دانلود تحقیق و مقالات رشته عمران و معماری با عنوان دانلود مقاله مترو – بررسی و تحلیل تقاضا- ظرفیت خط تجهیزات مورد نیاز در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۸۸ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.
بررسی و تحلیل تقاضا- ظرفیت خط تجهیزات مورد نیاز
کلیاتی درباره محور آزادی- امام حسین
سالیان بسیاری محور جاده مخصوص ،خیابان آزادی، خیابان انقلاب، و خیابان دماوند، تنها مسیرهای مستقیم ارتباطی شرقی –غربی و غربی- شرقی تهران محسوب میشد، ولی با احداث شبکه های منحنی در شمال و جنوب این محور طی سال های اخیر، حجم زیادی از سفرها به سمت این مجاری هدایت می شود، لیکن به دلیل مسیر مستقیم و عبور از «مرکز» شهر، محور آزادی- انقلاب- امام حسین سهم وسیعی از سفرهای شهری را به خود اختصاص داده است.
محورهای ساخته شده طی ۲۰ سال اخیر که تا حدودی عبور و مرور شرقی-غربی و بالعکس تهران را پوشش می دهند، عبارتند از:
۱- محور شیخ فضل الله نوری- شهید مدرس- اتوبان رسالت
۲- محور شهید همت –شهید مدرس – شهید بابایی
۳- محور ستارخان- فاطمی- دکتر بهشتی- قدوسی- گلبرگ
۴- محور خیابان قزوین – مولوی- خراسان- خاوران
۵- محور خیابان امام خمینی- امیر کبیر- ری- آهنگ
۶- محور کمربندی آزادگان
دلایل اهمیت محور آزادی- انقلاب- فردوسی- امام حسین
میدان آزادی
شاید بتوان میدان آزادی را از نظر توزیع مسافر، مهم ترین میدان پایتخت به شمار آورد. محورهای انقلاب-آزادی ، آیت الله سعیدی، جاده مخصوص کرج، اتوبان کرج، محمد علی جناح مسافرین را از نقاط مختلف به میدان آزادی انتقال می دهند. مهم ترین این محورها، محور کرج-تهران از طریق اتوبان و جاده مخصوص کرج می باشد، مسافرین از کرج و شهرکهای تابعه (فردیس، گلشهر، رجائی شهر و….) و با استفاده از خطوط حومه ای ویژه خود، وارد میدان آزادی شده و پس از انتخاب محور مورد نظر، ادامه مسیر می دهند، همچنین ساکنین شهرکهای اطراف محور جاده مخصوص کرج (شهید فکوری، اکباتان، پاس، آزادی، تهرانسر و…) نیز حجم زیادی از سفرهای ورودی و خروجی به میدان آزادی را موجب می شوند. محور محمد علی جناح نیز از معدود محورهایی است که رفت و آمد ساکنین منطقه ۵ شهرداری تهران را پوشش میدهد.
میدان انقلاب
میدان انقلاب از میادین مهم توزیع کننده سفرها در شهر تهران است. هریک از چها محور ورودی به میدان انقلاب دارای اهمیت و ارزش خاص خود می باشند. محور شمالی، تامین کننده عبور و مرور محلات کارگر شمالی، کوی نصر، بلوار کشاورز و مناطق شمالی تر تهران می باشد. محور جنوبی که از میدان راه آهن آغاز می گردد، در طول مسیر خود میادین گمرک، قزوین و پاستور را پوشش می دهد.
میدان فردوسی
میدان فردوسی نیز از مناطقی می باشد که مسافرین از آن به عنوان محلی مناسب برای تغییر مسیر سفرها استفاده می نمایند. محور جنوبی میدان، عهده دار هدایت مسافران به میدان امام خمینی و بازاراست. محور شمالی میدان نیز دسترسی به خیابان های شهید بهشتی، شهید مطهری و بلوار کریمخان را ممکن می سازد.
