این پروپوزال در مورد تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان می باشد. پروپوزال کامل و آماده ، نگارش حرفه ای براساس اصول پروپوزال نویسی ، منبع نویسی داخل متن و پاورقی
مقدمه:
امروزه عملکرد شغلی و کارایی کارکنان، ارزشمندترین جایگاه را در نزد مدیران یک سازمان دارد و همه در جستجوی عملکرد بهتر و اثربخشی فزون ترند و تلاش های آنان نیز در این راستا شکل می گیرد تا ثبات سازمان را در دنیای پر رقابت امروز تضمین کنند (الوانی، 1383، 36). به طوری که دستاوردهای جدید علم مدیریت، نیل به کارایی بالا در سازمان را مرهون توسعه منابع انسانی می داند و در دنیای پیچیده و پویای کنونی، سازمان ها به منظور حفظ بقا، به طور پیوسته عملکرد خود را بررسی می کنند و بهبود می بخشند (چو ، 2012).
از سوی دیگر، در عصر حاضر مقوله فرهنگ بیش از پیش مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته و یکی از موضوعات بحث انگیز مجامع گوناگون بالاخص جوامع در حال توسعه است. در یک سازمان، فرهنگ نقش های متفاوتی ایفا می کند. از جمله این که می تواند ، نوعی احساس هویت به پیکر اعضاء سازمان تزریق کند. و باعث می شود که در افراد نوعی تعهد نسبت به چیزی به وجود آید که آن عامل چیزی بیش از منافع شخصی فرد است. فرهنگ موجب ثبات و پایداری سیستم اجتماعی سازمان می گردد (فانی و حسین نژاد، 1381).
در این میان فرهنگ سازمانی، مجموعه ای از اعتقادات، باورها و ارزش های مشترک است که بر اندیشه و رفتار اعضای یک سازمان اثر می گذارد. فرهنگ سازمانی تقریباً همه چیز را در سازمان شامل مفروضات و اعتقادات اساسی، نگرش ها، ارزش ها، هنجارها، اخلاق، الگوی رفتار و آداب و رسوم ، زبان خاص، شیو ها، عادات، اید ها و نمادها، قهرمانان، هنر، مصنوعات، دانش و فناوری پوشش می دهد (لیواری و لیواری، 2010).
مطالعات رابینز نشان داده است که فرهنگ سازمانی بر تمام جنبه های سازمان تاثیر می گذارد که این تاثیر در جنبه های رفتار فردی و عملکرد شغلی، نحوه تصمیم گیری و میزان مشارکت کارکنان در امور برنامه ریزی، تدوین خط مشی و دستورالعمل ها، انگیزش و رضایت شغلی، خلاقیت و نوآوری، رسالت و تعهدات و اهداف، به وضوح قابل شناسایی است (زارعی متین، 1372).
آنچه از بررسی یافته ها و تحقیقات بر می آید، بیان گر تأثیر فرهنگ سازمانی بر نحوة رفتارها می باشد، به گونه ای که امروزه در اغلب سازمان هایی که باورهای کلیدی و ارزش ها به طور مشتاقانه حفظ و گسترده شده اند، اعضای سازمان متعهدتر به این ارزش ها بوده و فرهنگ قوی تر است. رضایت در این سازمان ها بیشتر و ترک خدمت و نقل و انتقالات کمتر است. افراد به شغل خود علاقۀ وافری دارند و آن را به نحو احسن انجام می دهند. در این حال، فرهنگ سازمانی عاملی مثبت در جهت عملکرد شغلی و اثر بخشی بیشتر سازمان خواهد بود (مشبکی، 1377، 305).
تاثیر فرهنگ سازمانی را بر عملکرد و بهره وری سازمانی نمی توان انکار کرد و شناخت فرهنگ سازمانی و انسجام بخشیدن به آن و تحول در جهت اهداف سازمانی، می تواند به عنوان ابزار کارآمدی در بهبود عملکرد شغلی کارکنان سازمان به شمار رود (اسدی، 1380). بنابراین اگر مدیران درصدد افزایش بهره وری و عملکرد سازمانی می باشند، باید به عوامل تشکیل دهندة فرهنگ سازمانی توجه داشته باشند.
بنابراین، تأثیر فرهنگ سازمانی بر کارکنان و اعضای سازمانی به حدی زیاد است که با بررسی زوایای آن می توان نسبت به چگونگی احساسات، رفتار و نگرش اعضای آن پی برد و عکس العمل احتمالی آنان را در مورد اتفاقات آتی مورد پیش بینی قرار داد. فرهنگ سازمانی در واقع بخش مکمل عملکرد سازمان می باشد (الوانی و همکاران، 1391، 159).
بنابراین، شناسایی فرهنگ سازمانی به مدیران کمک می کند تا با آگاهی و دید کامل نسبت به فضای حاکم بر سازمان از نقاط قوت آن استفاده نموده و برای نقاط ضعف، تدابیر و اقدامات لازم را پیش بینی نمایند .
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 14
مطالب مرتبط