پاورپوینت روابط عمومی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بررسی نقش و وظایف روابط عمومی در این وزارتخانه پرداخته و اهمیت آن در اجرای سیاست های فرهنگی و ارتقاء ارتباطات میان نهادهای دولتی و جامعه را تبیین می کند.
مقدمه:
روابط عمومی به عنوان یکی از ارکان مهم در هر سازمان، نقش اساسی در مدیریت ارتباطات و ارتقاء تصویر سازمانی ایفا میکند. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روابط عمومی به عنوان یک ابزار کلیدی برای انتقال پیام های فرهنگی و هنری و برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان، نهادهای مختلف و رسانهها عمل میکند. این پاورپوینت به بررسی دقیق ساختار، وظایف و فعالیتهای روابط عمومی در این وزارتخانه پرداخته و نشان میدهد که چگونه این واحد میتواند به تحقق اهداف فرهنگی و هنری کشور کمک کند.
در این پاورپوینت، به جزئیات نقش روابط عمومی در ترویج فرهنگ و هنر اسلامی، افزایش آگاهی های عمومی و مقابله با تهاجم فرهنگی پرداخته شده است. همچنین به بررسی چالشها و فرصتهای موجود در این حوزه و نحوه هماهنگی و تعامل روابط عمومی با سایر بخشهای وزارتخانه و نهادهای فرهنگی دیگر می پردازد.
وظایف روابط عمومی شامل اطلاع رسانی دقیق، برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری، مدیریت بحران و حفظ تصویر مثبت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پاورپوینت همچنین به بررسی استراتژیهای مختلف برای بهبود عملکرد روابط عمومی در این وزارتخانه و افزایش تعاملات بین نهادهای دولتی و مردم میپردازد.
پیشگفتار
در ساختار نظام جمهوری اسلامی رسیدگی توأمان به امورات مادی و معنوی شده بدین جهت «حاکمیت» و به تبع آن « دولت » در نظام جمهوری اسلامی عهده دار هدفگذاری و کارکردهایی در بخشهای مختلف گردیده است: نظیر اقتصاد، بازرگانی، تولید، کشاورزی، صنعت، سیاست، امور اجتماعی، فرهنگ و …
برای اداره هر یک از این بخشها دستگاههایی تشکیل شده که متکفل امور میباشند. مثل وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت بازرگانی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنایع و معادن، وزارت امور خارجه، وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و … که بر اساس اهداف، وظایف و تکالیف قانونی و در چارچوب ساختار و تشکیلات مصوب به فعالیت مشغول هستند.
در اینجا موضوع مهندسی فرهنگی و تهیه مدل فرهنگی جامعه موضوع نقش و جایگاه وظایف و اختیارات و کارکردهای هر یک از دستگاههای مسؤول در امر فرهنگ جامعه مطرح میشود که بایستی این وزارتخانه متناسب با مبانی، اصول، اهداف و سیاستهای کلان کشور به انجام اقدامات مقتضی مبادرت نماید. این اقدامات در دو سطح کارکردهای عمومی و کارکردهای اختصاصی تعریف میگردد که در تعامل و ارتباط و هماهنگی و همکاری با دیگر دستگاهها انجام میشود.
بخش فرهنگی :
اگر دولت جمهوری اسلامی مسؤولیت خود را در این عرصه پذیرفته باشد، عمدهترین دستگاه رسمی و دولتی تأثیرگذاری که متکفل امور فرهنگی جامعه میباشد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که دارای اهداف و وظایف مصوب و اختیارات قانونی بوده و مجموعهی فعالیتهای آن را میتوان به نوعی در دو شکل« کلان و عمومی » و « بخشی و اختصاصی » تعریف کرد. بدیهی است اشاره به این دو بخش برای شفافیت و بازشناسی ظرفیتهای قانونی، امکانات دستگاهی و تواناییهای بالقوه آن در انجام فعالیتهای عمومی بدست آوردن شاخص میزان بهرهمندی اقشار گوناگون از مجموعـهی فعالیت و محصـولات مختلف فرهنگـی این دستگاه اعم از: آموزشی، فرهنگی، در شاخههای مختلف نظیر: مطبوعات و رسانهها، سینما،کتاب و … میباشد.
