دانلود تحقیق و مقالات رشته تربیت بدنی با عنوان دانلود مقاله در مورد بازی و ورزش در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۳۸ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.
ورزش
تعریف بازی : بازی فعالیت است غریزی و نشاط آور که موافق با مراحل رشد و تکامل انسان بوده است و بطور غیرجدی و غیر قابل پیش بینی انجام می گیرد.
خصوصیات بازی : ۱) فطری بودن آن ۲) غیر انتفاعی بودن ۳) آزادی فرد در تغییرآن و انجام آن به دلخواه ۴) عدم حضور مقررات تحمیلی ۵) باعث فراگرفتن نقشها و وظایف اجتماعی که در آینده عهده دار آن خواهند شد.
انواع بازی : ۱) اجتماعی ۲) انفرادی ۳) رقابتی ۴) فکری و ذهنی ۵) امدادی
« در صورتی که بازیها بطور صحیح انجام شوند کمک شایانی به رشد و تربیت کودک می کند »
ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است !
تحقیقات نشان می دهد شروع ورزش برای افراد کم تحرکی که می خواهند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در خود کاهش دهند هیچ گاه دیر نیست.
محققان می گویند ورزش برای آنکه تأثیر مفید داشته باشد لازم نیست شدید باشد و حتی پیاده روی نیز موثر است.
آنها تأثیر فعالیت بدنی را بر گروهی از بیماران مبتلا به بیماری شریان اکلیلی قلب و گروه داوطلب سالم همسن و هم جنس بررسی کردند. آنها دریافتند کسانی که سراسر عمر خود ورزش کرده اند در معرض کمترین خطر ابتلا به این بیماری هستند. با این حال خطر بروز این بیماری در کسانی که در اواخر بزرگسالی فعالیت بدنی را آغاز کرده اند نیز کاهش نشان داده است. کسانی که سراسر عمر خود فعال بوده اند ۶۰ درصد کمتر به بیماری شریان اکلیلی قلب مبتلا شدند. افراد کم تحرکی که بعد از ۴۰ سالگی ورزش کردن را شروع کردند ۵۵ درصد کمتر از کسانی که همیشه بی تحرک بوده اند در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
پزشکان معتقدند قلب عضله ای است که به طور مرتب به فعالیت بدنی نیاز دارد.
باز هم در فواید ورزش
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد زنانی که از درمان سرطان سینه جان سالم به در برده اند و به تمرینات ورزشی استقامتی و بدنسازی می پردازند از سلامت بدنی و کیفیت زندگی بهتری در مقایسه با همتایان کم تحرک خود برخوردارند.
بیماران سرطانی و نجات یافتگان از سرطان می توانند با استفاده از دستگاه های دو ثابت ، پیاده روی در هوای آزاد و یا تمرینات ورزشی قلبی، ریوی قدرت بدنی خود را افزایش داده و تحمل خود را در برابر خستگی تقویت کنند.
محققان در بررسی خود ۱۶ زن را به طور تصادفی در دو گروه تمرینات ورزشی و گروه شاهد قرار دادند. در گروه شاهد زنان الگوی معمولی فعالیت خود را دنبال کردند و در گروه ورزشی زنان در هفته در سه جلسه ۹۰ دقیقه ای ورزشی شرکت کردند. در پایان این مطالعه هشت هفته ای بهبودهایی در کیفیت زندگی زنان گروه ورزش دیده شد.
سلامت دستگاه قلبی، ریوی این زنان نیز بهبود یافت. علاوه بر آن این زنان قدرت و توان عضلانی خود را به دست آوردند.
شکل های مختلف بلوغ در فرایند بلوغ بیولوژیکی (زیستی) : بلوغ بیولوژیکی ،عامل (سازه) تعیین کننده و مهم پاسخ های فیزیولوژیکی به ورزش و تمرین است.
