دانلود مقاله بررسی عوامل فنی تصادفات جادهای و اصول طراحی بزرگراهها و جادهها
مقدمه:
بی شک زندگی انسان پرتوی از هستی بی انتهای پروردگار است. او زنده است و زندگی ها پرتوی مستمر هستی اوست. بی سبب نیست که در پیام تمام پیامبران الهی جان انسان ارزشی برتر یافته و کشتن انسانهای بیگناه جرمی بزرگ به شماره آمده چنانچه در قرآن کریم می خوانیم کشتن هر شخص مانند کشتن همه مردم و نجات و حیات دادن به هر شخص هم، حیات دادن به همه مردم است زیرا یک تن می تواند منشاء حیات خلقی گردد. در جامعه ایرانی ما و با این پیشینه غنی فرهنگی تمامی اقشار جامعه و بالاخص متخصصان آن نمی توانند و نباید نسبت به مرگ و صدمات جانی سالانه ده ها هزار نفر انسان بی تفاوت باشند.
اکنون آمار صدمات و خسارات حوادث رانندگی در شهرها و جاده های کشور آماری تکان دهنده، غیر قابل قبول و بسیار نگران کننده است و متاسفانه از آن می توان به عنوان یک سرشکستگی ملی نام برد. رفع این گرفتاری از اهم امور و وظیفه انسانی ملی و شرعی ما است. به جهت هزینه های گزاف اجتماعی و اقتصادی تصادفات جاده ای و آثار کوبنده فیزیکی و روانی آن روی افراد و جوامع این روزها موضوع ایمنی جاده ای یکی از مهمترین موضوعات تحقیقات علمی است. این اهمیت برای کشور ما چندین برابر بیشتر است زیرا تعداد تصادفات و به الطبع آن تعداد کشته ها و مجروحین این تصادفات به سرعت در حال افزایش است و هزینه های مستقیم و غیر آن هم در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بیشتر است به طوری که در سال گذشته حدود ۶۴۰۰ میلیارد تومان هزینه تصادفات در ایران تخمین زده شده و متاسفانه نزدیک به ۳۰ هزار نفر از هموطنان مان هم در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده و بیش از ۲۵۰ هزار نفر مجروح شده اند این در حالی است که میانگین شهدا در جنگ حدود ۲۵ هزار نفر در سال بوده است و این بدین معنی است که جاده های ما از جبهه های جنگ خطرناک تر و پرحادثه تر است. امروز در کشور ما عامل تصادف جادهای جزو ۳ عامل اصلی مرگ و میر می باشد. موضوع وقتی بیشتر مشخص می گردد که بدانیم هر تصادف ، هر حادثه و هر کشته و مجروح علاوه بر شخص حادثه دیده دامن خانواده دوستان و نزدیکان آنها را هم می گیرد. یک محاسبه ساده و خوشبینانه مشخص می کند که حدود ۱۰ میلیون نفر یعنی قریب به ۱۵% از افراد جامعه خود یا نزدیکانشان در هر سال درگیر ماجرای تصادفی مرگ بار جاده ای هستند. به نظر می رسد کمتر موضوعی چنین آثار گسترده و کوبنده ای بر پیکره اجتماع داشته باشد ابعاد موضوع وقتی بیشتر حادتر و پیچیده تر می شود که بدانیم اکثر افراد درگیر تصادف اعم از مسبب حادثه و یا حادثه دیده از اقشار فعال جامعه و قشر درآمدزای جامعه می باشند موقعیت خاص کشورمان و عدم گستردگی و پوشش کافی شبکه ریلی، هوایی و آبی زمینه ساز اهمیت حمل و نقل جاده ای و توسعه آن گردیده است. به نحوی که در سال های اخیر بیش از ۹۰% درصد کل بار و بالغ بر ۹۵ درصد کل مسافر جابجا شده در کشور از طریق جاده صورت گرفته است. از طرفی از سهم ۱۰ درصدی کل حمل و نقل در تولید ناخالص ملی بالغ بر ۵/۸ درصد آن را حمل و نقل جاده ای به خود اختصاص داده است.
