این تحقیق در مورد نقش رایانه و اینترنت در آموزش می باشد و استفاده های مختلف از تکنولوژی را در آموزش بررسی کرده و مزایا و معایب آن ها را ذکر می نماید.
مقدمه:
هم زمان با پیشرفت روزافزون بشر در زمینه های مختلف و رشد بی سابقه تکنولوژی و صنعت کامپیوتر سهم زیادی در این میان به خود اختصاص داده است، تا جایی که رایانه در پایان قرن بیستم در تمام فعالیت های بشر وارد شده است. از سوی دیگر ارتباطات، فناوری و اینترنت جزء لاینفک زندگی بشر در قرن بیست و یکم و هزاره سوم شده است. متاسفانه در کشور ما هنوز این ابزار مهم فراگیر نشده است و بسیاری از مردم هنوز اطلاع کافی درباره این شبکه اطلاع رسانی جهانی ندارند، در صورتیکه اگر افراد جامعه دریابند که استفاده از این ابزار چقدر در پیشرفت و بالابردن سطح آگاهی آن ها تاثیرگذار است، مطمئنا با علاقه و جدیت تمام به استفاده از آن روی می آورند.
مسئله دیگری که قابل تامل است این است که گسترش فرهنگ و استفاده از اینترنت یا منابع اطلاعاتی تازه در جهان بسیار مهم بوده و مردم نیز باید دریابند که به وسیله اطلاعات جدید یا به کارگیری این اطلاعات می توانند شاهد نتایج بهتر و کیفیت بالاتری در کارهایشان باشند.
انسان ها به خصوص کودکان و نوجوانان، شیفته تکنولوژی هستند. کامپیوتر وسیله ای است درست شبیه یک مداد و نسل امروز باید به کارکرد آن به خوبی آشنا باشند
فناوری اطلاعات:
فناوری اطلاعات به مجموعه ابزار و روش هایی اطلاق می شود که به نحوی اطلاعات را در اشکال مختلف جمع آوری، ذخیره، بازیابی، پردازش و توزیع می کنند. فناوری اطلاعات در جهت گسترش توانمندی های انسان تکوین یافته است. فناوری اطلاعات وظیفه دارد اطلاعات مورد نیاز را به سرعت و در طبقه بندی های مورد نظر محقق ارائه کند. بدیهی است هر مقدار منابع اطلاعاتی وسیع تر، طبقه بندی شده تر و مبتنی بر آخرین یافته های تحقیقاتی باشد بهره وری اندیشه بهتر خواهد بود.
فناوری اطلاعات از یک سو با نظم بخشیدن به حوزه اجرا و خودکارسازی عملیات تکراری فعالیت های فیزیکی را کاهش می دهد و از سوی دیگر با تولید و انتقال سریع، دقیق و به موقع اطلاعات به حوزه های تحقیقات و مدیریت، شناخت را تکامل بخشیده و کارآیی نظام ها را افزایش می دهد.
– سرعت و گسترش تعاملات اجتماعی در حوزه های علمی، هنری و اجتماعی و امکان دسترسی به انبوه اطلاعات تنها بخشی از قابلیت های اینترنت است.
– اینترنت شعور و بلوغ انسان ها را به چالش می کشد، چرا که از سویی با نوشتن یک نشانی می توان به درون محیط های آموزشی برای گروه های سنی مختلف، دایره المعارف شخصیت های تاریخی، آخرین یافته های علوم انسانی و علوم پزشکی و … رفت و از سویی دیگر با نوشتن نشانی دیگر می توان در ابتذال و کج رفتاری گم شد.
فهرست مطالب
مقدمه
فناوری اطلاعات
پیامدهای فناوری آموزشی در آموزش
تعریف مدرسه هوشمند
اهداف مدرسه هوشمند
آموزش مکاتبه ای یا اینترنتی چیست؟
ضرورت آموزش الکترونیکی
اهداف کلی سیستم
سخن آخر
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 13
مطالب مرتبط