این تحقیق در مورد کودکان استثنایی می باشد که به طور کامل به طبقه بندی این کودکان و علل آسیب به جنین پرداخته می شود. این تحقیق به دانشجویان رشته های روانشناسی ، علوم تربیتی و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
مقدمه
همواره یکی از دلایلی که ما نمی توانیم اطلاعات کاملاً مربوط و جامعی در مورد کودکان و دانش آموزان استثنایی بدست بیاوریم اینست که معمولاً وقتی با کودک استثنایی مواجه می شویم ذهن ما بخاطر انباشته شدن ، از غیر عادی بودن ذهنی یا جسمی کودک پیشداوری می کند و غالباً ویژگیهای خاصی که کودکان استثنایی دارند ( نابینایی – ناشنوایی – عقب ماندگی و …) مشخصه اصلی آنها می شود .
متاسفانه اکثر والدین از داشتن چنین فرزندانی احساس شرمندگی می کنند ودر قالب موارد سعی در مخفی کردن کودکشان در انظار عمومی دارند .
تعریف کودک استثنایی
کودک استثنایی اول یک کودک است ( انسان است با همه خصوصیات و صفات یک انسان ) و بعد کودکی است با خصوصیات و تفاوتهای استثنایی نسبت به سایر کودکان. و همین ویژگیها و خصوصیات است که معلمان و اولیا باید خودشان را با آن سازگار کنند .
در واقع بین تمام خصوصیات روانی و جسمانی و تمام استعدادهای مختلف هر فرد تفاوتهای مشهودی موجود است پس می توان گفت که هر فرد نسبت به افراد دیگر استثنایی است و کلمه استثنایی بطور اعم و به معنای دقیق علمی خود نمی تواند فقط به گروههای خاصی از افراد جامعه اطلاق شود .
بنابراین آنچه که ما اصطلاحاً « کودک استثنایی » می گوئیم بدین معناست که کودک از نظر هوشی و جسمی و روانی و اجتماعی بمیزان قابل توجهی نسبت به دیگر همسالان خود متفاوت می باشد و نمی تواند بنحو مطلوب حداکثر استفاده از برنامه های آموزش و پرورش عادی ببرد .
در اینگونه کودکان واکنشها ، ویژگیهای خاص دارد بدلیل اینکه کودک رشد فکری کامل ندارد و بدلیل اینکه نمی تواند بر رفتارهای خود کنترل داشته باشد و یا اگر عمل خلافی از او سر زد احساس گناه و تقصیر کند ، چون از نظر شخصیتی نارس و نابالغ است ، ناگزیر نیازمند به توجه خاص و آموزش و خدمات فوق العاده ای است .
عنوان کودکان استثنایی در مکاتب امریکا و انگلستان فرق می کند . در امریکا به تمام کودکانی که بنحوی با کودکان طبیعی و همسن خود از نظر فکری ، جسمی ، عاطفی، عقلانی ، رفتاری و … فرق داشته باشد استثنایی گفته می شود و مسلماً با قبول این تعریف یک کودک نابغه ، نابینا ، ناشنوا و عقب مانده ذهنی همه استثنایی هستند .
در انگلستان لغت استثنایی را محدود به تیزهوشی می کنند و سایر کودکانی را که به عللی تحت حجامت و آموزش خاص هستند کودکان ویژه ( Special childern ) می گویند .
بطور کلی این کودکان را باید از سه نظر مورد مطالعه قرار داد :
1- آنهایی که از بدو تولد به علت ناراحتیهای ارثی و اختلالات مادرزادی بیماری مشخصی دارند مانند منگولها ، هیدروسفالی و …
2- کسانی که از ابتدا با وسایل تشخیصی می توان به بیماری آنها پی برد . مانند : اختلالات غدد مترشحه داخلی ، دررفتگی مادرزادی لگن و …
3- افرادی که نقص عضو و بیماری آنها در طول رشد مشخص می شود .
مانند : فلج مغزی ، عقب ماندگی ذهنی ، ضایعات و آسیبهای مغزی مختصر که باعث اختلال در خواندن ، نوشتن و …. کودک می شود .
نکته مهمی که در مورد آموزش کودکان استثنایی باید خاطر نشان شود این است که پیروزی و موفقیت بیمار فقط به میزان معلولیت بستگی ندارد بلکه میزان توانائیهای بیمار در به حرکت درآوردن اعضای سالم برای جبران قسمتهای معلول ، میزان فعالیت و پشتکار خودشان ، محیط خانواده و کاردانی مربیان نیز در این امر دخالت دارد .
فهرست مطالب
مقدمه
تعریف کودک استثنایی
روانشناسی کودکان استثنایی
طبقه بندی کودکان و نوجوانان استثنایی
کودکان و نوجوانان عقب مانده ذهنی
هوش
علل عقب ماندگی
عواملی که در دوران بارداری بر روی جنین اثر دارند
1- بیماریهای مادر
2 – سن مادر و حالات روانی او
3- اثر اشعه ایکس
4- اعتیادات ( الکل)
5- دخانیات
6- داروهای شیمیایی
7- عامل آر هاش Rh
عقب ماندگی بعلت حوادث زایمانی و دوره بعد از زایمان
عواملی که بعد از تولد اهمیت بیشتری دارند
۱ – بهداشت کودک
۲ – تغذیه
عقب ماندگی بعلت عوامل محیطی ، اجتماعی و فرهنگی
عوامل قطعی مؤثر در رشد هوش
1- فقر انگیزه های محیطی
2- کمبودهای عاطفی
3- مسائل بهداشتی و پزشکی
گروه بندی عقب ماندگی از نظر آموزشی ، تربیتی و درمانی
الف ) عقب مانده های درمان ناپذیر
ب ) عقب مانده های درمان پذیر
۱ – گروه آموزش پذیر
۲ – گروه تربیت پذیر
1- آموزش برنامه ای
2- آموزش آزاد و بدون درجه
ازدواج در میان نوجوانان مبتلا به نارسائیهای عاطفی و عقلی
فواید چنین ازدواجهایی
زیانهای چنین ازدواجهایی
پیامهای بهداشتی
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 32
مطالب مرتبط