۱) بلوغ ریختی : افزایش اندازه بدن که توسط افزایش پیشرونده ای در وزن و قد بدن ظاهر می شود به لحاظ بصری، آشکارترین تظاهر بلوغ بیولوژیکی کودک است. واضح است که این تغییرات تأثیر عمده ای بر اجرای ورزشی دارد و از این رو فیزیولوژیست های ورزشی به آن علاقه زیادی دارند. (فیزیولوژی ورزشی دوران رشد)
– سریع ترین نرخ رشد در اوایل نوزادی دیده می شود زیرا وزن نوزاد در ۳-۴ ماهگی به دو برابر وزن زمان تولد و در ۱ سالگی به ۳ برابر می رسد بنابراین ،نرخ رشد تا سال های مدرسه کاهش یکنواختی دارد، زیرا افزایش سالانه قد و وزن ثابت است.
– در اوایل نوجوانی شتاب قدو وزن در پاسخ به تغییرات هورمونی دوره بلوغ افزایش می یابد، این جهش رشدی وابسته به بلوغ، در دختران زودتر و تقریباٌ در فاصله سنی ۱۰ تا ۱۲ سالگی رخ می دهد. اوج افزایش قد و وزن در پسران تقریباً ۲ سال دیرتر از دختران ظاهر می شود. مدت رشد جهشی کوتاه است ،چیزی حدود ۱ تا ۵/۱ سال، اما در این فاصله زمانی، نرخ رشد قد تقریباً ۲ برابر می شود. تمام ابعاد عضله و اسکلت عملاٌ در این جهش رشدی سهیم هستند.
– میانگین ارزش های قد و وزن بین دو جنس در کودکی یکسان است ، اما پسران نسبت به دختران اندکی سنگین تر و بلندتر. در اواخر دوران کودکی ،دختران به دلیل برخورداری از رشد جهشی زودتر، به طور موقتی نسبت به پسران بلندتر می شوند.
با وجود این پسران در دوره بلوغ به قد بلندتری دست می یابند زیرا : ۱) آنها قبل از جهشس رشسدی وابسته به بلوغ، دوره رشد طولانی تری دارند. ۲) نرخ رشد آنها در نقطه سرعت پیشینه به هنگام بلوغ بیشتر است (۲/۹ در مقابل ۳/۸ سانتی متر)
۲) بلوغ جنسی: بلوغ می تواند این چنین تعریف شود : « توالی تغییرات آناتومیک (ساختاری) و فیزیولوژیک در دوران نوجوانی که منتهی به باروری می شود» زمانی که دوره بلوغ به انتها می رسد نوجوان، بلوغ کامل جنسی ،یعنی حالت تولید مثل بزرگسالی را بدست آورده است. رویدادهای دوره بلوغ با ترشح هورمون هایی از هیپوتالاموس، غده هیپوفیز و غدد جنسی شروع می شوند و پیامد آن، شماری از تغییراتی است که به طور مستقیم به کارکرد جنسی وابسته نیست این
عموماٌ تحت عنوان صفات ثانویه جنسی خوانده می شوند ( از جمله رویش مو در صورت و زمخت( کلفت) شدن صدا در مردان، بزرگ شدن شینه ها در زنان ) نویسنده :دکتر تامس رولند
بلوغ اسکلتی : اسکلت بدن در دوران کودکی به گونه فراینده ای رشد می یابد و شاخص قابل تشخیص و آسانی برای بلوغ بیولوژیکی است. استخوانهای اندامها (دستها و پاها) در سال های رشد براثر فرایند استخوانی شدن غضروف توسعه پیشرونده ای دارند رشد این استخوانهای دراز از طریق تکثیر سلولهای غضروفی در صفحه اپی فیزی رخ می دهد.
بلوغ بزرگسالی زمانی بدست می آید که تکثیر این سلولها خاتمه یافته و استخوان ها کاملاٌ استخوانی شده باشند.
مفاهیم روان شناسی ورزشی ۱) آرامسازی : فنونی برای کاستن پاسخهای دستگاه عصبی خودکار، مانند تنفس،ضربان قلب انقباض ماهیچه ای و سوخت و ساز بدن که با آرامش ورزشکاران هنگامی که به آن نیازمندند. مثلاٌ شب پیش از مسابقه ،همراه است به طور کلی آرامسازی تدریجی به ، آرامسازی منظم و آرامسازی خود را تقسیم می شود.
