دانلود مقاله آشنایی با مفاهیم کیفیت
۱- اصلاعاتی درباره سازمان بین المللی استاندارد (ISO)
ISO، سازمان پشت صحنه حامی ISO 9000
مجموعه استانداردهای بین المللی ISO 9000 برای مدیریت کیفیت ، در بیش از ۷۰ کشور مورد استفاده قرار گرفته است و هزاران سازمان تولیدی و خدماتی د رهر دو بخش دولتی و خصوص در حال پیاده کردن و اجرای این مجموعه استانداردها هستند.
ISO 9000 ، یکی از موفق مجموعه استانداردها در تاریخ سازمان بین المللی استاندارد (ISO) بوده که معروفیت زیادی را نیز برای این سازمان کسب کرده است و نام ISO را در کنار متخصصینی که مستقیماً در ارتباط با استاندارهای فنی هستند، در سطح وسیعتری از جامعه تجاری مطرح نموده است. با این حال بسیاری از افراد این جامعه ممکن است شناخت کافی در مورد سازمان پشتیبان ISO 9000 و کار ان نداشته باشند.
سازمان بیش از فقط ISO 9000
ISO 9000 تنها یک مجموعه استاندارد از هزاران استاندارد بین المللی است که ISO از بدو شروع فعالیت هایش در سال ۱۹۴۷ میلادی منتشر کرده است. ISO در زمینه های فنی زیر استاندارد تهیه می کند:
مهندسی مکانیک ، مواد شیمیایی پایه، مواد غیر فلزی، فلزات و سنگهای معدنی ، پردازش اطلاعات (انفورماتیک)، گرافیک ، عکاسی ، کشاورزی ، ساختمان، تکنولوژی های خاص، بهداشت و درمان ، موضوعات پایه، محیط زیست ، بسته بندی و توزیع کالا.
نام ISO
ISO ، سازمان بین المللی استاندارد است . کلمه ISO یک علاومت اختصاری نیست بلکه نامی است که از کلمه یونانی ISOS به معنای ”مساوری“ مشتق شده است که ضمناً ریشه پیشوند ISO در لغاتی مانند isometric (هم اندازه، دارای ابعاد مساوری) و isonomy (تساوی قوانین ، یا تساوی افراد در برابر قانون) نیز هست . ارتباط منطقی دو کلمه ”مساوی“ و ”استاندارد“ منجر به انتخاب نام ISO برای این سازمان شده است. به علاوه ، استفاد هاز نام واحد ISO برای مشخص کردنا ین سازمان ، از وفور علائم اختصاری (نظیر ISO (International Organiztion For Stadradization) در زبان انگلیسی، یا OIN Ormanization Intrenational De Normalisation) در زبان فرانسه) که از ترجمه (International Organization For Standardization) ناشی می شود جلوگیری می کند . لذا در تمام کشورها نام کوتاه سازمان همیشه ISO است.
غیر دولتی
ISo یک سازمان غیر دولتی است. این سازمان جزیی از سازمان ملل متحد به حساب نمی آید. اعضاء این سازمان که در حال حاضر از ۱۱۰ کشور انتخاب شده اند، نمایندگان دولتی نیستند، بلکه سازمانها و موسساتاستاندارد ملی هستند که براساس رویه یک سازمان از هر کشور انتخاب می شوند.
اختیاری
استفاده از استانداردهایی که توسط ISO تهیه می شوند اختیاری است و ISO هیچگونه قدرتی در رابطه با اجراء و پیاده کردن این استانداردها ندارد. درصد از استانداردهای این سازمان که عمدتاً در رابطه با بهداشت ، ایمنی و محیط زیست هستند، در برخی ممالک به عنوان بخشی از مقررات مورد استفاده قرار می گیرند، یا در قوانین آنها، به استانداردهای مذکور ، به عنوان یک مبنای فنی ارجاع داده می شود. در هر صورت هر گونه اقتباس از این استانداردها می تواند به صورت تصمیمات لازم الاجرای مقامات قانونی یا دولت های کشورهای ذیربط درآید و ISO راساً هیچگونه اختیار قانونگذاری یا وضع مقررات ندارد.
