نقشه سفر مشتری (Customer Journey Map) یکی از ابزارهای مهم در مدیریت تجربه مشتری است که به کسب و کارها کمک می کند تا مسیر تعاملات مشتری با برند را از ابتدا تا انتها تحلیل و بهبود دهند. این ابزار به شفافیت و درک بهتر نیازها و انتظارات مشتریان کمک کرده و به طراحی استراتژی های کارآمدتر می پردازد. این پاورپوینت به بررسی مفهوم سفر مشتری، نقشه سفر مشتری، اجزای آن و مراحل مختلف سفر مشتری می پردازد.
سفر مشتری چیست؟
سفر مشتری «Customer Journey» به فرآیندی اشاره دارد که طی آن یک کاربر با شما و خدمات شما آشنا شده و سپس تا مرحله خرید پیش می رود. یعنی یک مشتری به محض آشنا شدن با یک وب سایت، فروشگاه یا برند جدید، از آن خرید نمی کند؛ بلکه یک مسیر را طی میکند، سپس چندین بار به یک محصول یا یک برند نگاه می کنند. آن گاه ارتباط مشتری ادامه پیدا کرده و به خرید می انجامد.
نقشه سفر مشتری چیست؟
نقشه سفر مشتری یک نمایش بصری از تمام نقاط تماس مشتری با کسبوکار شما است. این نقطه تماس به عنوان هرگونه تعامل با برند شما تعریف میشود که ممکن است به صورت آنلاین یا آفلاین باشد. به بیان ساده نقشه سفر مشتری نحوه تعامل، احساسات و تفکرات مصرف کنندگان در مورد محصولات یا خدمات شما طی سفرشان را نشان میدهد. این نمایش بصری تجربه مشتری نهایی را توصیف میکند و به این ترتیب میتوانید محصولات یا خدماتتان را بر اساس نیاز مشتری بهبود بدهید.
اجزای نقشه سفر مشتری
- مراحل مشتری: یکی از اجزای مهم نقشه سفر مشتری، شناسایی مراحل سفر مشتری است.
- پرسونای خریدار: پرسونای خریدار درواقع نمایش ترکیبی یک بخش بازار است.
- نقاط تماس مشتری: نقشه سفر مشتری همیشه باید شامل نقاط تماسی باشد که مشتری در هر مرحله از سفر مشتری استفاده میکند.
- احساسات: یکی از اهداف اصلی طراحی نقشه سفر مشتری، پیشبینی احساسات و عواطف مشتریان است.
- فرصتها: وقتی سفر مشتری طراحی شد، باید فرصتها را شناسایی کنید.
فهرست مطالب:
توصیف
مقدمه
سفر مشتری چیست؟
نقشه سفر مشتری چیست؟
اجزای نقشه سفر مشتری
مراحل سفر مشتری
مرحله اول: خارج از بازار
مرحله دوم: انگیزه
مرحله سوم: ملاحظات اولیه برند
مرحله چهارم: ارزیابی فعال
مرحله پنجم: تصمیمگیری خرید
مرحله ششم: تجربه
مرحله هفتم: وفاداری
طراحی نقشه سفر مشتری
و…
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 25
مطالب مرتبط