دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزان سال دوم تجربی را به درس ادبیات و آرایههای ادبی علاقه مند نماییم
چکیده
درس ادبیات فارسی یکی از مهمترین دروس دانش آموزان در طی دوران تدریس آنها میباشد. این درس برای بعضی از دانش آموزان به دلیل داشتن آرایههای ادبی فراتر از دانش آنها و معانی پیچیده که درک آنها در بعضی موارد سخت و دست نیافتنی برای آنهاست، از محبوبیت کمی برخوردار است.
من در این کار پژوهشی روشهایی را برای علاقه مند سازی دانش آموزان به این درس شیرین و پر محتوا مخصوصاً آرایههای ادبی بررسی میکنم و راهبرد آنها را مورد بحث قرار میدهم.
از آنجا که می دانید در رویکردهای جدید تعلیم و تربیت عرضه اطّلاعات کافی نیست. بلکه روش تدریس از اهمّیّت ویژه برخوردار است. نقش اصلی بر عهده دانش آموزان گذاشته میشود که با مشارکت مستقیم خود به فرآیند یادگیری شکل میدهند و شیوههای تفکّر کردن را تمرین میکنند. که این عمل به صورتهای مختلفی که در این پژوهش شرح داده شده است میسر میگردد.
در نتیجهٔ این عمل اقدام پژوهی، بسیاری از مشکلات و موانع پیشرفتی و علل بی انگیزگی دانش آموزان در درس ادبیّات فارسی و تدریس آرایههای ادبی را شناسایی و به بهبود آنها میپردازم.
مقدمه
موضوع اقدام پژوهی علاقمند کردن دانش آموزان تجربی به آرایههای ادبیات دبیرستان میباشد. هدف اصلی من از انجام این پژوهی رفع مشکل بی علاقگی دانش آموزان تجربی در این دوره از دبیرستان است که در کلاس با این مشکل مواجه شدهاند. و برای من در این کلاس به وجود آمده است. دلیل منطقی که من را انجام به این پژوهی کرده این است. قبل از آسیبهای ناشی از عدم یادگیری آرایههای ادبی بنده تصمیم گرفتم که به بررسیهای لازم برای انجام این پژوهش بپردازم. زبان توسعه یافته ترین ابزار فکری است که برای برقراری ارتباط بین انسانها و جوامع انسانی به کار گرفته میشود. گرچه با ابزارهای دیگری مانند علائم، هنرهای بصری همچون نقاشی و مجسمه سازی نیز میتوان ارتباط برقرار نمود، امّا انتقال مفاهیم پیچیده ذهنی به سادهترین و کاملترین شکل ممکن فقط از طریق زبان نوشتاری و گفتاری ممکن است. از سوی دیگر، این پژوهش در پی آن بود تا علاوه بر افزایش علاقهی دانش آموزان دوره دبیرستان دخترانه نجمه ۲ به یادگیری آرایههای ادبیّات فارسی، کاربرد و ارتقاء سطح آگاهی خود افزایش دهد.
فهرست
چکیده ۵
مقدمه ۶
بیان مسئله و توصیف وضع موجود: ۷
گرد آوری اطلاعات شواهد ۱ ۸
یافته های علمی ۹
انتخاب راه حلهای جدید موقتی و اجرای آنها ۲۲
گردآوری اطلاعات شواهد ۲ ۲۷
گزارش نهایی و نتیجه گیری ۲۸
پیشنهادات ۲۹
منابع و مآخذ ۳۰
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 30
مطالب مرتبط