اتفاق نظر
استانداردهای ISO ، تحت تاثیر نیروهای بازار شکل می گیرند. این استانداردها با اتفاق نظر متخصصین بخشخای صنعتی ، فنی ، یا بازرگانی و برحسی نیازهای آنان به یک استاندارد ویژه ،تهیه می شوند. بعضی مواقع متخصصین نامبرده توسط متخصصین دولتی ، مقامات قانونی ، مراکز آزمایشگاهی ، دانشگاهیان، گروههای مصرف کننده و دیگر سازمانهای ذیصلاح که در رابطه با استاندارد در دست تهیه ، ابراز علاقه کرده اند، همراهی می شوند. گرچه استفاده از استانداردهای ISO اختیاری است، ولی این واقعیتک ه استانداردهای مذکور در پاسخ به خواسته های بازار و با اتفاق نظر گروههای ذینفع تهیه می شود، کاربرد گسترده این استانداردها را تضمین می کند.
وظیفه ISO
ISO توافق نامه های فنی ای در سطح بین المللی تهیه می کند که به صورت استانداردهای بین المللی منتشر می شوند. این کار یک فعالیت عمده ISO به حساب می آید. در طول سال در هر روز کاری، بین ۱۲ الی ۱۵ گردهمایی توسط گروههای فنی ISO در سراسر جهان برگزار می شو دکه در آنها کار اصلی تهیه استانداردها صورت می گیرد. در مجموع ، بیش از ۲۸۳ گروه فنی وجود دار دکه سالانه حدود
۰۰۰، ۳۰ متخصص در آن شرکت می کنند. دبیرخانه مرکزی ISO در ژنو کار هماهنگی فعالیتهای فنی فوق الذکر و چاپ استانداردهای تکمیل شده را بر عهده دارد.
رعایت استانداردها
بررسی اینکه آیا استانداردها مطابق شرایط ذکر شده، اجرا می شوند یا نه در حیطه وظایف ISO نیست، این فرآیند بررسی که اصطلاحاً ”ارزیابی تطابق“ (Confoormity Assessment) نامیده می شود، عملاً به عرضه کنندگان و مشتریان آنان در بخش خصوصی و مراکز قانونی ، در مواردی که استانداردهای ISO در قوانین عمومی گنجانده شده باشد، مربوط می شود. به علاوه تعداد زیادی ازمایشگاه و مراکز ممیزی یا به عبارت دیگر شخص ثالث وجود دارند که به طور مستقل خدمات ارزیابی تطابق را برای تعیین انطباق فرآورده ها ، خدمات یا نظام ها با استانداردهای ISO، عرضه می کنند.
سازمان های مذکور ممکن است این خدمات را به نمایندگی از جانب یک مرجع قانونی ، یا به صورت یک فعالیت تجاری که هدف آن ایجاد اعتماد بین عرضه کنندگان و مشتریان انان است، یا به صورت یک فعالیت تجاری که هدف ایجاد اعتماد بین عرضه کنندگان و مشتریان آنان است. ارائه دهند.در برخی کشورها، اعضاء ISO کار ارزیابی تطابق را به نیابت از دولت های متبوع خود، یا به صورت یک، فعالیت حرفه ای انجام می دهند. بهرحال ، خود ISO هیچگونه اختیاری در کنترل اینگونه فعالیتها ندارد.
آنچه ISO در این زمینه با مشارکت IEC (International Electrotechnincal ommisison) انجام می دهد، عبارتا ست از تهیه کتب راهنمای ISO/ IEC که جنبه های مختلف فعالیتهای مربوط به ارزیابی تطابق و سازمانهای دست اندرکار را شرح می دهد. ضوابط اختیاری که در این کتب گنجانده شده، حاکی از اتفاق نظر بین الملی درباره عملکردهای مورد پذیرش است. استفاده از این ضوابط به رفع تناقضات و ایجاد انسجام در ارزیابی تطابق در سطح جهانی کمک کرده و داد و ستد بین المللی را تسهیل می کند.