آرامسازی تدریجی : ماهیجه ای را دواوموندجکوبسن» (۱۳۰۹/۱۹۳۰) به این منظور ابداع کرد تا ورزشکاران برای مقابله با تنش روانی پیش از مسابقه یا در طول دوران تمرین از آن استفاده کنند این فعالیت شامل منقبض کردن ماهیچه ها و سپس آرام کردن آنهاست ورزشکاریکی از گروههای ماهیچه ای مانند ساعد و بازوی خود را بتدیج منقبض می کند برای این کار از ۱تا۱۰ می شمارد و با هر شمارش شدت انقباض را افزایش می دهد به طوری که با شماره ۱۰ ماهیچه به حداکثر انقباض برسد.
سپس با شمارش معکوس شدت انقباض را کم می کند تا با رسیدن به صفر هیچ انقباضی در ماهیچه خود حس نکند وقتی این عمل در تمام گروههای ماهیچه ای تکرار شود فرد احساس آرامش و راحتی می کند.
آرامسازی منظم رفع انقباض های ماهیچه ای به طور ارادی است که « راویز» آن را ابداع کرد. برخلاف روش آرامسازی تدریجی ماهیچه ای ، در این روش ماهیچه ها پیش از آرامسازی منقبض نمی شوند. در آرامسازی خوذرا ورزشکار با گفتن کلمه ها یا تصور صحنه های آرامبخش (مانند غروب دریا) ،فعالیتهای فیزیولوژیکی خود را کاهش می دهد و احساس آرامش می کند. آرامسازی به نامهای آرمیدگی و آرامبخشی نیز خوانده می شود.
۲) بخت مدار : ورزشکاری که موفقیت یا شکست خود یا تیم خود را به بخت نسبت میدهد از شکست می ترسد ، کمتر به فعالیت تمایل دارد، بیشتر از دیگران اهداف غیر واقعی تعیین می کند، عوامل محیطی بیشتر مزاحم تلاش وی می شوند و بیشتر متأثر از همانند سازی است.
۳) تمرکز یابی : روشی برای آرامسازی ورزشکاران که با چند نفس عمیق تحریک پذیری را کاهش داده است ، تمرکز آنان را افزایش می دهد. این عمل قبل یا حین اجرای مهارت انجام می شود برای تمرکز یابی فرد در حالت ایستاده، پاها را به اندازه عرض شانه باز می کند و وزن بدن را روی دوپا به طور مساوی تقسیم می کند.
سپس ماهیچه های پشت و شانه خود را استراحت می دهد. دهان را کمی باز می کند تا تنش ماهیچه ای صورت از بین برود شانه و گردن را آرام و ثابت نگه می دهد . و با هر نفس به بالا و پایین رفتن شکم توجه می کند (تنفس شکمی) ورزشکاران این تمرین را آنقدر در موقعیتهای مختلف تکرار می کند تا بتواند تنها با یک بار تنفس ،آرام بگیرد و تمرکز خود را باز یابد.
۴) تنش : احساس گرفتگی در گروهی از ماهیچه ها به علت نگرانی یا ناکامی . استفاده از روشهای آرامسازی تنش را کاهش می دهد.
۵) مهارت مدار : ورزشکاری که مکان کنترل او درونی است کمترین واکنش منفی ، به شکست را نشان می دهد ، شخصیتش نسبتاٌ پایدار است، بیشتر تحت تأثیر انگیزه درونی است و پس از موفقیت اهداف بالاتر و پس از شکست اهداف پایین تری تعیین می کند.