فهرست مطالب:
مقدمه:
عوامل اصلی بروز تصادفات جاده ای ]۵[
۱-۱-۱) عامل انسانی (راننده)
۱-۱-۲) خصوصیات راننده
۱-۱-۳) مکانیزم انسان و عکس العمل او در مقابل عوامل خارجی
۱-۱-۵- خستگی
۱-۱-۱-۶- ذکاوت
۱-۱-۷- تیزبینی
۱-۱-۸- حوزه دید
۱-۱-۹- عمق تشخیص
۱-۱-۱۰- تأثیر نور در دید
۱-۱-۱۱- مجموع زمان دید و عکس العمل ]۹[
۱-۲- وسیله نقلیه ]۸[
۱-۲-۱- موارد کنترل و ایمنی وسیله نقلیه
۱-۲-۲- نقایصی که در وسیله نقلیه باعث می شود
۱-۲-۳- خصوصیات استاتیکی وسیله نقلیه ]۸[
۱-۲-۴- سینماتیک وسیله نقلیه] ۸ [
۱-۲-۵- دینامیک وسیله نقلیه ] ۸ [
۱-۲-۶- ترمز کردن ] ۸ [
۱-۲-۷- گردش وسیله نقلیه در قوس
۱-۳- عامل جاده
عوامل بند (۱-۳-۲) عبارتند از :
۱-۴- عوامل محیطی
۱-۴-۱- عوامل جوی
۱-۴-۲- عوامل محیطی طبیعی
۱-۴-۳- عوامل محیطی انسانی
۱-۵- بررسی آمار کشته ها و مصدومین ناشی از تصادفات در سال ۷۳ الی ۱۳۷۸ بر اساس آمار منتشر شده سازمان پزشک قانونی :] ۶ [
۱-۶- بررسی آمار فوتی ها بر اساس سن آنها
جدول ۱-۷ تعداد و درصد فوتی ها بر اساس سن آنها ]۷ [
۱-۷- بررسی آمار کشته های ناشی از تصادفات بر اساس جنسیت آنها:
۱-۸- بررسی آمار کشته های ناشی از تصادفات بر اساس جنسیت و سن آنها:
بررسی کشته های ناشی از تصادفات براساس میزان تحصیلات آنها: [۷]
(۱-۱۰) بررسی آمار کشته های ناشی از تصادفات به تفکیک محل فوت آنها:
۱-۱۱) بررسی کشته های ناشی از تصادفات به تفکیک وضعیت متوفی درهنگام تصادف :
۱-۱۳) بررسی کشته های ناشی از تصادفات براساس وضعیت متوفی به هنگام تصادف و جنسیت آنها:
۱-۱۳) بررسی کشته های ناشی از تصادفات به تفکیک نوع خودرو مورد استفاده یا درگیر با عابر:
۱-۱۴ ) بررسی فوتی های ناشی از تصادفات براساس محل وارد شدن ضربه :
۱-۱۵) بررسی فوتی های ناشی از تصادفات براساس علت نهایی فوت :
۱-۱۶) بررسی فوتی های ناشی از تصادفات به تفکیک ماههای سال
۱-۱۷) بررسی کشته های ناشی از تصادفات براساس وضعیت متوفی به هنگام تصادف در ماه های سال:
۱-۱۸) بررسی کشته های نشای از تصادفات به تفکیک استان های کشور
۱-۱۸-۱) تعداد کشته به ازای یکصد هزار نفر جمعیت
۱-۱۸-۲) نرخ «کشته به ازای یکصد میلیون وسیله نقلیه – کیلومتر»
۱-۱۸-۳) بررسی عابرین کشته شده در تصادفات
۱-۱۸-۴) بررسی سرنشینان کشته شده در تصادفات
نتیجه گیری فصل اول:
فصل دوم
پیشگفتار
۱-۲- اطلاعات ایمنی پیشرفته برای طراحی بزرگراهها
خلاصه:
