این پاورپوینت به بررسی اتانول به عنوان جایگزینی برای سوخت های فسیلی پرداخته و تأثیرات آن بر محیط زیست، هزینه های تولید، مصرف انرژی، و چالش های اقتصادی و اجتماعی مرتبط با تولید و استفاده از اتانول در مقیاس وسیع را تحلیل می کند.
اتانول جایگزین سوخت های فسیلی
تازه ترین سیاست ایالات متحده در راستای کاهش مصرف سوخت های فسیلی و استفاده از سوخت های جایگزین، تولید سوخت از اتانول است. دولت برای تشویق بخش خصوصی تسهیلات فوق العاده ای در اختیار تولید کنندگان ذرت و کارخانه های پالایش و تصفیه اتانول قرار داده است. سازندگان خودرو در آمریکا نیز میلیون ها خودروی اتانول سوز را تولید و روانه بازار کرده اند. تسهیلات گسترده واشنگتون برای ترویج و توسعه سوخت های گیاهی موجب رویکرد جدیدی نسبت به ذرت و اتانول تولید شده از آن شده است.
امضای قرار داد همکاری و مشارکت در تولید صنعتی اتانول، بین رئیس جورج بوش و لویس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل که هفته گذشته صورت پذیرفت، نقطه اوج تلاش های ایالات متحده جهت استفاده از اتانول به عنوان سوخت جایگزین خودروها در هزاره سوم است.
حرکت ایالات متحده به سوی تولید اتانول در مقیاس بسیار بالا، حتی موافقان طرح استفاده از اتانول به عنوان سوخت جایگزین را نیز متحیر کرده است.
ناتانیل گرین از کارشناسان ارشد منابع طبیعی سازمان دفاع ایالات متحده گفت : سرعت حرکت به سمت تولید صنعتی اتانول در ایالات متحده باور نکردنی است و خوش بین ترین طرف داران اتانول را نیز قافل گیر کرده است.
مشکل اصلی زمان و هزینه تولید اتانول است. از نظر کارشناسان تنها منبع مقرون به صرفه تولید اتانول، ذرت است و حال آنکه ذرت قوت غالب مردم ایالات متحده شناخته می شود. در واقع می توان گفت : کارخانه های تولید اتانول، غذای شهروندان آمریکایی را با اشتهای وحشتناکی میل می کنند. اگرچه اتانول سوختی ایده آل جهت ارضاع استانداردهای زیست محیطی به شمار می آید، کارشناسان زمان و هزینه به نسبت زیاد تولید آن و امکان بروز بحران در بازارهای مواد غذایی ایالات متحده را محل پرسش و تامل در طرح جدید دولت برای سوخت جایگزین می دانند.
کارشناسان تولید اتانول در مقیاس صنعتی از ذرت را مناسب نمی بینند. اما معتقدند : تولید و ذخیره سوخت های اتانولی کمبود سوخت در ماه های بحرانی را به خوبی جبران می کند. استفاده از ذرت برای تولید اتانول ایده آل نیست، اما مصرف اتانول در خودروهای درون شهری نه تنها به اقتصاد کشور کمک شایانی می کند، که شهرهای آلوده همچون لوس آنجلس را از بحران آلودگی خطرناک نجات می دهد.
آینده اتانول و سوخت های اتانولی در ایالات متحده مبهم است و در کانون آماج پرسش ها و انتقادهای متعددی گرفتار شده است. توجیه و پاسخ برخی از این پرسش ها ساده و آسان است. اما برخی از آنها، توجیه اقتصادی سوخت های اتانولی را زیر علامت سوال قرار می دهد.
اتانول چیست؟
اتانول معروف ترین هیدروکربن الکلی است. اتانول سال ها قبل در چراغ های الکلی، جهت تولید گرما و نور مورد استفاده قرار می گرفت. اتانول محصول پایه انواع مشروبات الکلی است و به همبن دلیل، تولید و تصفیه آن در بیشتر کشورهای جهان تحت نظارت مستقیم دولت صورت می پذیرد. استفاده گسترده اتانول در انواع مشروبات الکلی و شیوع مشروبات الکلی ارزان و قوی در سال های دور، موجب تصویب قانون جلوگیری از تولید صنعتی اتانول در ایالات متحده گردید.
