دانلود مقاله بررسی تأثیر میزان بکارگیری فنآوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شرکت سهامی بیمه ایران
مقدمه:
اطلاعات همانند خونی است که در کالبد سازمان جریان مییابد و به آن حیات میبخشد، اطلاعات میتواند فرایند تصمیمگیری را در مورد ساختار، تکنولوژی و نوآوری تغذیه نماید، و همچنین اطلاعات همانند یک رگ حیاتی است که سازمان را به عرضه کنندگان مواد اولیه و مشتریان متصل میسازد، توسعه فنآوری اطلاعات مانند کامپیوترها و وسایل ارتباط الکترونیکی ماهیت بسیاری از کارهای دفتری را دگرگون کردهاند، شبکههای کار در خانه و خودکار شدن، امکان محدود کردن بعضی بخشها و کاهش تعداد کارکنان سازمان را فراهم آوردهاند. از این پدیدهها (فنآوری اطلاعات) ممکن است چنین استنباط شود که سازمانهای بزرگ کوچکتر میشوند و گرایش بسوی انواع انعطافپذیرتر و کوچکتر سازمان نیرومندتر میشود.
فنآوری اطلاعات همچنین میتواند منجر به تغییرات نسبتاً وسیعی در سطح بینالمللی باشد. زیرا این فنآوریهای اطلاعاتی و کامپیوترها میتوانند تاثیر شدیدی بر عملکردهای اقتصادی و اجتماعی و مناسبات جهانی داشته باشند. هم در پیشبینیهای خوشبینانه از نظر ابعاد مثبت تاثیرات فنآوری اطلاعات بر شیوههای زندگی و هم در بدبینیهای موجود نسبت به تاثیرات مخرب آن عناصری از واقعیت نهفته است، به هر تقدیر، بر بازار کار و شیوه زندگی تاثیر خواهد نهاد. در حال حاضر فنآوری اطلاعات مهمترین مسالهای نیست که یک کشور بخصوص با آن روبرو باشد بلکه تجلی آن بعنوان سریعالتغیرترین عامل اقتصاد بسیاری از کشورها، مسالهساز است. این فنآوری به سرعت در حال بهسازی و ارتقاست و هزینهها با سرعت قابل توجه کاهش مییابند. دامنه کاربرد آن بسیار وسیع است و در غالب صنایع تاثیرات آن بر قیمت تمام شده محصول از نظر سهم هزینههای مربوط به نیروی انسانی از اهمیت بسیار برخوردار است.
همچنین کاربرد این فنآوریهای اطلاعاتی در سازمانها در حکم یکی از منابع و دارائیهای با ارزش سازمانی است و انتخاب و تعیین استراتژی صحیح برای کاربرد آن ضروری است.
البته در مرحله اول این مطلب برای بسیاری از مدیران سازمانها چندان پذیرفتنی نیست و برخورد با اطلاعات در حکم منبعی همپایه همچون نیروی انسانی، مواد اولیه، منابع مالی و … و گاه مهمتر از اینها، امر راحتی نیست. حتی برای بسیاری از مدیران سطح اجرایی نیز، تلقی عنصری غیر ملموس در حکم منبع اصلی امکانات حیاتی، مشکل است. اما اگر درست توجه کنیم میبینیم که چطور این عناصر غیر ملموس، بر بالا رفتن بهرهوری و سوددهی هر سازمانی و بهینهسازی اتخاذ تصمیمات مدیران راهبردی تاثیر میگذارند. اطلاعات در حیات هر سازمانی میتواند نقش مهمی را بعهده داشته باشد. در واقع اطلاعات وسیلهای است که امکان استفاده بهتر و مناسبتر از منابع ملموس سازمان را برای مدیریت فراهم میآورد. اطلاعات در سازمان غالباً به شکل موثری اداره نمیشود و با وجود آنکه در بسیاری از سازمانها، اطلاعات با فنآوری پیشرفته همراه شد و نظامهای پیچیده خودکار برای خدمات اطلاعات[۱] و همچنین نظامهای خودکار دفتری و اداری[۲] در سطح وسیع به کار گرفته میشوند، هنوز در مورد مسئله مدیریت این نظامها و مراکز خدمات اطلاعاتی و چگونگی و میزان کاربرد این فنآوریها و مدیریت منابع اطلاعاتی بحث و بررسی دقیق و مفصلی نشده یا اجرا نگردیده است.