روانشناسی ورزشی
نویسنده: دکتر سیدمحمدکاظم واعظ موسوی
نام : نسرین
نام خانوادگی : حاتم زاده
موضوع : طرح و برنامه پیاده روی در نه هفته
مدرسه : راهنمایی فرزانگان
پیاده روی یکی از راحت ترین شیوه های تمرین است که شما تقریباٌ در هر زمان و مکان می توانیدآن را انجام دهید علاوه بر آن پیاده روی ورزشی بدون هزینه است البته برای پیاده روی در مرحله اول نیاز به یک جفت کفش راحت دارید و بد نیست بدانید پیاده روی به شما انرژی بیشتری میدهد و به شما کمک می کند که راحت باشید نگرانی شما را کاهش میدهد و کمک می کند تا اشتهایتان
تنظیم شود. و در نهایت مقدار کالری مورد استفاده بدنتان را افزایش خواهد داد اینها همه دلایلی برای گرایش مردم به برنامه های پیاده روی است اگر شما نیز مایلید برنامه تان را شروع کنید.
چگونه برنامه پیاده روی را شروع کنید.
طراحی برنامه ای که شما می خواهید از آن استفاده کنید مهم است و در برنامه پیاده روی خود نکات زیر را به خاطر بسپارید.
– انتخاب یک مکان مسطح برای پیاده روی.
– پیداکردن دوست یا گروهی از افراد که با شما در پیاده روی همراهی کند :دوست شما باید توانایی پیاده روی با شما را با زمان بندی و سرعت مشخص داشته باشد.
– کفشی که شما می پوشید کف آن باید انعطاف پذیر باشد تا ضربه یا شوک وارده به پاهایتان را کم کند.
– لباس هایی که می پوشید باید مطابق با همان فصل باشد لباس های کتان برای فصل تابستان با جذب عرق و تعریق راحت تر به خنگ نگه داشتن شما کمک می کند و نیز ضخامت لباس هایتان در زمستان باید طوری باشد که علاوه بر گرم نگه داشتن شما محدودیت حرکت کمتری برایتان ایجاد نماید.
قبل از پیاده روی حرکات کششی انجام دهید ملاحظه می کنید که با این تمرینات کمتر خسته می شوید.
پیاده روی خود را به سه قسمت تقسیم کنید.
– پیاده روی آرام برای مدت ۵ دقیقه و سپس در۵ دقیقه بعد سرعت خود را افزایش دهید سرانجام مرحله سردکردن را پیش رو دارید که پیاده روی به مدت ۵ دقیقه را از سر بگیرید.
– سعی کنید در هفته ۳ بار پیاده روی کنید و هر بار ۲ تا ۳ دقیقه به زمان پیاده روی سریع خود اضافه کنید اگر شما کمتر از ۳ بار در هفته پیاده روی کنید پیاده روی سریع خود را آرام افزایش دهید.
– به منظور پیشگیری از سختی و گرفتگی عضلات و مفاصل پیاده روی را به آرامی فزاینده شروع کنید و برای این کار پس از گذشت چندین هفته پیاده روی سریع تر در مسافت بیشتر و با دوره زمانی طولانی تر را شروع کنید.
– پیاده روی بیشتر احساس بهتری به شما خواهد داد و باعث می شود شما کالری بیشتری مصرف کنید.
– در حال پیاده روی باید چانه رو به بالا شانه ها کمی به سمت عقب متمایل باشند به گونه ای پیاده روی کنید که پاشنه پایتان اولین نقطه تماس به زمین باشد.
– در حال پیاده روی باید انگشتان پا به سمت جلو باشد و در هنگام پیاده روی دستها باید متناوباٌ به جلو و عقب تاپ بخورد.