میدان امام حسین
میدان امام حسین از میادین مهم توزیع کننده سفرها در شرق تهران محسوب می گردد. حجم بالای مسافر در دو محور دپوی شرق- میدان امام حسین و میدان خراسان- میدان امام حسین موجب گردید تا از سوی مسئولین مربوطه، دو خط اتوبوس برقی در سال های اخیر برای محور اخیر الذکر در نظر گرفته شود. اتوبوس برقی محور دپی شرق- امام حسین در حال حاضر در دست بهره برداری می باشد و کار عملیات ساخت و نصب تجهیزات اتوبوس برقی محور دوم با سرعت در حال انجام است. از آنجایی که دو محور یاد شده حجم انبوهی از شهروندان را به محدوده کوچک میدان امام حسین هدایت می نمایند و تغییر مسیر این همه مسافر در استعداد و قابلیت این میدان نیست، بنابراین وقت بسیاری از مردم در این میدان به هدر می رود.
مراکز آموزشی
دانشگاه های مهم صنعتی شریف، تهران، تربیت معلم، آزاد اسلامی مرکزی، امیر کبیر و آزاد اسلامی جدید الاحداث در ضلع غربی میدان انقلاب- حد فاصل خیابان رستم و خیابان اسکندری- در این محور مستقر هستند. در ضمن تعدادی از سفرهای روزانه به مقصد دانشگاه های علم و صنعت و خواجه نصیر الدین طوسی از طریق این محور صورت می گیرد.
همچنین در فواصل حدود ۳۰۰ متری این محور، دهها واحد تحصیلی وزارت آموزش و پرورش از قبیل دبستان، مدرسه راهنمایی و… قرار دارند که روزانه تعداد قابل توجهی از سفرهای شهری این محور را به خود اختصاص می دهند.
مراکز اداری-بیمارستان ها -فرودگاه مهرآباد- ترمینال های مسافربری بین شهری
خیابان آزادی- انقلاب، مسیر اصلی مسافرین پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه مهرآباد ، ترمینال اتوبوسرانی بین شهری غرب، استقبال و بدرقه کنندگان آنها، کارکنان فرودگاه و هواپیمایی کشوری می باشد که هزاران سفر از طریق آن صورت میپذیرد.
وجود بیمارستان های متعدد در سمت و سوی این محور نیز موجب سفرهای شهری به منظور ارائه و یا دریافت خدمات پزشکی، عیادت بیماران، سفرهای کارکنان بیمارستان ها و… می گردد.
وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی، ساختمان دادگستری، اداره کل راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، جهاد سازندگی، مراکز مخابراتی، دفتر مرکزی برخی از رسانههای گروهی، موزه سازمان میراث فرهنگی، آژانس های هواپیمایی ، شرکتهای بیمه و.. مراکزی هستند که روزانه موجبات هزاران عبور و مرور شهری را در این محور فراهم می سازند.
سفرهای جدید
عبور این محور از هسته مرکزی شهر و وجود مراکز متنوع و فراوان خرید در اطراف محور، دسترسی آسان و سریع به بازار تهران با استفاده از وسایل نقلیه عمومی ویژه و استقرار مراکز اصلی فروش کتاب و… موجب جلب نظر افراد بسیاری می شود که به قصد خرید از خانه های خود خارج می شوند.
سفرهای تفریحی
این محور علاوه بر آنکه تعداد بسیاری از سینماها و پارکها را در خود جای داده است، مسیر مناسبی برای دسترسی به مراکز تفریحی دیگر نقاط شهر نیز به شمار می رود.
وضعیت موجود محور
محور ۱۰۳۵۰ متری میدان آزادی تا امام حسین را می توان به لحاظ شرایط فیزیکی و ترافیکی به چهار محدوده تقسیم نمود:
قطعه اول: از میدان آزادی تا چهار راه نواب به طول ۴ کیلومتر و عرض متوسط ۴۲ متر( از جدول پیاده روشمالی تا جدول پیاده جنوبی) می باشد که ۵ خط عبور (Lane) به شرق و ۵ خط عبور به غرب را سرویس می دهد. دو نهر آب در باند شمالی و جنوبی، جزیره میانی در آکس خیابان، ترافیک باند کندرو و تندرو و جهت شرق و غرب را متمایز می سازند، تردد خودروها در این قطعه غالباً روان می باشد.
