دانلود مقاله پیاده سازی نرم افزار انتخاب رشته دبیرستان
مقدمه
هر کس در زندگی بارها دست به انتخاب میزند. چرا که انتخاب یکی از مهمترین فعالیتهای انسان است. انسان با انتخابهای خود مسیر زندگیاش را تعیین میکند. انسان آزاد آفریده شده است و به او این اختیار داده شده است که در بسیاری از موارد آنچه را که مناسب میداند، برگزیند.
به طور مثال کودک یا نوجوان از میان همه دانشآموزان یا اطرافیان خود تنها عدهای را به عنوان دوست خود انتخاب میکند. او برای این انتخاب دلایل و ملاکهای مختلفی دارد. برخی وقتی راه یا چیزی را انتخاب کردند از کار خود راضی هستند و دیگران به دلایل مختلف انتخاب خود را نادرست میدانند.
موارد دیگری هم وجود دارند که در آنها دست به انتخاب میزنیم. انتخاب شغل، انتخاب همسر، انتخاب تیم ورزشی و … از این دسته اند.
لحظات انتخاب، لحظاتی حساس هستند. چرا که با تصمیمگیری درباره روش یا پدیدهای خاص، فرد سرنوشت خود را رقم میزند. انتخاب در زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. با انتخاب درست میتوان از منابع (مادی، مالی، انسانی و اطلاعاتی) به شیوهای مناسب بهرهبرداری کرده و از اتلاف این منابع جلوگیری نمود. انتخابی که مبتنی بر اطلاعات و بینش باشد میتواند به تصمیمگیرنده در جلوگیری از ضایع شدن منابع کمک کند. از طرف دیگر به خاطر آن که فرد تصمیم گیرنده، باید نسبت به انتخاب خود پاسخگو باشد، بنابراین انتخاب صحیح میتواند به او در پاسخگو بودن و مسئولیت پذیری کمک کند.
برخی میپندارند برای آن که بتوان به توسعه کشور و ایجاد پیشرفتهایی در آن کمک کرد، باید تحصیلات دانشگاهی داشت. بهتر است بگوییم افرادی که در دانشگاه تحصیل کردهاند تا اندازهای به رشد و توسعه جامعه کمک میکنند. افراد دیگر نیز میتوانند موجبات توسعه کشور را فراهم آورند. به طور مثال کارگران ساده، کشاورزان، دامداران، رانندگان و بسیاری دیگر که به دانشگاه نرفتهاند نیز در صورتی که کار خود را به درستی انجام دهند، سهم بسیار بزرگی در آبادانی و پیشرفت جامعه دارند. مهمترین مساله ای که باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که افراد در زمینههایی مشغول به کار شوند که میتوانند بیشترین بازده را داشته باشند. یک کشاورز خوب بهتر از یک پزشک بد است.
عدهای هم بر این باورند که میتوان در کنار کسب مهارتهای شغلی و حرفه ای، به یادگیری موضوعات مورد علاقه پرداخت. به عنوان مثال ممکن است فردی به حرفه تراشکاری اشتغال داشته باشد و در همان حال کتابهای مربوط به مواد و ترکیبات آن را مطالعه کند یا حتی به مطالعه منابعی در زمینه روان شناسی بپردازد.
در دوره متوسطه یک بار دانشآموزان انتخاب رشته تحصیلی را تجربه میکنند. در واقع این انتخاب یکی از سرنوشت سازترین انتخابهای دانشآموزان است. با این کار آنان در راهی قدم میگذارند که زمینه دانش و توانایی آنان را تعیین میکند. فرصت بعدی برای انتخاب رشته تحصیلی هنگامی است که دانشآموزان برای ورود به دانشگاه ثبت نام میکنند. آنان پس از شرکت در آزمون سراسری و در صورتی که مجاز به انتخاب رشته شوند، رشته و دانشگاه محل تحصیل خود را بر میگزینند و بدین شکل بار دیگر سرنوشت خود را با یک انتخاب رقم میزنند.
انتخاب رشته تحصیلی اهمیت فراوانی دارد زیرا انتخاب نادرست رشته تحصیلی سبب افت علمی کشور، تضییع منابع اقتصادی و انسانی، بی تفاوتی و بی انگیزه شدن دانشجو نسبت به مسائل اجتماعی و ایجاد اختلالات روانی در زندگی فردی و اجتماعی دانشجو می گردد
به دلایل مختلف، دانش آموزان ممکن است به هنگام انتخاب رشته اشتباههای زیر را مرتکب شوند:
– انتخاب رشتههایی که مورد علاقه آنان نیست.
پیامد این امر ناموفق بودن دانش آموزان بعد از انتخاب رشته و ترک تحصیل آنان است. در برخی موارد ممکن است عدم علاقه به رشته سبب شود دانش آموزان ترک تحصیل کنند.
– انتخاب رشتههایی که نمره علمی لازم برای آنها را کسب نکرده اند.