زمان گرم کردن زمان پیاده روی سریع زمان سرد کردن زمان کلی
هفته اول پیاده روی آهسته ۵ دقیقه پیاده روی سریع ۵ دقیقه پیاده روی آهسته ۵ دقیقه ۱۵ دقیقه
هفته دوم پیاده روی آهسته ۵ دقیقه پیاده روی سریع ۸ دقیقه پیاده روی آهسته ۵ دقیقه ۱۸ دقیقه
هفته سوم ” ” پیاده روی سریع ۱۱ دقیقه ” ۲۱دقیقه
هفته چهارم ” ” پیاده روی سریع ۱۴ دقیقه ” ۲۴ دقیقه
هفته پنجم ” ” پیاده روی سریع۱۷ دقیقه ” ۲۷ دقیقه
هفته ششم ” ” پیاده روی سریع ۲۰ دقیقه ” ۳۰ دقیقه
هفته هفتم ” ” پیاده روی سریع ۲۳ دقیقه ” ۳۳دقیقه
هفته هشتم ” ” پیاده روی سریع ۲۶ دقیقه ” ۳۶ دقیقه
هفته نهم ” ” پیاده روی سریع ۳۰ دقیقه ” ۴۰ دقیقه
تهیه و تنظیم : نسرین حاتم زاده
حقوق ورزشی : عدم رعایت اصول آموزشی موجب مسئولیت قانونی است (اصل اطمینان از سلامتی) در این بحث فرض بر وجود مربی واجد صلاحیت است. ولی آیا صرف داشتن صلاحیت آموزشی و اخلاقی کافی برای مصونیت از مسئولیت خواهد بود؟ پاسخ منفی است زیرا اگر داشتن صلاحیت کافی باشد پذیرفته ایم چنین اشخاصی هیچگاه مسئولیت قانونی نخواهند داشت که فرد فرض نادرستی است .
صلاحیت شرط لازم است ولی کافی نیست داشتن صلاحیت الزامی است ولی از نظر حقوق بکار گرفتن صحیح صلاحیت ها می تواند رافع مسئولیت باشد نه مطلق داشتن آن. اکنون سوال دیگری بلافاصله به ذهن مبتادر می شود و آن اینکه از نظر علم حقوق بکار گرفتن صحیح صلاحیتها چیست؟ در پاسخ می گوییم بکارگیری صحیح عبارت است از : استفاده از همه آگاهی ها و مقدورات برای جلوگیری از وقع حادثه و یکی از مهم ترین این مهارت توجه به سلامت ورزشکار در فعالیتهای ورزشی است مربی صلاحیتدار قبل از شروع آموزش باید از سلامت کامل شاگرد خود مطمئن
باشد و با توجه به این اطمینان کار آموزش را شروع نماید زیرا آموزش دانش آموز یا ورزشکاربیمار ، در صورتی که منجر به سانحه شود وسبب آن بیماری باشد ترتیبی در مسئولیت قانونی مربی بوجود نمی آورد.
ممکن است سوال شود با توجه به اینکه یک معلم ورزشی اولاٌ فاقد علم کافی برای تشخیص بیماریهاست ثانیاٌ چنین امکاناتی در سطح کشور وجود ندارد که کلیه ورزشکاران از نظر پزشکی معاینه شوند و پرونده داشته باشند چرا حقوق چنین مسئولیتی را متوجه افراد می کند؟ علی الاصول حقوق هرگز خارج از حدود امکانات ، مقدورات و توان معلمین ورزشی از آنها مسئولیت نمی
خواهد آنکه قانون از مربی می خواهد انجام اقدامات متعارف در رعایت اصل اطمینات از سلامت ورزشکاران در فعالیتهای ورزشی است. این اقدامات متعارف را می توان به شرح زیر برشمرد:
۱) در صورتی که دانش آموزان پرونده پزشکی دارند مطالعه آنها قبل از فعالیتهای ورزشی اجباری است.
۲) در صورتی که داشتن پرونده پزشکی مقدور نیست باید سعی شود که با ارائه فرمهای ساده سابقه بیماریهای دانش آموزان را از والدین کتباٌ سوال کرد و به این طریق آگاه شد.
۳) مربی صلاحیتدار بدون اینکه شاگردان خود را نفر به نفر از نزدیک با دقت مشاهده کرده و به دنبال آثاری ظاهری بیماری باشد هرگز آموزش را شروع نخواهد کرد.
۴) پرسش از دانش آموزان در خصوص وضع سلامت آنها از دیگر اقدامات احتیاطی است بنابراین رعایت هر یک از این موارد معلم ورزشی را از مسئولیت مبری می دارد برعکس سهل انگاری،بی اعتنایی به مسئولیت بزرگ مربیگری و بی تفاوتی به سلامت بزرگترین سرمایه های جامعه، از دیدگاه علم حقوق قابل اغماض نیست.
