دانلود مقاله ارزشیابی و اثر بخشی
ارزشیابی واثربخشی
(در فعالیت های ترویجی تعاون)
ارزشیابی نوعی فعالیت پژوهشی است که در جهت شناخت مجموعه امتیازهای معنوی و مادی، اعم از ملموس یا غیر ملموس ، عینی یا ذهنی، حاصل از فعالیتی یا پدیده ای بکار گرفته می شود. این امتیازها با معیارهای از پیش تعیین شده مقایسه می شوند و تحقق یا عدم تحقق کمی و کیفی موجودیت این امتیازات با در نظرگرفتن شرایط خاص در زمان بکارگیری و در نتیجه کارآیی آن فعالیت و وسعت دانش و آگاهی ارزشیاب در شناخت و احاطه به این شرایط، بررسی می شود.
کلمه ارزشیابی معادل عبارت “Evaluation “ است که مفهوم آن کلیه اعمال وفعالیت هایی را که هدفشان تعیین ارزش کمی وکیفی رفتاری معین است را در بر می گیرد .
پس هر کاری که برای تعیین میزان موفقیت برنامه آموزشی _ ترویجی انجام می شود زیر عنوان ارزشیابی قرار می گیرد.
همچنین ارزشیابی ، جمع آوری و ترکیب داده های مربوط به عملکرد با یک سلسله مقیاسهای تفکیکی موزون است که منجر به رتبه بندی مقایسه ای یا عددی بشود و خود مستلزم منظور داشتن ابزار گردآوری اطلاعات و انتخاب ملاکهاست.
ارزشیابی وارزیابی اثر بخشی وکارآیی برنامه های ترویجی درارتباط با میزان یادگیری مفاهیم وآموزش ها، تغییر نگرش ، تغییر رفتار، تشکیل تعاونی، بهبود سطح بهره وری، بهبود وارتقای سطح تعاونگران وعموم مردم و …….صورت گرفته و با روش های علمی وتکنیک های ذیربط اندازه گیری می شود.
ارزشیابی یکی از ارکان پیشرفت هدفهای آموزشی است وبه وسیله آن می توان با یک کنترل سیستماتیک نقاط قوت , ضعف , فرصت ها وتهدید ها رادربرنامه شناسایی نموده وبا یک رویکرد استراتژیک , نسبت به بهبود سیستم و دستیابی به اهداف اقدام نمود.
بدیهی است ارزیابی وارزشیابی مناسب وموثر می تواند کمک بسیار قابل توجهی به اصلاح وبهبود برنامه ها در مراحل مختلف تهیه واجرا بنماید.از آن جمله می توان به اصلاح هدف , بهبود مجریان برنامه , طراحی وساخت مناسب برنامه وانجام تغییرات لازم در کمیت وکیفیت برنامه ها اشاره کرد
.طبیعتا ساختاری بدون وجود سیستم های موثر وکارآمد کنترل وارزشیابی که باز خور مناسبی را برای اصلاح وبهبود مستمر وتصمیم گیری مدیران فراهم ننماید, یک سازمان قابل قبول وموفق نخواهد بود.
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 16
مطالب مرتبط