با نگاهی به اهداف و وظایف و اختیارات این وزارتخانه در بخش فرهنگی جامعه غفلت از برخی اقشار و گروهها غیر قابل توجیه مینمایند چرا که بعید است که کارمندان دولت را در خصوص بند 1 از ماده 1 شرح وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «مبنی بر رشد فضایل اخلاقی» بی نیاز بدانیم و یا لزوم اقدام این وزارتخانه بر اساس بند 2 آن مبنی بر « استقلال فرهنگی و معنویت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب » را بدون در نظر گرفتن نقش این قشر مؤثر بدانیم. بند 3 مبنی بر « اعتلای آگاهیهای عمومی در زمینههای مختلف و شکوفایی استعدادها و روحیه تحقیق، تتبع و ابتکار در جامعه » و بند 4 آن مبنی بر « رواج فرهنگ و هنر اسلامی » همهی اقشار جامعه از جمله کارمندان دولت را در بر میگیرد. « ارتقاء فرهنگی » را هر گونه که تعریف نماییم حداقل شکوفایی استعدادها و روحیه تحقیق و تتبع و ابتکار در میان جامعه ( اشاره به وظایف وزارتخانه در بندهای 3 و 4 از ماده 1 شرح وظایف ) را شامل میشود.
در این رابطه به مسؤولیت حمایت، نظارت، تحقیقات و انجام اقدامات لازم از سوی وزارتخانه به نوعی در برخی بندها از جمله بندهای 4 ، 12 ، 27 ،30 از ماده 2 شرح وظایف اشاره شده است. البته برخی از این فعالیتها هم اکنون در حال انجام است، کافی است سهم هر یک را از مجموعهی خدمات فرهنگی دستگاه مشخص و جدا نماییم.
ارتقاء سطح فرهنگی، اشاعه و ترویج اخلاق اسلامی، ارائه آموزشهای همگانی و … از مسایلی است که در ارتقاء آنان حائز اهمیت است و بر اساس قانون اساسی حکومت و دولت نقش مهمی را بر عهده دارند که تعیین حدود و اختیارات این وزارتخانه همچنین طرحها و برنامههای خرد و کلان بر اساس قانون اساسی، اهداف و وظایف مصوب و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی همراه با سایر دستگاهها از جمله سازمان مدیریت و برنامهریزی و سازمان تبلیغات اسلامی باتوجه به سابقه فعالیتهای انجام شده، وظایف مشترک دستگاههای مسؤول و دخیل در امر فرهنگی و تکالیفی که در سالهای اخیر از مجاری قانون و مراجع مسؤول بر عهده آن نهاده شده است موضوعی است که در این گفتار بدان پرداخته خواهد شد.
فهرست مطالب:
پیشگفتار
بخش فرهنگی
مرور تعاریف پایه
تعریف فرهنگ
انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی
اصول و مبانی فرهنگی جمهوری اسلامی
نهادهای مسؤول در امر فرهنگ جامعه از منظر قانون اساسی
وظایف سازمان مدیریت و برنامهریزی
وظایف سازمان تبلیغات اسلامی
وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مرور قوانین و مقررات مرتبط با وظایف
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مرور وضعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامههای توسعه
قانون برنامه دوم توسعه فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی
قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
مرور وضعیت وزارت ارشاد در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی
اصول سیاست فرهنگی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی
اولویتهای کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس اصول سیاستهای فرهنگی کشور
سیاستهای مقابله با تهاجم فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی
برنامههای فرهنگی، هنری
مرور وضعیت وزارت ارشاد در تعامل با سایر
تعامل با روابط عمومی ها
دغدغهها و نگرانیهای موجود در عرصه فرهنگ کشور
اجرا
ضرورت سیاستگذاری و برنامهریزی در دو بخش فرهنگ عمومی و سازمانی
فرهنگ سازمانی
چالشهای موجود در حوزه فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
جمع بندی و نتیجهگیری
پیشنهادات
فهرست منابع
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 64
مطالب مرتبط