اجازه فعالیت ورزشی به دانش آموزی که نارسائی قلبی دارد، ولی شوق فطری او به شرکت در فعالیت ورزشی مانع از آن است که معلم خود را از حقیقت امر مطلع سازد و عدم توجه معلم به پرونده پزشکی ،فرم تنظیمی از سوی والدین، و یا آثار کاملاٌ نمایان چهره دانش آموز وی را مسئول فوت دانش آموز معرفی خواهد نمود.
اجازه شرکت در آموزش یا فعالیت ورزشی به ورزشکاری که از ناحیه سر مصدوم شده بدون نظر پزشک به معنای عدم رعایت اصل مذکور است. اجازه فعالیت به دانش آموزپس از تحمل بیماری و قبل از خاتمه دوران نقاهت یک بی احتیاطی است و چنانچه بکارگیری این دانش آموز حتی با وجود رضایت و میل او منجر به ایجاد ناراحتی شود، مسئولیت متوجه معلم ورزشی خواهد بود. بنابراین از آنجا که توجه به سلامت ورزشکار وظیفه مربی است هر گونه تسامح در انجام این وظیفه در صورتی که منتهی به خسارت شود، مربی را در برابر قانون مسئول می سازد.
پیام برای مربیان ورزشی
– وقتی با مشکل تراکم دانش آموزو فضای کم آموزشی مواجه هستید بهتر است که :
۱) مهارت ها را آموزش دهید هدف شما باید تنها آموزش مهارت مورد نظر باشد، بازی ها را به ساعات غیر کلاسی موکول کنید.
۲) دانش آموزان را تا سرحد امکان به گروه های کوچکتری تقسیم کنید.چ
۳) از تمام وسایل و امکانات استفاده کنید در صورت امکان وسایل بیشتری تهیه نمائید.
۴) دانش آموزان را برحسب توانایی گروه بندی کنید.
۵)گروه ها را در حالتی شبیه به بازی واقعی قرار دهید.
۶) ارزش حرکات مهارتی را همیشه به دانش آموزان یادآور شده و درباره اهمیت یادگیری مهارتها در خوب بازی کردن و کسب موفقیت به آنها گفتگو کنید.
۷) از روش « بیشتر از حد» استفاده کنید. (معلم در حالی که حرکات مهارتی یک ورزشی را به یک گروه آموزش می دهد بقیه افراد کلاس را در یک فعالیت تیمی که می تواند گروه زیادی را بدون خطر در خود جا دهد و نیاز چندانی هم به نظافت مستقیم و دقیق معلم ندارد شرکت دهد مثلاٌ بازی والیبال بهترین فعالیت تیمی برای چنین مواقعی است)
پنبر می گوید :
« منظور از بازی خارج نمودن نیروی،اضافی است»
چند پیشنهاد برای افرادی که می خواهند با ورزش انس بگیرند.
به کسانی که ورزش را شروع می کنند چنین توصیه شده است:
– انتظار خسته شدن را داشته باشید :
ورزش بلافاصله انرژی افراد را افزایش نمی دهد، بلکه این امر مدتی به طول می انجامد.
در روزهای اول شروع ورزش، خستگی و ناراحتی بوجود می آید اما به تدریج بدن به فعالیت عادت می کند و شخص پس از چند ماه متوجه می شود که بهتر می تواند راه برود و روحیه ای بهتر و انرژی بیشتری پیدا کرده است و اثرات مفید ورزش نمودار می گردد.
– مطابق علاقه و استعداد خود ورزش کنید :
بهترین راه برای شروع به ورزش آن است که شخص، علاقه و آمادگی خود را در نظر بگیرد.
اگر می خواهد دوستان تازه ای پیدا کند، به ورزش های دستجمعی مانند والیبال و بسکتبال و غیره بپردازید. چنانچه می ترسد که به بدن او صدمه ای وارد شود، راه رفتن ساده را انتخاب کند. اگر به ورزش خاصی علاقه دارید و سن خود را مناسب آن نمی دانید، می توانید آن را به آرامی شروع کنید و خود را مورد آزمایش قرار دهد. ممکن است پس از مدتی آمادگی لازم را بدست آورد.
