دانلود اقدام پژوهی افزایش علاقه مندی دانش آموزان پایه سوم مدرسه راهنمایی ۱۷ شهریور به خواندن و درک مفاهیم درس زبان انگلیسی
چکیده:
تحقیق حاضر در سال تحصیلی …… در پایه سوم مدرسه راهنمایی ….. واقع در شهرستان ……… و با فراوانی ۲۸ نفر دانش آموز انجام شده است. مسالهٔ مورد نظر بی علاقگی و کم کاری دانش آموزان در آموزش و یاد گیری واژگان و درک مفاهیم زبان انگلیسی بوده و هدف از انجام این پژ و هش، افزایش میزان علاقه مندی دانش آموزان پایهٔ سوم راهنمایی یاد شده به درس زبان انگلیسی و یادگیری درک مفاهیم آن بوده است.
بر این اساس، پژو هشگر با استفاده از روشهای علمی از منابع گوناگون تحقیق مانند: مدیر، همکاران، دانش آموزان، کتابها، مجلات و اینترنت به تجزیه و تحلیل آنها جهت شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد مساله و یافتن راه حلهای پیشنهادی پرداخت. سپس به انتخاب چندین راه کار عملی از میان راه حلهای پیشنهادی پرداخته و پس از اعتبار بخشی توسط گروه پژوهش، به اجرای آنها اقدام نمود که عبارت بودند از: استفاده از فلش کارتها همرا با تصاویر، اجرای نمایش متون انگلیسی کتاب درسی، تکرار و تمرین واژ ه ها در قالب متنهای مختلف. لازم به ذکر است، بعد از اجرای راه حلهای فوق، پژوهشگر توانست تا فراوانی دانش آموزان علاقه مند به خواندن و درک مفاهیم زبان انگلیسی را از ۳۰ درصد به ۷۰ درصد برساند. در پایان این نتیجه به دست آمد که استفاده از روشهای متنوع تدریس، توجه به تفاوتهای فردی و نیازها و علایق آنها و تقویت حافظهٔ دیداری و شنیداری در بالا بردن میزان علاقه به یادگیری درک مفاهیم انگلیسی مؤثر بوده است.
واژههای کلیدی:
درس زبان انگلیسی، علاقه مندی، درک مفاهیم، ارزشیابی، پایهٔ اول متوسطه، دانش آموزان
مقدمه:
زبان توسعه یافته ترین ابزار فکری است که برای برقراری ارتباط بین انسانها و جوامع انسانی به کار گرفته میشود. گرچه با ابزارهای دیگری مانند علایم، هنرهای بصری همچون نقاشی و مجسمه سازی نیز میتوان ارتباط برقرار نمود، اما انتقال مفاهیم پیچیده ذهنی به سادهترین و کاملترین شکل ممکن فقط از طریق زبان نوشتاری و گفتاری ممکن است. اما جمعیت کرهٔ زمین به زبانهای مختلفی صحبت میکنند، زبانهایی که هر کدام به گوش دیگری غریب میآیند. طی سالیان اخیر به دلایل مختلف علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، زبان انگلیسی تبدیل به وسیلهٔ ارتباط مردمانی از فرهنگها و ملیتهای متفاوت شده است. در دنیای امروز، اگر بخواهید در رشتهٔ پزشکی تحصیل کنید یا مدیری موفق باشید، دانستن زبان انگلیسی برایتان یک ضرورت به شمار میآید. چرا که در آن صورت میتوانید در تجربیاتی که دیگر مردم دنیا به دست آوردهاند سهیم شوید و در ارتباطی تنگاتنگ با آنان، دانش خود را به روز نگه دارید
علاوه بر آن، در دنیایی که پیشرفت وسایل ارتباط جمعی رفته رفته آن را به دهکده ای فرضی بدل میکند، نیاز به زبانی مشترک برای برقراری ارتباط و پیشبرد اهداف علمی- اجتماعی بشر، بیش از پیش احساس میشود. بنابراین یادگیری زبان انگلیسی که خواهی نخواهی به زبان ارتباط مردم دنیا بدل شده است در اولویت کاری تاجران، دانش پژوهان و …. قرار میگیرد. البته منظور از یادگیری، کسب تواناییهای لازم به اندازهٔ سخن پردازانی مانند شکسپیر و میلن نیست. بلکه تا حدی است که بتوان دریافت کدام واژه چه مفهومی می توا ند داشته باشد. ( www.aftab.ir)
لازم می دانم سخنی دربارهٔ ضرورت یادگیری زبان خارجی از حضرت امام خمینی (ره) نقل کنم:” بیش تر به زبان (خارجی) احتیاج نبود. امروز احتیاج است. باید زبانهای زندهٔ دنیا جزء برنامهٔ تبلیغاتی مدارس باشد … امروز مثل دیروز نیست که صدای ما از ایران بیرون نمیرفت. امروز ما میتوانیم در ایران باشیم و در همه جای دنیا با زبان دیگری تبلیغ کنیم.”
