تحقیق بهبود خلاقیت و عوامل تاثیرگذار در خلاقیت کودکان ابتدایی
بخشی از مقدمه:
خلاقیت یکی از عالیترین و پیچیدهترین فعالیتهای ذهن آدمی است که تعلیم و تربیت باید به آن توجه کند. خلاقیت نه فقط به هوش و تفکر بلکه به سازمان شخصیت فرد نیز مربوط میشود. یکی ازسؤالاتی که در چهار دهه گذشته ذهن بسیاری از پژوهشگران و اندیشمندان تعلیم و تربیت را به خود مشغول کرده این است که آیا میتوان خلاقیت را پرورش داد؟
نتایج تحقیقات (بودو تورنس و…) نشان داده است خلاقیت که در تمام فعالیتهای فردی و گروهی انسان مشاهده میگردد. با شدت و ضعف بالقوه و پرورش پذیر در همه انسانها وجود دارد و برای پرورش خلاقیت (سندرز و سندرز) باید به کودکان و نوجوانان امکان تفکر داد و آنان را از انجام دادن فعالیتهای قالبی و از پیش تعیین شده تا حد امکان بر حذر داشت.
بر این اساس، در این مقاله به بررسی خلاقیت در ابعاد مختلف از جمله مفهوم خلاقیت و روند تفکر خلاق، ویژگیهای افراد خلاق، عوامل مؤثر در خلاقیت، نقش معلم در پرورش خلاقیت راههای ایجاد و پرورش خلاقیت در دانش آموزان، میپردازیم. …
فهرست مطالب:
مقدمه
متون درسی و راهبردهای خلاقیت در راستای تولید علم
پیشینه تحقیق
مفهوم خلاقیت و روند تفکر خلاق
ویژگیهای شخصیتی افراد خلاق
عوامل مؤثر در خلاقیت و تأثیر آن بر محتوای کتب درسی
۱- نقش اطلاعات در خلاقیت
۲- انگیزش و خلاقیت
۳- خلاقیت و میزان خود پذیری
۴- تخیل و خلاقیت
۵- خانواده و خلاقیت
عواملی که مانع خلاقیت میشوند
نقش معلم در پرورش خلاقیت
راههای ایجاد و پرورش خلاقیت
نتایج نظرسنجی از تعدادی معلمان در زمینه خلاقیت
عوامل مانع در تفکر خلاق
راههای ایجاد و پرروش خلاقیت
منابع و مآخذ
مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی
در قالب فایل word و قابل ویرایش
فرمت فایل: doc
تعداد صفحات: 23
مطالب مرتبط