– به بدن خود فشار نیاورید :
برخی از طرفداران ورزش می گویند که بدون ناراحتی های اولیه نمی توان از ورزش نتیجه گرفت و به این ترتیب بیش از آمادگی و استعداد بدنی خود فعالیت ورزشی می کنند. مطالعات به عمل آمده نشان داده که ورزش ساده و آرام نیز بسیار مفید است.فشار آوردن به بدنو خسته کردن آن ممکن است صدماتی را به شخص وارد سازد و یا او را از ادامه ورزش باز دارد.
مشاهده الگوی های مهارتهای حرکتی : مربی مهارتهای حرکتی باید بتواند بدقت الگو های مهارتها را در کودکان مشاهده کند، او نیاز دارد تا به شاگردان خود باز خورد بدهد، برای آنها تجربیات تمرینی فراهم آورد و رسماٌ مهارتهای آنها را شناسایی کند. در فرایند مشاهده بیشتر به تمرکز نظامدار بر جنبه های مختلف الگوی مهارت توجه می شود تا نتیجه اجرای آن مشاهده کنند، باید روشهای مشاهده را بیاموزد و آنها را مانند هر مهارت دیگر با تمرین به شکل خودکار درآورد.
بارت (۱۹۷۹) براساس اصول ذیل راهنمای مخصوص برای پیشرفت مهارتهای مشاهده در معلمان و مربیان تهیه کرد:
۱) تجربه و تحلیل ۲) طرح و برنامه ریزی ۳) وضع قرارگرفتن به منظور تجربه و تحلیل رشد حرکت.
مشاهده کننده ابتدا باید ترتیب رشد مهارت را که شامل ویژگیهای هر مرحله و اصول مکانیکی درگیر در اجرای ماهرانه است بداند، مشاهده کننده همچنین باید طرح و برنامه های خود را نظم
دهند و از پرداختن به مسائل جنبی پس از شروع فعالیت خودداری کنند. بدین منظور ممکن است دستوالعملی را که براساس مراحل رشد توسط محققان تنظیم و پیشنهاد شده است مفید تشخیص دهند. در این صورت، می توانند با در نظر گرفتن ویژگیهای برجسته مهارت مورد نظر، دستورالعملهای مناسبی را بسادگی تنظیم کنند. همچنین مشاهده متعدد ویژگیهای برجسته یک مهارت (دو بار،سه بار و بیشتر) امری مفید است.
اصل سوم وضع قرارگرفتن مشاهده کننده است ، بسیاری از آنها خود را در یک وضعیت ثابت قرار داده، می کوشند همه چیز را از همان نقطه مشاهده کنند. برخی از ویژگیهای برجسته مهارتها را تنها می توان از پهلو مشاهده کرد. برخی دیگر را می توان از روبرو و پشت بهتر دید.
بنابراین ،حرکت مشاهده کننده به زوایای مختلف برای مشاهده بهتر مهم است.
فرایند مشاده یک مهارت حرکتی نیاز به تمرکز و توجه دارد: مشاهده کننده های تازه کار باید طرح خود را از قبل تنظیم کنند مشخصه های برجسته مهارت مورد مشاهده را بدانند، خود را در وضعیت مناسب قرار دهند و مرتب عمل مشاهده را تمرین کنند.
رفتارحرکتی از نوجوانی تا بزرگسالی
برای اندازه گیری رشد حرکتی نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان غالباٌ از معیارهای کمی استفاده می شود. با رسیدن فرد به بلوغ و بالیدگی جسمانی دیگر تفاوتهای کمی نشان دهنده میزان رشد و بالیدگی نخواهد و تأکید بیشتر بر بهینه کردن و پالایش مهارتهایی است که فرد تا آن زمان آموخته است. نشانه های کمی منعکس کننده پیشرفت یکنواخت اجرای حرکت در سنین جوانی است. قهرمانان جهانی ، نوعاٌ در سنین جوانی به اوج اجرا می رسند .
