دانلود پاورپوینت تجارت خارجی ایران
مقدمه
نظر به این که تجارت خارجی عامل مؤثری در شکل دادن به اقتصاد کشور است و می تواند تمامی بخش های اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد، نگاهی به تحوّلات تجارت خارجی ایران مفید به نظر می رسد. تجارت خارجی در ایران دو هدف اصلی را دنبال کرده است: از یک سو بر منافع اقتصادی کشور در راستای تأمین نیازمندی های عمومی تأکید دارد، و از سوی دیگر، مکمل جنبه های خارجی رویه های فرهنگی و دیپلماتیک است. (دانش پژوهان – بهار و تابستان ۱۳۸۴، شماره ۷ – اثر تجارت خارجی بر رشد اقتصادی ایران)
ایران نیز، همانند اغلب کشورهای در حال توسعه، از فعالیتهای گسترده تجارت خارجی برخوردار است و مانند بیشتر این کشورها مبادلات بین الملل، غالباً قیمت پذیر است. در زمینه صادرات، بیش از ۸۰% عایدی ارزی کشور، از محل صدور نفت خام و گاز تأمین می شود که منبعی پایان پذیر است. روند تولید و صادرات نفت، نه فقط به مسائل اقتصادی، بلکه تا حدود زیادی به حیات سیاسی کشور پیوند خورده است. (دانش پژوهان – بهار و تابستان ۱۳۸۴، شماره ۷ – اثر تجارت خارجی بر رشد اقتصادی ایران)
تجارت
تجارت یا داد و ستد (به انگلیسی trade)، انتقال مالکیت کالا و خدمات از یک شخص یا نهاده به شخص یا دیگری به ازای دریافت چیزی از خریدار است و به دو قسمت تجارت داخلی وخارجی تقسیم می شود.
حقیقتاً تجارت بین المللی همانا روابط تجارتی یعنی صادرات وواردات کالاها و خدمات بین کشورهای مختلف جهان است.
فهرست مطالب
مقدمه
تجارت
اثرات تجارت خارجی
تراز پرداخت ها
اجزای تشکیل دهنده تراز پرداخت ها
عوامل موثر بر تجارت خارجی
تجارت خارجی در ایران…
واردات و صادرات ایران
واردات در دوران مهندس موسوی
واردات در دوران هاشمی (دولت اول صعود، دولت دوم سقوط)
ترکیب کمی وکیفی واردات دوران سیدمحمد خاتمی(اعتدال وارداتی)
واردات در دوران احمدی نژاد(صاحب رتبه برتر)
واردات در ایران از ۱۳۶۰ تا کنون
واردات بر حسب طبقه بندی بین الملل کالا
بزرگترین کشورهای صادرکننده به ایران
واردات گمرکی بر حسب قاره
ترکیب کیفی واردات
واردات بر اساس نوع مصرف
بزرگترین واردکنندگان کالا و خدمات از ایران
صادرات کالا و خدمات بر حسب قاره
تراز تجاری منفی ایران
روند تراز تجاری ایران
مشکلات بخش تجارت خارجه ایران
شاخص تجارت
تحلیلی بر تجارت خارجی ایران
منابع
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 36
مطالب مرتبط