با توجه به مطالب یاد شده، آشکار میگردد که نقش و جایگاه درس زبان انگلیسی در زندگی انسان به چه میزان دارای اهمیت است. اما سؤال مهمی که مطرح میباشد آن است که، چرا بعضی از دانش آموزان به درس زبان انگلیسی علاقه مند نمیباشند؟ چرا در بررسی نتایج ارزش یابی درس زبان انگلیسی اغلب فراگیران از بخش واژگان و درک مفاهیم، نمرهٔ بیشتری از دست میدهند؟ چرا بعضی از دانش آموزان در پاسخ گویی به طور شفاهی دچار اضطراب میشوند؟ چرا بعضی از دبیران در تدریس این درس موفقیت چندانی ندارند؟ به راستی دلیل این ناکامیها چیست و عوامل آن کدامند؟
در مباحث روانشناسی تربیتی، انگیزش و تعلیم و تربیت رابطه ای مانند آب و ماهی دارند. برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان باید تلاش نمود تا فرد احساس نیاز کند. برای کسب مهارت در یک زمینه یا کسب دانش در موضوعی خاص اگر انگیزه، شوق و یا علاقه در میان نباشد، هیچ گاه به هدف خود نخواهیم رسید. برای اینکه بتوانیم میزان علاقه و میزان انگیزه را افزایش دهیم، از تقویت کنندههای مؤثر استفاده میکنیم.
در میان دروس دورهٔ راهنمایی، زبان انگلیسی زیاد مورد علاقهٔ اکثر دانش آموزان نیست ویا اینکه در یادگیری آن مخصوصاً” در واژگان و درک مفاهیم مشکلاتی دارند. زبان انگلیسی بسیار فرار است و اگر هر چند وقت یکبار تمرین نشود از یاد خواهد رفت. پژوهنده در این پژوهش از هر دو روش تقویت کنندهها هم بیرونی و هم درونی استفاده کرده تا به نتایج مطلوب خود برای حل این مشکل دست یابد.
بر این اساس، عنوان اقدام پژوهی حاضر این است:” چگونه توانستم دانش آموزان کلاس سوم مدرسه راهنمایی ۱۷ شهریور را به خواندن و درک مفاهیم زبان انگلیسی علاقه مند کنم.” و هدف اصلی آن ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در دانش آموزان یاد شده نسبت به مفاهیم و واژگان درس زبان انگلیسی میباشد.
از سوی دیگر، این تحقیق در پی آن بود تا علاوه بر افزایش علاقهٔ دانش آموزان پایهٔ سوم مدرسه راهنمایی ۱۷ شهریور شهرستان علی آبادکتول به یادگیری واژگان و درک مفاهیم زبان انگلیسی، میزان مهارت آنان را نیز در مکالمه وترجمهٔ متون مختلف انگلیسی و کاربرد آن در ارتقاء سطح آگاهی خود افزایش دهد.
فهرست مطالب
چکیده: ۱
مقدمه : ۲
بیان مساله : ۵
اهداف تحقیق: ۶
توصیف وضع موجود ( شواهد ۱ ) ۷
گردآوری داده ها : ۹
تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها : ۱۲
راه حل های پیشنهادی : ۱۶
انتخاب راه حل ها : ۱۸
اعتبار بخشی به راه حل ها : ۱۹
ایجاد انگیزه ۲۰
توصیف وضع مطلوب (شواهد ۲ ) ۲۱
نتیجه گیری : ۲۳
پیشنهادها و راه کارها : ۲۴
فهرست منابع و مآ خذ : ۲۵
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 29
مطالب مرتبط