روشن است دانش آموزی که در درس ریاضی فیزیک نمره بالای ۱۰ را کسب نکرده است، نباید به رشته ریاضی فیزیک بیاندیشد زیرا قبولی در این رشته نیازمند نمرات بالا است.
– اولویت بندی نامناسب رشتهها
این اتفاق برای بسیاری از دانش آموزان روی داده است که هنگام اعلام نتایج نهایی، هر چند نمره علمی رشتههای بهتر را کسب کرده اند، اما در رشتهای ادامه تحصیل می دهندکه اولویت پایینتری برای آن قائل شده بوده است. علت این رخداد ترتیب نادرست انتخاب رشتههاست. همواره باید رشتههایی که دانش آموزان برای آنان ارزش بیشتری قائل است در اولویت باشد.
– پرکردن نادرست فرم انتخاب رشته
دانش آموز باید در هنگام پر کردن فرم مربوط به امور مشاوره جهت انتخاب رشته، اولویت را لحاظ کند.
– تاکید بر تنها یکی از عوامل موثر در انتخاب رشته
اگر داوطلبی بدون توجه به ابعاد گوناگون یک انتخاب سرنوشت خود را رقم بزند، بی گمان از انتخاب خود رضایت نخواهد داشت. توجه به چندین عامل مهم در انتخاب رشته، آینده دانش آموزان را تضمین میکند.
– خوش بین بودن غیر منطقی
دانش آموزان نباید بی جهت و بیش از حد خوش بین باشند. به عنوان مثال اگر فردی با مشاوره و مطالعه به این نتیجه رسید که رشتهای خاص وضعیت شغلی مناسبی ندارد یا بدان رشته علاقهمند نیست، نباید با خوش بینی منتظر تغییرات اساسی در این زمینه باشد.
– انتخاب رشته به خاطر منزلت اجتماعی آن
تعدادی از رشتهها دارای عناوین جذاب اجتماعی است و ممکن است کششی کاذب در دانش آموزان ایجاد کند. بعضی از دانش آموزان فقط به خاطر نام یا عنوان رشته آن را انتخاب می کنند.
حال بنا به دلایل ذکر شده، دانش آموز باید تمام تلاش و دقت خود را در انتخاب رشته مناسب خود انجام دهد. نوشته هایی که اکنون ملاحضه می فرمایید در راستای همین منظور تهیه شده و شما را با ملاک ها و انتخاب رشته صحیح آشنا می کند و همچنین نرم افزاری که این مقاله به آن می پردازد یکی از ابزار هایی است که شما می توانید از آن جهت انتخاب رشته صحیح استفاده و مشاوره بگیرید.
بدلیل آنکه نرم افزار سیستم آموزش و پرورش تا زمانی که تمامی نمرات دانش آموزان مدرسه در آن ثبت نگردد نمی تواند فرم هدایت تحصیلی شما را آماده نماید لذا این نرم افزار این خلاء را پر کرده و نیز می تواند با یک طرح ساده اولویت انتخاب رشته شما را تعیین نماید.
–
فهرست
مقدمه ۱
فصل یکم – هدایت تحصیلی در یک نگاه ۴
۱-۱- اهداف و ساختار ۴
۱-۲- اهم مقررات نظام آموزشی متوسطه به شیوه سالی – واحدی ۶
۱-۳- هدایت تحصیلی ۷
فصل دوم – هدایت تحصیلی و نقش مدیریت ۹
۲-۱- نقش مدیریت در انتخاب رشته ۹
فصل سوم – نحوه تهیه هدایت تحصیلی ۱۱
۳-۱- اهداف هدایت تحصیلی ۱۱
۳-۲- ملاک های هدایت تحصیلی ۱۵
۳-۳- ضوابط مربوط به نمرات درسی رشته ها و شاخه های مختلف ۱۶
۳-۴- بررسی های مشاوره ای ۱۸
۳-۵- امتیازهای نمرات دانش آموز ۲۱
۳-۶- کلید های امتیازهای آزمون ۲۱
فصل چهارم – روش استفاده از نرم افزار ۲۳
۴-۱- محیط نرمافزار ۲۳
۴-۲- منوها ۲۷
۴-۳- ورود اطلاعات دانشآموز ۲۷
۴-۴- ورود اطلاعات مشاور ۳۱
۴-۵- بخش مشاهده نتیجه نهایی انتخاب رشته ۳۷
فصل چهارم – بررسی کد برنامه ۴۴
۴-۱- ماژول برنامه ۴۴
۴-۲- فرم های برنامه ۴۶
فصل پنجم- نتیجه گیری، پیشنهادات ۱۳۶
۵-۱- معایب و مشکلات ۱۳۶
۵-۲- مزایا و محاسن ۱۳۷
۵-۳- عملکرد ۱۳۷
۵-۴- پیشنهادات ۱۳۷
۵-۵- نتیجه گیری ۱۳۸
مراجع و منابع ۱۳۹
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 152
مطالب مرتبط