۱-۱-۲- کارهای مورد نظر در مقاله و اهداف آن در زیر آمده است:
۱-۱-۱-۲- شناسایی آیتم های اطلاعاتی مورد نظر. از تاریخچه تحقیقات صورت گرفته تاکنون،
۳-۱-۱-۲- بازبینی جدی الزامات گزارش تصادفات به صورت هماهنگ:
۳-۱-۱-۲- بازبینی تکنولوژی های جدید:
۵-۱-۱-۲- ارائه طرح های مفهومی :
۶-۱-۱-۲- گزارش موقت :
۷-۱-۱-۲- ارائه جزئیات اساسی برای طرح های گزینش شده :
۸-۱-۱-۲- تهیه گزارش نهایی:
۲-۱-۲- روند طراحی
۳-۱-۲- مسائل مرتبط با ایمنی اطلاعات ایمنی
۴-۱-۲- مسائل مربوط به جمع آوری داده های ایمنی
به خاطر عدم تمرکز و توجه به ایمنی در زمان ایجاد پروتکل ها و دستورالعمل ها
۵-۱-۲- مسائل مرتبط با مدیریت داده های ایمنی
۶-۱-۲- راه حل های بالقوه برای مسائل مرتبط با اطلاعات ایمنی
۷-۱-۲- نقش تکنولوژی
۸-۱-۲- نیاز به یک سیستم پشتیبان در تصمیمات طراحی
۹-۱-۲- موارد موسسه ای و سازمانی
نتایج :
۲-۲- معرفی رویکرد
۱-۲-۲- معرفی:
۲-۲-۲- ساختار تحقیق
۱-۲-۲-۲- شناسایی آیتم های اطلاعاتی مورد نیاز
-۲-۲-۲- تشکیل گروه مشاور
۳-۲-۲-۲- مرور بر اندازه بحرانی ارائه یکنواخت گزارش تصادفات
۴-۲-۲-۲- بازبینی تکنولوژی های مدرن
۵-۲-۲-۲- ارائه طرح های مفهومی
۶-۲-۲-۲- ارائه گزارش موقت
۷-۲-۲-۲- ارائه ساختار کلی برای طرح های پذیرش شده
۸-۲-۲-۲- تهیه گزارش نهایی
۹-۲-۲-۲- ساختار گزارش نهایی
۳-۲- طرح و اطلاعات ایمنی
۱-۳-۲- معرفی
۲-۳-۲- طراحی راه وایمنی
۱-۲-۳-۲- طرح راه
۲-۲-۳-۲- راستای افقی
۳-۲-۳-۲- راستای عمودی
۴-۲-۳-۲- المان های مرتبط با ایمنی مقطع عرضی
۵-۲-۳-۲- سطح راه
۶-۲-۳-۲- خطوط عبوری
۷-۲-۳-۲- تبادلات
۸-۲-۳-۲- موانع حاشیه راه از جمله پلها
۹-۲-۳-۲- مدیریت دسترسی
۱۰-۲-۳-۲- خلاصه ای از تحقیقات ایمنی مرتبط با خصوصیات هندسی
۱۱-۲-۳-۲- مسائل مربوط به استفاده از داده های تصادف
علائم :
۱۲-۲-۳-۲- جمع آوری و ذخیره داده ها
مقدار کیفیت
۱۴-۲-۳-۲- موقعیت با ریسک بالا
۱۵-۲-۳-۲- هزینه تصادفات به عنوان روش برای انتخاب اقدام اصلاحی
۱-۶-۲-۳-۲- جمع آوری و گزارش دهی تصادفات و داده های راه
۱۷-۲-۳-۲- منابع متصل به هم داده ها
۱۸-۲-۳-۲- مدل ها و عملکرد ها با کمک کامپیوتر
۱۹-۲-۳-۲- رویکرد فاکتورها و عوامل انسانی:
۲۰-۲-۳-۲- تهیه دیاگرام تصادفات
۲۱-۲-۳-۲- سیستم های اطلاعات جغرافیایی
۲۲-۲-۳-۲- استفاده از سیستم تخصصی
۳-۳-۲- مدل متقابل طراحی ایمن راه
۱-۳-۲- ارزیابی تأثیر اقدامات اصلاحی طرح
