دانلود گزارش تخصصی ابتدایی روشهای یاددهی یادگیری ریاضی در سال اول ابتدایی
چکیده گزارش:
این سؤال که آموزش ریاضیات چه تأثیری روی شخصیت فکری و منشهای حل مسئله و شیوههای یادگیری دانشآموزان میگذارد به ساختارشناختی آنان مربوط میشود. مسلماً پیشینه فکری و مهارتهایی که در ذهن دانشآموزان نهادینه شده اجازه نمیدهد که نظام یکسانی که دانشآموزان با آن مواجهند ساختارهای شناختی یکسانی را به دست دهد. این تنوع ساختارهای شناختی که تحت تربیت نظام آموزشی یکسانی بودهاند نه تنها ناخواسته نیست، بلکه مورد تأکید است. ذهن دانشآموزان همچون گلهای رنگارنگی که از یک آب و خاک و خورشید بهره گرفتهاند اما با یکدیگر در رنگ و بو تفاوت دارند که در برابر نظام آموزشی یکسان مهارتهای مختلفی را به بار میدهند و ثمرات گوناگونی را نتیجه میدهند. این تنوع زمینههای یادگیری دانشاموزان را میتوان در سبکهای یادگیری و در ساختار انسانشناختی دانشآموزان خلاصه نمود.
مقدمه گزارش :
در مورد سبکهای یادگیری و تفکر و شناخت دانشآموزان تئوریهای گوناگونی وجود دارد بعضی از این تئوریها رفتارگرایانه، بعضی روانشناسانه و برخی دیگر مجردتر هستند. تئوریهای رفتارگرایانه از سایر این نظریهها ملموستر و سادهفهمتر هستند. از این رو ما یکی از همین نظریهها را برمیگزینیم. مجاری شناخت حسی دانشآموزان به پنج حس محدود میشود که از میان آنها حس بینایی، حس شنوایی و حس لامسه در ارتباط با جهان خارج و یادگیری بر دیگر حسها غلبه دارند. حس بینایی مبنای تفکر تصویری و حس شنوایی مبنای تفکر کلامی و حس لامسه مبنای تفکر دستورزی و ساختنی را پایهریزی میکنند. اینطورنیست که تفکر کلامی، تصویری و دستورزی ذهن دانشآموزان را به طور یکسان درگیر کنند. هرچند مهارتهای تفکر دانشآموزان طیفی بین این سه مهارت تفکر است اما معمولاً در اکثر دانشآموزان یکی از این سه سبک یادگیری بر دیگران غلبه دارد. این سه مهارت تفکر سه سبک یادگیری کلامی، تصویری و دستورزی را به دست میدهند. البته به ندرت ممکن است در دانشآموزی دو تا از سبکهای یادگیری و یا حتی هر سه سبک غلبه داشته باشند.
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 20
مطالب مرتبط