میتوان اولین گام برای کاربرد فنآوریهای اطلاعاتی را آگاهی مدیران از ارزش بالقوه آن دانست. همان طوری که با فعالتر شدن مدیریت، بکارگیری اصول و علوم آن سادهتر گردید، با ارج نهادن به نقش اطلاعات در سازمان به کاربرد فنآوریهای اطلاعاتی و نیز نقشآفرینی اطلاعات در تصمیمات و استراتژیهای مدیریتی و چگونگی بهرهگیری از آن آگاهتر خواهیم شد.
–
فهرست
فصل اول: ۱
معرفی تحقیق.. ۱
مقدمه: ۲
تعریف موضوع: ۳
بیان مساله: ۵
اهداف تحقیق: ۶
اهمیت و ضرورت تحقیق: ۷
فرضیات تحقیق: ۸
تعاریف عملیاتی متغیرها و واژههای اصلی تحقیق.. ۹
– فناوری اطلاعات: ۹
– پیچیدگی: ۱۰
– رسمیت: ۱۰
– تمرکز: ۱۰
نسبتهای پرسنلی: ۱۱
فصل دوم : ۱۲
ادبیات نظری و تجربی تحقیق.. ۱۲
قسمت اول: ۱۳
فنآوری اطلاعات.. ۱۳
مقدمه: ۱۴
تکنولوژی (فنآوری) : ۱۶
۱- پژوهش وود وارد: ۱۸
۲ ـ پژوهش، درک پیوو و گروه آستن: ۲۲
۳ ـ مطالعات جیمز تامپسون: ۲۳
تعریف فنآوری اطلاعات: ۲۴
تاریخچه فنآوری اطلاعات: ۲۷
مولفههای فنآوری اطلاعات: ۳۳
معرفی چند نمونه از فنآوریهای اطلاعاتی: ۳۴
پست صدا: ۳۴
ـ نظامهای کنفرانس رایانهای: ۳۵
ـ تابلو اعلانات الکترونیکی: ۳۶
ـ اینترانت: ۳۶
منابع حاصل از اینترانت: ۳۷
ـ کاربرد فنآوری اطلاعات در سازمانها: ۳۷
ناخشنودی از فنآوری اطلاعات در سازمان: ۳۹
خشنودی از فنآوری اطلاعات در سازمان: ۴۰
۱ ـ شرکت گروه بیمههای مهندسی نشنال ولکان (با مسئولیت محدود) انگلستان: ۴۰
۲ ـ بیمارستان کینگستون: ۴۱
سیستم اطلاعات چیست؟. ۴۲
سیستمهای اطلاعاتی در سازمان: ۴۶
۱ ـ سیستم اطلاعات مدیریت(MIS) 46
۲ ـ سیستم پشتیبانی تصمیمگیری: (DSS) 48
ـ سیستمهای پشتیبانی تصمیمگیری با بازده قوی: ۴۹
خصوصیات سیستمهای پشتیبانی تصمیمگیری: ۴۹
ـ عوامل مهم در موفقیت سیستم پشتیبانی تصمیمگیری: ۵۱
معماری سیستم پشتیبانی تصمیمگیری: ۵۲
سیستم اطلاعاتی مدیران عالی (ESS) 53
سیستم اتوماسیون اداری(OAS) 54
سیستم اطلاعاتی عملیاتی TPS. 56
سیستمهای کارهای دانشبر KWS : 57
سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی: ۵۸
مزایای فنآوری اطلاعات: ۶۱
محدودیتهای فنآوری اطلاعات: ۶۳
قسمت دوم: ۶۴
سازمان و ساختار سازمانی… ۶۴
مقدمه: «چرایی مطالعه سازمان». ۶۵
«سازمان». ۶۶
نگاهی به تعاریف سازمان: ۶۶
تعریف ساختار سازمانی: ۶۹
سازماندهی (Organizing): 72
مبانی سازماندهی: ۷۳
۱- سازماندهی بر مبنای وظیفه یا هدف. ۷۳
۲- سازماندهی مبتنی بر نوع تولید یا عملیات (محصول). ۷۶
۳- سازمان بر مبنای منطقه عملیاتی (جغرافیایی). ۷۹
۴- سازماندهی بر مبنای زمان: ۸۰
۵- سازماندهی بر مبنای ارباب رجوع (مشتری). ۸۱
۶- سازمان مبتنی بر بازار: ۸۳
نقاط قوت و ضعف: ۸۳
خلاصه و جمعبندی از معرفی چند ساختار متداول سازمانی: ۸۴