امروز به دنبال اجرای طرح سوخت جایگزین، یکبار دیگر تولید اتانول در مقیاس صنعتی، مورد توجه دولت و بخش های خصوصی قرار گرفته است. منبع اصلی تولید اتانول در ایالات متحده، ذرت است. پس از تخمیر دانه های ذرت در کارخانه های تولید، الکل ناخالص جهت تصفیه و پالایش به کارخانه های پالایش اتانول انتقال می یابد. سر انجام، اتانول تصفیه شده در کارخانه های تولید سوخت، یا به سوخت های فسیلی افزوده می شود و یا بطور مستقیم به عنوان سوخت خودروهای دوگانه سوز، وارد بازار می شود.
آیا سوخت های اتانولی در عمل کارآیی دارند؟
تقریبا تمام خودروهای موجود در ایالات متحده، قادر به سوزاندن سوخت های ترکیبی بنزین و اتانول هستند. اما خودروهایی که برای مصرف سوخت های مخلوطی که حاوی بیش از 10 درصد اتانول هستند، نیاز به تجهیزات و امکانات مخصوص دارند. محصولات جدید هر 3 سازنده بزرگ آمریکایی، جنرال موتور، دایملر کریسلر و فورد، قادر به مصرف سوخت های ترکیبی هستند و از این نظر، نیازی به نگرانی نیست. E85 که حاوی 85 درصد اتانول و تنها 15 درصد بنزین است، بدون هیچ مشکلی در موتور محصولات دوگانه سوز این سازندگان مصرف شده و نیروی محرکه قابل قبولی تولید می کند. پیش بینی می شود تا پایان سال 2012 بیش از نیمی از محصولات این 3 سازنده، به موتور دوگانه سوز استاندارد بنزین و E85 مجهز گردد.
روند تولید اتانول در ایالات متحده چگونه است؟
سرعت تولید اتانول، وابسته به سرعت وتوان کشاورزان در برداشت و تحویل ذرت است. به گزارش سازمان سوخت های جایگزین، تولید اتانول در 3 سال اخیر، 100 درصد افزایش یافته است. در سال 2006 تولید کلی کشور به مرز 20 میلیارد لیتر رسید. با توجه به بهره برداری از 113 کارخانه فعال و تکمیل 78 کارخانه در دست اجرا، تولید اتانول داخلی در دو سال آینده، به مرز 40 میلیارد لیتر در سال بالغ خواهد شد.
آیا اتانول از بنزین بهتر است؟
بنزین با وجود تمام مشکلات اقتصادی و زیست محیطی، بهترین گزینه برای خودروها است. استخراج نفت خام از اعماق زمین و پالایش و انتقال سوخت فسیلی به مراکز توزیع بنزین تنها 6 درصد از انرژی اولیه نفت خام را مصرف می کند. همچنین بازده سوخت های فسیلسی به مراتب بیشتر از سایر سوخت ها است.
در مقابل، بازده سوخت های اتانولی بسیار پایین است. بخصوص وقتی اتانول از ذرت تهیه می شود. شخم زدن مزارع، کاشت، داشت، برداشت، حمل و نقل ذرت به کارخانه های تولید اتانول، پالایش و تصفیه، تولید سوخت اتانولی و انتقال سوخت به مراکز توزیع، همه و همه نیازمند صرف هزینه و انرژی بسیار زیادی است که توجیه اقتصادی سوخت اتانولی را به خطر می اندازد.
اتانول حلال بسیار قوی ای است و انتقال آن به وسیله لوله های فلزی عملا” امکان پذیر نمی باشد. حمل ونقل سوخت با تانکرهای جاده ای نیز علاوه بر هزینه سرسام آور و خطرات احتمالی جاده ای، خود ملزم به مصرف حجم قابل توجه سوخت های فسیلی است.
به این ترتیب، خوش بین ترین طرفداران طرح اتانول به عنوان سوخت جایگزین، تولید 4 لیتر سوخت اتانولی را نیازمند مصرف 3 لیتر اتانول می دانند. برخی از مخالفان طرح، انرژی لازم برای تولید اتانول را حتی بیش از آنچه که ذرت اولیه در اختیار قرار می دهد، می دانند. البته این اظهار نظر، بیشتر جنبه انتقادی دارد تا پایه و اساس علمی و تخصصی.
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 20
مطالب مرتبط