دانلود مقاله در مورد تغییر نگرش
مقدمه
هرچند که در رواشناسی اجتماعی درباره نگرش ها مطالعات اختصاصی انجام نگرفته است، اکثر مردم آن را به کار می برند، ام احساس نمی کنند که به معنای دقیق انها نیاز دارند. خود روانشناس زمانی که با چنین مفهوم مهمی روبروست و به طور دایم ان را مورد استفاده قرار می دهد باید دقت لازم را به کار ببرد تا دقیقا بداند که منظورش چیست. در طول سالها پژوهشگران سعی کرده اند تا مفهوم نگرش را تعریف کنند. از بین آنها تعریفی را انتخاب می کنیم که ساده تر و درست تر از همه به نظر می رسد. نگرش عبارت است از یک حالت عاطفی مثبت یا منفی نسبت به هر چیزی که بتوانیم در ذهن خود مجسم کنیم، از جمله افراد. ممکن است موضوع نگرش کاملا عینی باشد (مثل چند همسری) یا خیالی باشد( مثل سریالهای تلویزیونی). حتی ممکن است موضوع نگرش خود ما باشیم در ان صورت از چیزی صحبت خواهد شد که عزت نفس می نامیم.
نگرش و انواع آن
نگرشها از مفاهیم روانشناسی و روانشناسی اجتماعی است که نخستین بار با تحقیقات زنانیکی (Zaniecki) وارد بررسیهای جامعه شناختی شد. این اصطلاح از دهه ۱۹۵۰ به بعد متداول گردید و بویژه در روانشناسی اجتماعی بسیار به کار میرود. نگرش را «آماگی برای بعضی از انواع واکنشها» تعریف میکنند و هدف از مطالعه آن، تاثیرگذاری بر رفتار است، زیرا انواع نگرشها به عنوان شاخصها یا عوامل پیشگویی رفتار شناخته میشود. به علاوه، تغییر دادن آنها میتواند یک سرآغاز معنیدار برای تعدیل رفتار، نه فقط در پژوهشهای روان شناختی، بلکه در زندگی روزمره باشد. مثالهای زیر این نکته را روشن میسازد:
۱- سیاستمداران میکوشند تا درباره خود و برنامههای خود نگرشها و عقاید مثبت را برانگیزانند و انتخاب یا دوباره انتخاب شدن خویش را محقق سازند.
۲- بازرگانان کالاهای خود را به شوهای تبلیغ میکنند که مصرف کنندگان متقاعد شوند که کالاهای جدید دارای محسنات چندی است تا به این ترتیب مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کنند.
۳- نگرش منفی (مثل پیشداوری) نسبت به گروههای خاص (نظیر کارگران مهاجر) میتواند به رفتارهای متمایز (مانند امتناع از استخدام
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 52
مطالب مرتبط