الگوهای جدید ساخت سازمانی: ۸۵
۱- سازمان ماتریسی یا خزانهای (Matrix organization) 85
نقاط قوت و ضعف ساختار ماتریس: ۸۷
الف) نقاط قوت: ۸۷
ب) نقاط ضعف: ۸۸
۲- سازماندهی بر مبنای مقاله: ۸۸
۳- ساختار سازمانی، ماژولار (پیمانهای یا پارندی). ۸۹
۴- سازماندهی بر مبنای ساخت آزاد یا ادهوکراسی… ۹۱
برخی از ویژگیهای مهم ادهوکراسی عبارتند از: ۹۲
معایب ادهوکراسی: ۹۲
ابعاد طرح سازمان: ۹۴
ابعاد ساختاری: ۹۵
رسمیت: ۹۵
فنون رسمی سازی: ۹۷
پیچیدگی… ۹۹
تمرکز. ۱۰۳
ارتباط تمرکز، پیچیدگی و رسمیت: ۱۰۴
تمرکز و رسمیت: ۱۰۴
نسبتهای پرسنلی: ۱۰۵
ابعاد محتوایی: ۱۰۷
– تکنولوژی: ۱۰۹
محیط: ۱۱۰
رابطه محیط و ساختار: ۱۱۱
استراتژی: ۱۱۱
فرهنگ چه میکند؟. ۱۱۳
قسمت سوم: ۱۱۵
پیشینه تحقیق.. ۱۱۵
پیشینه تحقیق: ۱۱۶
الف) تحقیقات خارج از کشور: ۱۱۶
۱- بررسی و پژوهش اسمیت… ۱۱۶
بررسی و پژوهش ویگاند: ۱۱۷
تحقیق فیفرولبلباسی: ۱۱۸
– بررسی و پژوهش برن: ۱۱۹
تحقیقات تریست و بمفورد: ۱۲۰
ب) تحقیقات انجام شده در ایران: ۱۲۱
خلاصه و نتیجه گیری از فصل دوم: ۱۲۳
فصل دوم شامل سه قسمت بود: ۱۲۳
قسمت چهارم: ۱۲۵
بیمه چیست؟. ۱۲۶
نگاهی به بیمه ایران: ۱۲۶
ساختار تشکیلاتی بیمه ایران : ۱۲۷
معرفی مجتمعها و شعب بیمهای شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران: ۱۲۸
مکانیزاسیون بیمه ایران: ۱۳۳
الف) طراحی و بهبود سیستمهای موجود: ۱۳۳
ب) پشتیبانی فنی: ۱۳۳
ج) عملکرد شبکه: ۱۳۳
د: ایجاد سیستمهای جدید شامل: ۱۳۳
فصل سوم: ۱۳۵
« روش و روششناسی تحقیق ». ۱۳۵
مقدمه: ۱۳۷
جامعه آماری مورد مطالعه: ۱۳۷
روش جمعآوری اطلاعات: ۱۳۷
نمونه و روش نمونهگیری: ۱۳۸
ابزار اندازهگیری: (معرفی پرسشنامه). ۱۳۹
– تعیین روایی (validity) و پایایی (Reliability) پرسشنامه: ۱۴۰
فصل چهارم : ۱۴۳
« تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق ». ۱۴۳
تجزیه و تحلیل اطلاعات: ۱۴۴
مقدمه: ۱۴۴
الف) توزیع فراوانیهای مشاهده شده: ۱۴۴
ب) محاسبه میانگین، میانه، نما، انحراف معیار و ضریب چولگی متغیرهای پرسشنامه شامل: ۱۵۹
تعریف شاخصها: ۱۶۰
ضریب چولگی: ۱۶۰
ب) محاسبات آماری متغیرها: ۱۶۱
ج) نمودار هیستوگرام ترسم شده برای هر یک از متغیرهای ابعاد فنآوری اطلاعات و ابعاد ساختار سازمانی (پیچیدگی، رسمیت، تمرکز، نسبت پرسنلی). ۱۶۲
د) تجزیه و تحلیل فرضیات: ۱۶۸
معرفی ضریب همبستگی پیرسون.. ۱۶۸
فصل پنجم: ۱۷۶
بحث و نتیجهگیری تحقیق.. ۱۷۶
مقدمه: ۱۷۷
مروری بر ابعاد IT: 178
محدودیتهای تحقیق: ۱۸۳
پیشنهادات تحقیق: ۱۸۳
الف: پیشنهاد برای سازمان : ۱۸۳
ب) پیشنهادهایی جهت تحقیقات بعدی: ۱۸۶
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 195
مطالب مرتبط