این تحقیق در مورد سوخت های جایگزین بنزین می باشد که کلیه سوخت هایی را که می توانند به جای بنزین مورد استفاده قرار بگیرند، مورد بررسی قرار داده و محاسن و معایب هر کدام را بیان می کند و به صورت بسیار کامل می باشد.
مقدمه
پیشرفت تکنولوژی در مسیر صدسالهٔ تاریخ صنعت خودروسازی باعث شده است هر ساله شاهد تولید اتومبیلهائی با کیفیت بهتر و مصرف پائینتر سوخت باشیم؛ اما در تمام این سالها، دغدغهٔ تولید سوختهای جایگزین برای اتومبیلها همواره در ذهن تولیدکنندگان باشد. این روزها در مورد تولید اتومبیلهای دوگانهسوز یا هیبرید بارها شنیده میشود، اتومبیلهای الکتریکی از ایده به واقعیت رسیدهاند و حتی روشهای منحصر به فردی برای حرکت دادن اتومبیلها ابداع شده اما هنوز هیچکدام، از نظر صرفهٔ اقتصادی و کاربری آسان به پای سوختهای فسیلی مانند بنزین و گازوئیل نمیرسند.
سوختهای متعارف و جایگزین و ویژگیهای آنها
سوختهای متعارف و جایگزینی که در این نوشتار به آنها اشاره شده است عبارتند از:
۱٫ بنزین ۲٫ سوخت دیزل (گازوئیل) ۳٫ گاز مایع نفتی۴٫ گاز طبیعی(LPG) 5.متانولNG 6. اتانول ۷٫ بیودیزل ۸٫ هیدروژن ۹ . DME
لازم به ذکر است که بنزین، گازوئیل و LPG همگی از پالایش نفت خام به دست میآیند.
نتیجه گیری
ضرورت انجام اقداماتی حساب شده در جهت کاهش میزان آلودگی ناشی از بخش حمل و نقل و هماهنگ شدن با فناوریهای روز دنیا بر کسی پوشیده نیست. توجه به مسائل اقتصادی، فنی و زیست محیطی در کنار لزوم استفاده از تجربه کشورهای موفق و ناموفق در این زمینه باید جزء لاینفک این اقدامات باشد.
امروزه در کشورهای صنعتی بدون ایجاد محدودیتهای تغییر نوع سوخت نظیر تغییر و توسعه زیرساختهای سوخترسانی، تغییر سیستم احتراق موتور، ضرورت رفع مشکلات فنی ایجاد شده در موتور، ضرورت آموزش عمومی در استفاده و تعمیر و نگهداری این سیستمها؛ عوامل اصلی کاهش آلایندهها مواردی چون طراحی بهینه موتورها و کاربرد سیستمهای کاهش آلاینده اگزوز با راندمان بالا میباشد.
اما در کشور ما به دلیل عدم دسترسی به دانش فنی لازم و فناوریهای خاص صنعت خودرو به دلایل اقتصادی و فنی ذکر شده در متن مقاله به نظر میرسد تنها گزینه منطقی در راستای این هدف استفاده از گاز طبیعی به طرق مختلف در خودروهاست؛ همچنان که در کشور برزیل یا برخورداری از مزارع وسیع نیشکر، بهترین انتخاب سوخت اتانول بوده است.
همچنان این واقعیت که بعضی از پاکترین خودروهای در حال ورود به بازار انرژی خود را از منبع نه چندان پاک خود خواهند گرفت، وجود دارد تا به ما نشان دهد که در دنیای انرژی چیزی بدون داشتن هزینه بدست نمیآید.
گاز طبیعی میتواند برای خودروهایی که فاقد سیستمهای پیچیده تصفیه خروجی اگزوز هستند، سوخت مناسبی تلقی شود. تا آنجا که آژانس بینالمللی انرژی (IEA)در اجلاس ۱۹۹۵ توکیو رسماً گاز طبیعی را به عنوان سوخت جایگزین در صنعت حمل و نقل معرفی و اعلام کرد که از سال ۲۰۲۰، گاز طبیعی بهترین جایگزین برای صنعت حمل و نقل زمینی در کشورهای دارای این ذخایر است.
البته همانطور که در متن مقاله اشاره شد استفاده از گاز طبیعی تنها به روش CNG ختم نمیشود بلکه به صورتهای ANG، LNG، تبدیل گاز طبیعی به سوختهای متعارف مایع اما با فرمولاسیون بهینه (تکنولوژی GTL) و یا تبدیل به هیدروژن و متانول استفاده میشود. در پایان باید گفت در بحث ورود گاز طبیعی به بخش حمل و نقل نباید کوچکترین شکی به خود راه داد، اما باید در این جایگزینی تمامی جوانب کار مدنظر قرار گرفته و به دور از هیجان در این راه قدم برداریم.
فهرست مطالب
مقدمه
سوختهای متعارف و جایگزین و ویژگیهای آنها
بنزین
سوخت دیزل (گازوئیل)
گاز مایع نفتی (LPG)
گاز طبیعی(NG)
متانول
اتانول
بیودیزل
هیدروژن
DME (دی متیل اتر)
۱٫ هیدروژن
۲٫ برق
۳٫ بیو دیزل
۴٫ اتانول (الکل معمولی)
۵٫ گاز طبیعی مایع
۶٫ نفت گاز مایع (LPG)
۷٫گاز طبیعی فشرده
۸٫ هوای فشرده
۹٫ نیتروژن مایع
۱۰٫ زغال
۱۱٫ انرژی خورشیدی
مزایا و معایب سوخت های جایگزین بنزین برای استفاده خودرو ها
گاز مایع نفتی (LPG)
گاز طبیعی (NG)
متانول
بیودیزل
هیدروژن
DME (دی متیل اتر)
نتیجه گیری
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 34
مطالب مرتبط