مقاله مدیریت کیفیت جامع (Total Quality Management) در رشته مهندسی صنایع به بررسی پیشینه و اصول این رویکرد میپردازد. نخستین استانداردهای کیفیت توسط دولت انگلستان پس از جنگ جهانی اول ایجاد شد. سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) در سال 1946 تأسیس و استانداردهای کیفیت ISO 9000 در سال 1987 تدوین گردید. TQM، که به طور گسترده توسط شرکتها پذیرفته شده، بر بهبود مستمر، رضایت مشتری و مشارکت تمام اعضای سازمان تأکید دارد. این مقاله همچنین به فلسفه و ابزارهای TQM، اهمیت تحول سازمانی و نقش مدیریت در تضمین کیفیت میپردازد و تجارب کشورهای مختلف را در این زمینه بررسی میکند.
پیشینۀ مدیریت کیفیت
استانداردهای کیفیت را برای نخستین بار دولت انگلستان، پس از جنگ جهـانی اول، به صورت مدون ایجاد کرد. در آن زمان، مؤسسه هواپیماسازی پادشاهی انگلـیس هیـۀ راهکارهـای به منظور بالا بردن ضریب اطمینـان هواپیماهـای سـاخت خـود بـه ت روش مند دست زد.
تأسـیس 1946 المللی استاندارد پس از جنگ جهـانی دوم در سـال سازمان بین ISO استانداردهای جهانی نظام کیفیت موسوم به اسـتانداردهای 1987 شد و در سال 9000 را تدوین و ارائه کرد.
در حال حاضر بسیاری از شرکتها در مناطق تحت فعالیت خـود، TQM”بهتر دست به تغییر زد؟ آیا مدیریت کیفیت جامع می پذیرند که از این استانداردها پیروی کنند. در چنین شرایطی برای بهبـود کالاهایی را می کنند. هـای رقیـب کـه کیفیت تولیدات، افزایش یافته است؛ زیرا در غیر این صورت شـرکت دهنـد، گـوی سـبقت را تولیدات خود را با کمترین قیمت و بهترین کیفیت ارائـه مـی نتوانند سطح تولیدات خود را با استانداردهای جهانی تطبیـق دهند، خود به خود از گردونه حذف خواهند شد.
تایلند را در خود غرق کرد باعث یک رشته عکس 1997 بحران مالی که از نیمه العملهای زنجیره ای در اکثر کشورهای آسیایی شد. به راستی چه درسهایی رامی تـوان ت ناخواسته آموخت ؟ و اینکه چگونه می توان برای دستیابی به وضـعیتی از این تحولا در بهبود شرایط اقتصادی و …
فهرست مطالب
پیشینه مدیریت کیفیت
مدیریت کیفیت جامع
فرایند تحول
تحول استراتژیک – حرکت تعالی خواه سازمان
مدل متعالی مدیریت کیفیت جامع “TQMEX”
تاریخچه سیستمهای کیفیت در ایران
مدیریت کیفیت چیست؟
سیر تحول مفاهیم کیفیت
مشتری در فرهنگ : T.Q.M آشنایی با مفاهیم کلیدی در فرهنگ T.Q.M
مشتری در فرهنگ T.Q.M
کنترل در فرهنگ T.Q.M
کیفیت در فرهنگ T.Q.M
مدیریت در فرهنگ T.Q.M
هدف اساسی مدیریت کیفیت فراگیر
سطوح قابل قبول کیفیت
هزینه کیفیت
شاخصهای رقابتی
اصول حاکم بر سیستمهای مدیریت کیفیت
جمعبندی
تاریخچه تأسیس سازمان بین المللی استاندارد (ISO)
استاندارد بینالمللی 9000 ISO
تکامل ایزو 9000
ISO 9001- متن استاندارد 2000
نگرش فرایندی
ارتباط 9001 ISO با 9004 ISO
سازگاری با سایر سیستمهای مدیریت
استانداردهای بینالمللی 9002 ISO
استاندارد بین المللی 9003 ISO
استاندارد بین المللی 9004 ISO
اقدامات لازم برای دریافت گواهینامه
از گفتار تا عمل ISO استانداردهای سری 9000
شرکتهای گواهی دهنده
استقبال جهانی از استانداردهای سری ایزو 9000
نگرشی در روند کار در آمریکا و کانادا
چگونگی شروع کار
عملکرد استرالیا در زمینه استانداردهای سری 9000 ISO
یافته ها و نتایج
نتیجه گیری و پیشنهاد
منابع مقاله ها
فهرست جداول و نمودارها
نمودار ساختار عمومی مدیریت کیفیت
جدول مقایسه نگرشهای قدیمی و جدید به کیفیت
نمودار جنبه های مختلف تشکیل دهنده کیفیت از نظر ایشی کاوا
نمودار: کیفیت « سنتی »
نمودار: کیفیت و فراگیر
هزینه کیفیت به عنوان بخشی از درآمد
جدول: شاخصهای رقابتی
ISO 2000 استانداردهای 9000 بسیار جالب است
تصویر مدل فرآیندی سیستم مدیریت کیفیت
نمودار 1- رشد سه ماهه اخذ گواهی ایزو 9000 در آمریکا و کانادا
نمودار 2- نتایج نظرخواهی مؤسسه استاندارد استرالیا از سازمانهائی که موفق به اخذ گواهی ایزو 9000 شده اند
نمودار 3- مهمترین نتایج حاصله از نمودار استانداردهای ایزو 9000 در خارج از سازمان شما چه میباشد؟
نمودار 4- مهمترین نتایج حاصله از اجراء استانداردهای ایزو 9000 در داخل سازمان شما چه میباشد؟
فرمت فایل: PDF
تعداد صفحات: 77
مطالب مرتبط