پاورپوینت تشکیل کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد شامل راهنمایی ها و الزامات تشکیل کمیته های سلامت اداری در دستگاه های اجرایی استان یزد است. این پاورپوینت به تشریح اعضا، وظایف، اختیارات، و نحوه مدیریت جلسات کمیته می پردازد.
مقدمه
مقابله با فساد و ارتقای سلامت اداری از ضروری ترین اقدامات برای دستیابی به حکمرانی مطلوب و تقویت اعتماد عمومی به نهادهای اجرایی است. فساد، به عنوان یکی از بزرگ ترین موانع توسعه پایدار، موجب تضعیف کارآمدی دولت، کاهش اعتماد به نظام اجرایی، و افزایش نابرابری های اجتماعی میشود. در این راستا، تشکیل کمیته های ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد در دستگاه های اجرایی، اقدامی مؤثر و ضروری است که با هدف ایجاد بسترهای مناسب برای پیشگیری و مقابله با فساد طراحی شده است.
کمیته های ارتقای سلامت اداری، به عنوان هسته های مرکزی در هر سازمان، وظیفه برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر اجرای سیاستها و مصوبات مرتبط با سلامت اداری را بر عهده دارند. این کمیتهها با تعیین اعضا از میان مسئولان کلیدی هر دستگاه، از جمله مسئولان حراست، حقوقی و بازرسی، تشکیل میشوند و بر اساس وظایف محوله، گامهای مؤثری در جهت شناسایی و مدیریت گلوگاههای فساد و اجرای برنامههای پیشگیرانه برمیدارند.
وظایف این کمیتهها شامل برنامهریزی برای اجرای دوره های آموزشی و توجیهی، تحلیل و بررسی گزارشهای واصله، شناسایی نقاط ضعف و پیشنهاد راهکارهای عملی برای مقابله با فساد است. این اقدامات با هدف بهبود شفافیت و پاسخگویی در فرآیندهای اداری و تقویت سلامت سازمانی، نقشی حیاتی در پیشبرد اهداف توسعهای کشور ایفا می کنند.
ماده 1: اعضای کمیته
مسئول دستگاه اجرایی (رئیس کمیته)
مسئول پاسخگویی به شکایات/ روابط عمومی (دبیر کمیته)
یکی از بازرسان سلامت اداری دستگاه (به انتخاب رئیس)
مسئول حراست
تبصره 1- عضویت رئیس هیات رسیدگی به تخلفات اداری (در صورت تشکیل هیات).
تبصره 2- عدم جواز حذف اعضای فوق الذکر از ترکیب کمیته و جواز افزایش تعداد اعضای کمیته پس از تایید دبیرخانه ستاد استان.
تبصره 3- اجازه شرکت افرادی غیر از اعضای فوق الذکر در برخی جلسات کمیته، بدون حق رای، بنا به تشخیص رئیس کمیته.
تبصره 4- صدور احکام اعضای کمیته توسط مسئول واحد استانی، برای مدت یک سال.
تبصره 5- لزوم ارسال فهرست مشخصات اعضاء، در قالب فرم مخصوص به دبیرخانه ستاد استان، ظرف حداکثر یک هفته پس از صدور احکام عضویت کلیه اعضای کمیته.
ماده 2: وظایف و اختیارات
اجرای مصوبات مراجع فرادستی مرتبط
برنامه ریزی برای ارتقای سلامت و مبارزه با فساد از راه:
اجرای برنامه های پیش گیرانه مانند برگزاری همایشهای توجیهی، ترویجی و طراحی و پیاده سازی دوره های آموزشی
برنامه ریزی برای کشف مصادیق فساد اداری
تصمیم گیری در مورد گزارشهای واصله از بازرسین
شناسایی و راهکاریابی برای گلوگاه های فساد
پیش بینی سازوکارهای تشویقی برای کاهش فساد
تهیه و ارائه گزارشهای تحلیلی
ماده 3: مدیریت جلسات کمیته
تناوب زمانی: حسب ضرورت و حداقل هردوماه یکبار
رسمیت با حضور حداقل دوسوم اعضاء
تصمیم گیری با رای موافق اکثریت اعضای حاضر
تبصره 1- ارسال رونوشت دعوتنامه جلسات به دبیرخانه ستاد استان
تبصره 2- ارسال نسخه ای از صورتجلسه ظرف حداکثر 72 ساعت
تبصره 3- ارسال گزارش صورتجلسات کمیته بصورت شش ماهه
ماده 4: مدعوین
دبیر کمیته می تواند با هماهنگی رئیس کمیته هنگام طرح مباحث مربوط به هر یک از واحدهای تابعه (ستادی یا شهرستانی) دستگاه از مسئول آن واحد نیز برای شرکت در جلسه (بدون حق رای) دعوت بعمل آورد.
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 23
مطالب مرتبط