افراد اگر فعالیتهای جدیدی را انتخاب کنند یا تمرین و تجربه را ادامه دهند، د
ر سنین بزرگسالی نیز می توانند به اهداف شخصی دست یابند الگوهای حرکت در بزرگسالی همچنان حفظ می شود، اما سطوح کمی و ویژگیهای کیفی حرکت می تواند از تغییرات سیستمهای مختلف بدن متأثر شود. این تغییرات می تواند در نتیجه کمبود تمرین و عدم استفاده از بدن در اجرای حرکات، صدمات،بیماریها یا افزایش طبیعی سن پدید آید. افرادی که به طور فعال در تمرینات شرکت می کنند و به نوعی از صدمه و بیماری اجتناب می ورزند ، تا سنین بزرگسالی از تحلیل و پس روی حرکتی در اجرا به طور قابل توجه در امان هستند.
چکیده ای از کتاب رشد و تکامل در طول عمر
نویسنده : کاتلین ام. هی وود
ترجمه : دکتر مهدی نمازی زاده
دکتر محمدعلی اصلانخانی
ترک فعالیت ورزشی : ترک برنامه های ورزشی یکی از جنبه های واقعی مشارکت ورزشی جوانان و نوجوانان است. تغییر رشته ورزشی ممکن است بخشی از این روند باشد که خود بازتابی از تغییر علاقه و توجه به انجام کاری تازه است. اما ترک کردن فعالیت ورزشی در هر زمانی از زندگی دارای آثار سوء بهداشتی و تندرستی است. برای پژوهشگران مشکل است بین ترک کنندگان ورزشی و کسانی که تغییر رشته می دهند تمایز قائل شوند. علاوه براین افرادی که ورزش را ترک می کنند غالباً با اراده و میل خود این کار را نمی کنند، بلکه صدمات ورزشی یا هزینه های زیادی باعث متارکه آنان با ورزش می شود. به هر صورت دلایلی که موجب کناره گیری ورزشی می شوند قابل ملاحظه و توجه هستند برخی از جوانان تجارب منفی و تلخی را دلیل کناره گیری خود می دانند اهم این دلایل به شرح زیر است :
۱) دوست نداشتن مربی ۲) فرصت نداشتن یا کمبود وقت برای ورزش و بازی ۳) فشار بیش از حد در ورزش ۴) نیاز به صرف وقت زیاد ۵) تأکید زیاد بر بردن و موفقیت در مسابقه ۶) عدم تفریح و شادابی ۷) عدم پیشرفت در مهارت
۸) عدم کسب موفقیت و پیروزی.
– فعالیت ورزشی به مدت طولانی با فشار کم، چگالی استخوانها را بهتر می کند و ممکن است قطر استخوانها درگیر در فعالیتها را زیادتر کند. استخوانها به طور مطلوب با تحریکات ورزشی سازگار می شوند.
– هنگام برنامه ریزی فعالیتهای شدید برای کودکان ،لازم و مهم است که بدانیم نمو برخی از دستگاههای بدن مانند دستگاه اسکلتی یا گردش خون با نمو عمومی بدن هماهنگ است.
– عوامل ژنتیکی و محیطی، بویژه رژیم غذایی و ورزش بر ترکیب بدن اثر می گذارند.
– حرکت کردن به پیشرفت رشد همراه با رشد سیستمهای مختلف بدن کمک می کند.
– بازی عقل و روح طفل را پرورش می دهد هر چه نشاط بدن بیشتر باشد نشاط روح نیز بیشتر خواهد شد.
ژان ژاک روسو می گوید : هر سن و هر حالت از حیات کمال و بلوغ متناسب با خود دارد که مخصوص آن است و تعلیم و تربیت باید پیشرفت را تسهیل کند وبه کمال برساند اگر مرحله ای از مراحل مورد غفلت قرار گیرد فرصتی برای همیشه از دست رفته است و اقدامات بعدی سودی نخواهد داشت و نیز هر گاه تربیت قبل از پایان رشد متوقف گردد شکست مربی از اینهم بزرگتر خواهد شد.
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 38
مطالب مرتبط