فهرست مطالب
عنوان
فصل ۱ – اطلاعاتی درباره سازمان بین المللی استاندارد (ISO)
-Iso ، سازمان پشت صحنه حامی ISO 9000
-سازمانی بیش از فقط ISO 9000
-نام ISO
-غیر دولتی
-اختیاری
-اتفاق نظر
-وظیفه ISO
-رعایت استانداردها
-صدور گواهی ISO 9000
-علامت ISO
-خانواده ISO 9000
- QSAR
-و سرانجام
فصل ۲- مبانی مدیریت کیفیت
- مقدمه و توضیح مفاهیم
- تغییر در مفهوم کیفیت
- مفهوم کیفیت
- کیفیت از دیدگاه ایزو ۹۰۰۰
- مدیریت کیفیت
- اهداف مدیریت کیفیت
- فایده نظام مدیریت کیفیت
عنوان
فصل ۳- نظام مدیریت براساس استانداردهای ISO 9000
- مدلهای اجرایی استانداردهای ISO 9000 ویرایش سال ۱۹۹۴
- ایزو ۹۰۰۱
- ایزو ۹۰۰۲
- ایزو ۹۰۰۳
- استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت ISO 9000- 2000
۱- مدل فرآیندی
۲-توالی
۳- بهبود مستمر
۴- رضایت مشتری
۵- منابع
۶- لغات و اصطلاحات
۷- مطابقت با ISO 14001
۸- مدلهای اجرایی استانداردهای ISO 9000 ویرایش سال ۲۰۰۰
فصل ۴ – متن استاندارد ISO 9001 – ۲۰۰۰
۰- مقدمه
۰- ۱- کلیات
۰-۲- نگرش فرآیندی
۰-۳- ارتباط با ISO 9004
۰-۴- سازگاری با سایر سیستم های مدیریت
۱- دامنه کاربرد
۱-۱- کلیات
۱-۲- کاربرد
۲- استاندارد مرجع
۳- واژگان و تعاریف
عنوان
۴- سیستم مدیریت کیفیت
۱-۴- نیازمندی های عمومی
۲-۴- الزامات کستند سازی
۴-۲-۱- کلیات
۴- ۲- ۲- نظامنامه کیفیت
۴-۲-۳- کنترل مستندات
۴-۲-۴- کنترل سوابق کیفیت
۵- مسئولیت مدیریت
۵-۱- تعهد مدیریت
۵-۲- تمرکز بر مشتری (مشتری گرایی)
۵-۳- خط مشی کیفیت
۵-۴- طرح ریزی
۵-۴-۱- اهداف کیفیتی
۵-۴-۲- طرح ریزی سیستم مدیریت کیفیت
۵-۵- مسئولیت، اختیارات و ارتباطات
۵-۵-۱- مسئولیت و اختیار
۵-۵-۲- نماینده مدیریت
۵-۵-۳- ارتباطات داخلی
۵-۶- بازنگری مدیریت
۵-۶-۱- کلیات
۵-۶-۲- ورودی های بازنگری
۵-۶-۳- خروجی های بازنگری
۶- مدیریت منابع
۶-۱- تامین منابع
عنوان
۷-۵-۳- شناسایی و ردیابی
۷-۵-۴- اموال مشتری
۷-۵-۵- نگهداری و محافظت از محصول
۷-۶- کنترل وسایل پایش و اندازه گیری
۸- اندازه گیری ، تجزیه و تحلیل و بهبود
۸-۱- کلیات
۸-۲- پایش و اندازه گیری
۸-۲-۱- رضایت مشتری
۸-۲-۲- ممیزی داخلی
۸-۲-۳- پایش و اندازه گیری فرآیندها
۸-۲-۴- پایش و اندازه گیری محصول
۸-۳- کنترل محصول نامنطق
۸-۴- تجزیه و تحلیل داده ها
۸-۵- بهبود
۸-۵-۱- بهبود مستمر
۸-۵-۲- اقدامات اصلاحی
۸-۵-۳- اقدام پیشگیرانه
- پیوست (ارتباط بین ISO 9001- 1994 و ISO 9001 – ۲۰۰۰)
-پیوست (ارتباط بین ISO 9001 – ۲۰۰۰ و ISO 9001- 1994)
فصل ۵- استقرار سیستم مدیریت کیفیت ISO 9000 در سازمان
۱- تصمیم و ماموریت
۲- انتخاب محدوده
۳- طرح ریزی مقاله
۴- تجزیه و تحلیل سازمان
عنوان
۵- رازیابی مقدماتی
۶- طراحی نظام کیفیت و ساختار مستندات
۷- مستند سازی
۸- استقرار نظام کیفیت
۹- انتخاب و آموزش ممیزین داخلی
۱۰- ایجاد ارتباط و انتخاب ممیز شخص ثالث
۱۱- ممیزی شخص ثالث (ممیزی صدور گواهینامه)
۱۲- ارائه گواهینامه (بازاریابی)
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 45
مطالب مرتبط