۲-۳-۲- سایر مسائل
۳-۳-۲- روند طراحی
۴-۳-۲- نتایج
۵-۳-۲- مصاحبات و پاسخ ها :
۶-۳-۲- گزارش دهی تصادف
۷-۳-۲- فهرست راه
۸-۳-۲- تکنولوژی های مورد استفاده برای وارد کردن داده ها
۹-۳-۲- استفاده از تکنولوژی های مدرن
۱۰-۳-۲- روند طراحی راه
۱۱-۳-۲- شناسایی مشکل
۱۲-۳-۲- اهمیت سیاست طراحی
مراحل طراحی
درصورت وجود نیاز به اقدام اصلاحی، چه نوع مطالعاتی نیاز است؟
آیا به سرمایه گذاری های بیشتر (بعدی) برای این مقاله نیاز است؟
مرحله ۴ برنامه ریزی و تحقیق در مقاله (طراحی مقدماتی)
۱۳-۳-۲- ارائه طرح نهایی
۱۴-۳-۲- چه وسایلی باید برای اعمال جزئیات طرح مورد استفاده قرار بگیرند؟
۱۵-۳-۲- مقاله ساخت
۱۶-۳-۲- مدیریت سیستم
۱۷-۳-۲- داده های ایمنی مورد نیاز برای برنامه ریزی، طراحی و تحقیقات مربوطه
۱-۱۷-۳-۲- طبقه های مربوط به داده ها
۲-۱۷-۳-۲- دادههای تصادف
۳-۱۷-۳-۲- داده های عملکرد ترافیکی
۴-۱۷-۳-۲- داد ه های هندسی طرح
۵-۱۷-۳-۲- داده های حاشیه ای
۶-۱۷-۳-۲- داده های کنترل ترافیک
۷-۱۷-۳-۲- مسائل مرتبت با کیفیت واستفاده از داده های ایمنی
۸-۱۷-۳-۲- مسائل مرتبط با منابع رایج داده ای ایمنی
۹-۱۷-۳-۲- مسائل مرتبط با داده ها از منابع غیر معمولی
۱۸-۳-۲- راهبردهای ارتقاء داده های ایمنی
۱-۱۸-۳-۲- راهبرد های فنی
۱۹-۳-۲- راهبرد های موسسه ای و سازمانی
داده ها به عنوان یک منبع راهبردی
۲۰-۳-۲- جمع آوری و مدیریت داده های راه
۲۱-۳-۲- جمع آوری و مدیریت ترافیک و کنترل داده
۱-۲۱-۳-۲- جمع آوری داده ها برای تاریخچه تصادفات ترافیکی
۲-۲۱-۳-۲- مدیریت دوباره داده ها
۳-۲۱-۳-۲- برآوردن نیازهای متغیر کاربران داده های ایمنی
۲۲-۳-۲- برآوردن نیاز خاص کاربران طراحی از داده های ایمنی
راهبرد پیشنهادی
۴-۲- تعبیر ، ارزیابی و به کار گیری
۱-۴-۲- سیستم های ارائه کننده اطاعات ارتقاء یافته
۲-۴-۲- اهداف و دور نماهای سیستم
۱-۲-۴-۲- چهار چوب سیستم
۳-۴-۲- توسعه سیستم
۴-۴-۲- جمع آوری داده
۵-۴-۲- مدیریت داده
۶-۴-۲- تقابل با کاربر
۷-۴-۲- آنالیز طرح
تصمیم گیری
خاتمه
۸-۴-۲- ساختار اصلی سیستم برای ارتقاء طراحی راهها
۹-۴-۲- داده های مورد نیاز
۱۰-۴-۲- مزایای مربوط به جامعه طراحین
نتایج
۱۱-۴-۲- مزایای مربوط به سایر کاربران داده های ایمنی
۵-۲- نتایج و تحقیقات پیشنهاد شده
نتایج
به کارگیری سیستم
دستوالعملهای به کار گیری
خاتمه
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 244
مطالب مرتبط