دانلود مقاله بازاریابی گیاهان دارویی
مقدمه :
خداوند متعال هیچ چیز را بی فایده نیافریده و در هر مخلوقی حکمتی نهفته است از جمله نعمات گیاهان دارویی است که از قدیم الایام بشر با آنها آشن بود و جهت معالجات بیماران خود مورد استفاده قرار داده است . پیشرفت های علمی و فن آوری طی دو دهه اخیر اهمیت و نقش گیاهان دارویی را در تامین نیازهای بشر به ویژه در حیطه درمان دو چندان ساخته است .
امروزه با بهره گیری از روشها و فنون تخصصی مهمترین مواد و ترکیبات موثر گیاهی شناسایی و در ساخت انواع داروها بکار گرفته می شود . اثرات جانبی داروهای شیمیایی و روند تدریجی گرایش به سوی فرآورده های طبیعی بسیار شده اند تا به گیاهان دارویی توجه بیشتری شود .
با عنایت به موارد یاد شده و بویژه پوشش دادن اشتغال به عنوان مشکل اساسی کشور می باشد لازم است تا نسبت به تودیع کشت و بهره برداری اصولی و همچنین مصرف فرآورده های گیاهان دارویی اقدام سریع صورت گیرد و بی شک این امر زمانی تحقق می یابد که فرآورده های با ارزش این گیاهان در چرخه اقتصادی قرار گیرد. در میان مسائل اقتصادی این محصول، توجه به امر بازار جهت شناسایی مسیرهای بازاریابی بسیار مهم و ضروری می باشد
خلاصه : گیاهان دارویی به عنوان یکی از مواهب الهی است و چنانچه برنامه ریزی اصولی در شیوه تولید و بازاریابی آن صورت پذیرد می تواند علاوه بر درمان بیماری ها سبب ایجاد اشتغال ، جلوگیری از تخریب جنگل ها و مراتع و حفظ محیط زیست گردد .
از عمده ترین مشکلات موجود در سر راه رشد و توسعه گیاهان دارویی ، بازاریابی محصولات آن می باشد . بازاریابی صحیح سبب می شود تا محصولات بر اساس نیاز مصرف کنندگان ، تولید و به نحو بهداشتی و مورد پسند در اختیار آنان قرار گیرد به دلیل ویژگی های خاص گیاهان دارویی از جمله فساد پذیری ، تولید فصلی و حجیم بودن ، بازاریابی محصولات آن از حساسیت بالایی برخوردار است علاوه بر آنها عملیات بازاریابی از قبیل حمل و نقل به انبارداری و درجه بندی و دسته بندی و تبدیل می باشد و نیز در سازمان بازاریابی تولید کنندگان ، واسطه ها و مصرف کننده وجود دارند که همگی به نحوی در بازاریابی گیاهان دارویی نقش دارند .
تعریف بازاریابی : عملیاتی از تجارت است که جریان کالا یا خدمات را از تولید کننده به مصرف کننده هدایت می کند بطوریکه تولید کننده واقعی با درآمد بیشتر و مصرف کننده نهایی با قیمتی نازل تر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند وسطح رفاه جامعه افزایش یابد .
–
فهرست
مقدمه : ۱
جایگاه گیاهان دارویی در ایران : ۳
عوامل موثر بازاریابی گیاهان دارویی : ۴
ویژگی های ریشه سنتی بازاریابی گیاهان دارویی : ۵
فقدان گرایشات بازاری در بهره برداری.. ۶
عوامل موثری بر مازاد قابل عرضه بازار : ۶
فعالیتهای مبادله ای : ۸
کارکردهای فیزیکی : ۱۰
کارکرد های تسهیل کننده : ۱۱
دلایل حاصل از بررسی بازاریابی گیاهان دارویی بر ایران : ۱۲
منابع : ۱۴
فرمت فایل: Word
تعداد صفحات: 17
مطالب مرتبط