این پاورپوینت درباره معرفی تکنیک لنگر انداختن است. شامل مباحثی همچون تعریف اثر لنگر، تأثیرات آن در تصمیم گیری های مالی و روزمره، ارتباط آن با روانشناسی، و کاربردهای مختلف این تکنیک در کسب و کار می باشد. همچنین به روش های استفاده مؤثر از لنگر انداختن برای بهبود استراتژی های قیمت گذاری، ارائه محصولات و مذاکره اشاره شده است. این مقاله به بررسی نحوه استفاده از این تکنیک در موقعیت های مختلف و جلوگیری از اثرات منفی آن می پردازد.
اثر لنگر چیست؟
اثر لنگر انداختن یا خطای تکیه گاه ذهنی یکی از خطاهای ذهنی انسان است که باعث می شود خیلی از اوقات محاسبات و برداشت های اشتباهی در مورد نرخ بازگشت سرمایه داشته باشیم. اثرلنگر به این مفهوم اشاره دارد که هنگامی که انسان داده های اولیه ای در مورد موضوعی بدست آورد این داده ها و اطلاعات بر روی تصمیمات و انتخاب های آینده فرد در مورد همان موضوع نیز تاثیر می گذارد و ذهن انسان در هر تصمیم بعدی خود به آن تکیه می کند.
در واقع آن برداشت ها و اطلاعات اولیه به طور ناخودآگاه بر روی تصمیمات بعدی فرد تاثیر می گذارد و این مسُله از انتخاب و تخمین زدن درست و مستقل جلوگیری می کند. اثر لنگر از انواع مختلف روش های دیجیتال مارکتینگ می باشد که به رونق بخشیدن به کسب و کارشما و پیشرفت در مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ قدم بر میدارد.
ارتباط لنگر انداختن با روانشناسی
در سال 1974، روانشناسان آموس تورسکی و دانیل کانمن مقالهای تحقیقاتی با عنوان «قضاوت تحت عدم قطعیت: اکتشافات و سوگیریها» منتشر کردند. این مقاله اولین شواهد بالینی اثر لنگر انداختن را مستند کرد. میتوانید لنگر انداختن را به عنوان یک اصل روانشناختی در نظر بگیرید که در آن مشتریان برای تصمیم گیری های بعدی خود به بخشی از اطلاعات اولیه وابسته هستند و به آن رجوع میکنند. این اصل بر این ایده استوار است که عموم مردم تمایل دارند ارزش را بر اساس مقایسه نسبی قضاوت کنند نه بر اساس ارزش واقعی آنها.
این ایده ای است که وقتی با انواع خاصی از اطلاعات ارائه میشود، میتوانیم خیلی منطقی اشتباه کنیم. برای مثال، زمانی میتوانیم سوگیری شناختی را تجربه کنیم که به سرعت تصمیم خود را در مورد چیزی گرفتهایم. بسیاری از ما به طور طبیعی خود را متقاعد میکنیم که شواهد ناقص هستند. نمیپذیریم که ممکن است در وهله اول اشتباه کرده باشیم.نوع دیگری از سوگیری شناختی کانونی گرایی است که به عنوان “اثر لنگر” شناخته میشود. این بدان معناست که ما تمایل داریم هنگام تصمیم گیری به اولین مدرکی که با آن برخورد میکنیم (لنگر) وزن زیادی قائل شویم. به عنوان مثال، قیمت اولیه ای که من هنگام فروش خانه خود درخواست میکنم، بیشترین تاثیر را بر ارزش نهایی فروش آن دارد، مردم فقط از این نقطه تمایل به مذاکره دارند.
فهرست مطالب:
اثر لنگر چیست؟
ارتباط لنگر انداختن با روانشناسی
لنگر انداختن در زندگی عمومی و اجتماعی
درک لنگر انداختن
تعصب لنگر انداختن
کاربرد اثر لنگر انداختن در کسب و کار
قیمتگذاری استراتژیک
بهبود ارائه مزیتها و ویژگیها به مشتریان
استفاده از پکیجهای متنوع
امکان مذاکره مؤثر با مشتری
ارتقاء اعتماد مشتری
امکان توسعه محصولات و خدمات
ترویج تخفیفها و پیشنهادهای ویژه
شناسایی نقاط ضعف و تقویت محصولات
افزایش حس لذت از خرید در مشتری
خطرات استفاده از تکنیک لنگر
جلوگیری اثر لنگراندازی
مراقب اولین برخوردها باشید.
و…
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 28
مطالب مرتبط