دانلود مقاله سیکل های واقعی تبرید
سیکل های واقعی تبرید
۱-سیکل تبرید هوایی
۲-تبرید تراکم
۳-جذبی
۴-ترموالکتریک
۵-سیکل مغناطیسی
سیکل تبرید هوایی را سیکل بل کلمن( Bell Coleman )گویند.
سیال عامل هوااست که ارزان ؛سهل الوصول؛سمی نیست؛بر فلزات و اجزای سیکل اثرات مخربی ندارد برای محیط زیست هم خطرناک نیست ولی در سیکل های واقعی چون COPبه سیال عامل بستگی دارد این سیکل دارای COP کمی است یعنی به ازاء تناژ تبرید لازم ؛بایستی توان زیادی برای کمپرسور مصرف کنیم.
مشکل بعدی ؛خواص حرارتی هوا کم است لذا باید دبی سیال عامل را زیاد انتخاب کرد تا بتواند کرمای لازم را جذب یا دفع نماید؛پس دستگاه تبرید بزرگ میشود که غیر منطقی است.
قبلا از کمپرسور های سیلندر پیستون بخصوص در کشتی ها برای حمل گوشت استفاده می شده است
در حال حاضر بدین منظور استفاده نمی شود فقط درهواپیما های جت که هوای فشرده توسط کمپرسور جت (کمپرسورجریان محوری یا دوار) و تهویه مطبوع هواپیما استفاده می شود.
در این سیکل هوا نقش گاز کامل را بخاطر فشار و دما دارد و ضمن عبور از شیر سرد نمی شود و حتما بایستی از توربین برای سرد شدن استفاده شود.
۲- ۱:تراکم آیزنتروپیک
۳-۲:انتقال حرارت در فشار ثابت
۴-۳:انبساط آیزنتروپیک
۱-۴: انتقال حرارت در فشار ثابت
در شکل زیر سیکل گازی با بازیابی نشان داده شده است:
سرمایش با بازیابی توسط تجهیز سیکل به یک مبدل گرمایی ؛با جریان ناهمسو ؛انجام می شود.
بدون بازیابی ؛کمترین دمای ورودی به توربین برابر با To(دمای اطراف یا دمای هر محیط خنک کن دیگر)
است.با بازیابی ؛ گاز پر فشار قبل از انبساط در توربین تا دمای T4خنک می شود
دمای خروجی از توربین (که مینیمم دما در سیکل است)کاهش یابد.
با تکرار این فرایند می توان دماهای بسیار پایین را ایجاد کرد.
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 98
مطالب مرتبط