دانلود پاورپوینت اصول و مفاهیم تربیت بدنی ppt
فصل اول
مفاهیم حرکت، بازی، تربیت بدنی و ورزش
هدف کلی
آشنایی با تعریفهای پایهای مفاهیمی چون:
حرکت
بازی
تربیتبدنی
ورزش
هدفهای رفتاری
دانشجو با خواندن این فصل باید بتواند:
1. مفهوم تعریف را توضیح دهد.
2. نظر افلاطون را درباره تربیتبدنی و ورزش و ایرادی که بر تفکر او وارد شدهاست، بیان کند.
3. دلایل جدایی تربیتبدنی و ورزش را از زندگی و برنامه کلی انسان در قرون وسطی توضیح دهد.
4. مشخصات جهانبینی دوره نوزایش و مکاتبی را که پس از این دوره رواج یافت، توضیح دهد.
5. مشخصات تربیتبدنی دوره نوزایش را بیان کند.
6. ویژگی تربیتبدنی و ورزش در مکتب وحی را بیان کند.
7. سطوح مختلف حرکات بدنی را به طور کامل معرفی کند.
8. تعریف لغوی و اصطلاحی ورزش را بیان کند و فعالیتهای ورزشی و غیرورزشی را از نظر جامعهشناختی به خوبی متمایز کند.
9. محرکهای شرکت در ورزش را از سایر فعالیتها متمایز کند.
10. مبناهای تقسیمبندی ورزشها را توضیح دهد.
11. بازی را تعریف کند و مشخصات چهارگانه آن را توضیح دهد.
تعاریف تربیتبدنی و ورزش در تمدنهای اولیه
نظرات سقراط درباره تربیت بدنی:
از موعظه کردن منع شده بود، لیکن اغلب او را میدیدند که در میدانهای ورزشی بین جوانان گردش کرده و با آنان صحبت میکند. نتیجه میگیریم که بدنهای ورزیده از نظر سقراط اهمیت خاصی داشته است. وی زیباییهای عضلات را تمجید نموده است و مهمترین اصل در زندگی را سلامتی دانسته، که از طریق ورزش آن را میتوان به دست آورد.
نظرات افلاطون درباره تربیت بدنی:
او ورزش را وسیلهای برای آماده کردن مردان صالح برای رسیدن به مدینه فاضله میدانست.
درباره تربیتبدنی میگفت: هر مدرسه باید یک مؤسسه ورزشی و یک محل برای بازیها داشته باشد، در این مرحله کودک چنان از سلامت و تندرستی برخوردار خواهد شد که پس از آن بهوجود طبیب احتیاج نخواهد داشت.
به عقیده افلاطون افراط در ورزش یا تحصیل، مضرات بیشماری را در بردارد. ورزشکار بیعلم خطرناک و عالم غیر ورزشکار، علیل و نحیف میشود. بنابراین بهترین طریقه تعلیم و تربیت آمیخته کردن ورزش و تحصیل است. موفقیت همیشه نصیب کسانی است که قسمتی از اوقات خود را صرف تربیت بدن و قسمت دیگر را صرف تربیت روح میکنند. روحیات این گونه افراد طبعاً قویتر و فکرشان روشنتر است.
تعاریف تربیتبدنی و ورزش در قرون وسطی
در طی این قرون تربیتبدنی و ورزش دوران فترت خود را میگذرانید. چرا که عالیترین مقام شخصیت اجتماعی را کسانی داشتند که در رشته الهیات تحصیل میکردند، و این به ظاهر روحانیون، با تمام قدرت سعی میکردند که پرورش جسم متروک شود.
در این قرون تربیتبدنی و ورزش کمترین سهم را از دانش و علوم مختلف برد و به طور کلی از برنامه انسانها کنار ماند.
علیرغم همه این تفکرات ناصحیح به نام دین، ورزش و تربیتبدنی جایگاه خاصی برای طبقات ثروتمند داشته و ورزش و تفریح جزء لاینفکی از زندگی آنان را تشکیل میدادهاست. ورزشهای مفرحی چون شنا کردن، سرسره خوردن، اسب دوانی، تمرین با تیر و کمان، کشتیگیری، مشتزنی، تنیس و فوتبال در بین آنان رواج داشت.
سر توماس الیوت که در قرن 16 میزیست، درباره تربیتبدنی و ورزش در کتاب خود مینویسد: شخصیت هر فردی منوط به میزان توجهی است که در ورزش مصروف مینماید. ورزش بدن را قوی و ورزشکار را زرنگ و با استقامت تربیت مینماید، جوانهای ورزیده در حین جنگ و در مواجهه با خطر درمانده و حیران نمیمانند.
از دیگر اندیشمندان این دوران، میتوان از ملکاستر نام برد که عقیده داشت نباید تربیت جسم را به یک نفر و تربیت روح را به دست دیگری سپرد، چرا که در این صورت تمام تلاش بر روی تربیت روحی متمرکز میشود و تربیتبدنی به کلی فراموش میشود. بصیرت و احاطه حقیقی معلمین و مربیان کودکان وقتی سنجیده میشود که قضاوت خود را در انتخاب نوع ورزش برای افراد مختلف به کار برند.
فهرست
مفاهیم حرکت، بازی، تربیتبدنی و ورزش
تربیتبدنی و رابطه آن با علوم
شناخت اصول و مبانی تربیتبدنی
شناخت انسان و مکاتب تعلیم و تربیت
اهداف تربیتبدنی و ورزش
تربیتبدنی و تاریخ
نقش تربیت بدنی در تعلیم و تربیت
نقش تربیت بدنی در مسائل زیستی ـ روانی
و……….
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 196
مطالب مرتبط