دانلود مقاله مسجد جامع اردستان
چکیده :
مقاله، ابتدا اشاره ای کوتاه به سیر تحول فضا در معماری ایران خواهد داشت – از دوران باستان تا مسجد جامع اردستان- سپس با معرفی مختصر رویکرد تاریخی و رویکرد فضاگرایانه ، مسجد جامع اردستان با رویکرد تاریخی- از دیدگاه باقر آیتاللهزاده شیرازی- و رویکرد فضاگرایانه- از دیدگاه هادی میرمیران-تجزیه و تحلیل خواهد شد.
در نتیجه گیری با ذکر مهمترین ویژگی های فضایی مسجد جامع اردستان، بحث به پایان خواهد رسید.
–
مقدمه
معماری ایران در دورهی پیش از اسلام، دارای دو ساختار فضایی بسیار بااهمیت بوده است. ساختار تالار ستوندار با حیاط مقابل آن و ساختار چهار ایوانی، که در هر دو ساختار، مهمترین مسئله، فضای خالی است و فضا است که در مرکز توجه قرار دارد. ساختار تالار ستوندار با حیاط مقابل آن در کاخ کوروش در شوش ، کاخهای صدستون و آپادانا در تختجمشید و ساختار چهارایوانی در کاخ های ” نسا، آشور، نیشابور، طیسفون و سروستان “ ( سیرو، ۵۵ ) قابل مشاهده است.
ماکسیم سیرو، پژوهشگر ارزندهی معماری ایران، در این مورد گفته است:
” هنگامی که مسلمانان بداخل ایران نفوذ کردند، هیچ نوع فرمول معماری که زائیدهی نبوغ آنها یا منطبق با مذهب آنان باشد در این سرزمین بکار نبردند. برحسب این پدیده، اماکن عمومی بسیاری- که ویژه اجرای مراسم آئین ملی بود- مستقیماً توسط نومسلمانان ایران مجدداً مورد استفاده یا تقلید قرار گرفت.“ ( سیرو، ۵۳ )
بنابراین، ساختار فضایی مسجد در ابتدای دوره اسلامی(شبستان) تحت تاثیر ساختار فضایی تالارهای ستوندار بوده است. ساختار فضا در جامع فهرج و تاریخانه دامغان براین اساس استوار است. با این زمینه به جامع اردستان میرسیم. در اینجاست که ساختار طرح چهار ایوانی به تدریج برساختار شبستانی الحاق می شود و الگوی فضایی این مسجد شکل میگیرد.
–
فهرست مطالب
چکیده : ۲
مقدمه : ۳
۱- رویکرد تاریخی: ۴
۲- رویکرد فضاگرایانه: ۶
۱-۲- فضای حیاط: ۸
۲-۲- فضای گنبدخانه: ۹
۳- جامع اردستان ۱۱
۱-۳- مطالعه جامع اردستان با رویکرد تاریخی و باستانشناسی: ۱۱
۲-۳- مطالعه جامع اردستان با رویکرد فضاگرایانه: ۱۴
نتیجه گیری: ۱۸
منابع و مأخذ: ۲۰
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 20
مطالب مرتبط