قطعه دوم: از چهار راه نواب تا میدان انقلاب به طول ۱۲۰۰ متر و عرض ۲۲ متر میباشد که ۳ خط عبور به سمت شرق و ۳ خط عبور به سمت غرب را شامل میشود. به علت توقف اتوبوس های شرکت واحد و سوار و پیاده شدن مسافرین آنها، تردد در حد فاصل خیابان کاوه تا میدان انقلاب در اکثر مواقع با اشکال همراه است.
قطعه سوم:از میدان انقلاب تا میدان فردوسی به طول ۲۵۵۰ متر و عرض ۲۲ متر می باشد که دو خط به سمت شرق و دو خط به سمت غرب و دو خط ویژه در جهت شرقی و غربی از قسمت میانی خیابان عبور می کنند. خطوط ویژه اتوبوس در این قطعه تردد را برای سفر با وسایل حمل و نقل عمومی، سریع تر و راحت تر نموده است. البته به علت تراکم مسافرین با انگیزه استفاده از وسایل نقلیه عمومی ، در ابتدای میدان انقلاب و چهار راه ولی عصر، حرکت در این نقاط با کندی صورت می گیرد.
یک پل هوایی ماشین رو نیز در حد فاصل خیابان خارک تا خیابان استاد نجات اللهی (ویلا) بر روی خیابان حافظ، جهت تسهیل درآمد و شد خودروها نصب گردیده است.
قطعه چهارم: از میدان فردوسی تا میدان امام حسین به طول ۲۶۰۰ متر و عرض متوسط ۲۶ متر امتداد دارد. همانند قطعه سوم دارای دو خط عبور به شرق و دو خط عبور به غرب است. در بیشتر طول مسیر خط ویژه نیز وجود دارد. تردد خودروها در این محور نسبت به قطعه سوم کمتذ است و نتیجتاً تقاضای سفر با اتوبوس ها که اصلی ترین وسیله نقلیه عبوری این محور می باشند نیز کاستی می گیرد.
وجود زیر گذر سواره رو در میدان امام حسین و همچنین سطح اندک میدان، موجب تاخیر در حرکت وسایل نقلیه می گردد.
فهرست مطالب
بررسی و تحلیل تقاضا- ظرفیت خط تجهیزات مورد نیاز
کلیاتی درباره محور آزادی- امام حسین
دلایل اهمیت محور آزادی- انقلاب- فردوسی- امام حسین
میدان آزادی
میدان انقلاب
میدان فردوسی
میدان امام حسین
مراکز آموزشی
مراکز اداری-بیمارستان ها -فرودگاه مهرآباد- ترمینال های مسافربری بین شهری
سفرهای جدید
سفرهای تفریحی
وضعیت موجود محور
قطعه اول
قطعه دوم
قطعه سوم
قطعه چهارم
تعداد تقاطع ها و زمان سیکل
فواصل ایستگاه های اتوبوس
زمان سفر
خط سریع السیر امام حسین – آزادی
خط سریع السیر انقلاب – آزادی
خط عادی میدان امام حسین – میدان انقلاب
برآورد تعداد سفر روزانه
برآورد تعداد سفر با شرکت واحد اتوبوسرانی
تعداد سفر روزانه در سال ۷۱
تعداد سفر روزانه سال ۷۲ و ۷۳
برآورد تعداد سفر با سایر وسایل نقلیه و شرکت واحد اتوبوسرانی
طول سفر
محاسبه ظرفیت جا به جایی اتوبوس های واحد
تعداد سفر با اتومبیل شخصی و تاکسی
تعداد سفر با اتوبوس
تعداد سفر با مینی بوس
تعداد سفر به وسیله موتورسیکلت
محاسبه سفر روزانه
مطالعات سوفرتو در سال ۱۳۵۰
ضریب رفت و آمد فردی
اطلاعات مبدا و مقصد در سال ۱۳۷۱
پیش بینی رشد سالانه سفر
مصرف بنزین و رشد آن در سال های اخیر
سیاست ها
جمعیت و تقاضای سفر از سال ۱۳۸۰ تا ۱۴۱۰
قطار سبک در سطح و غیر هم سطح
موقعیت مسیر از لحاظ ارتفاعی
انتخاب محل ایستگاه ها
ترمینال ، پارکینگ و تعمیرگاه
پست های یک سو کننده برق
مرکز کنترل
امکان توسعه در آینده
ظرفیت قطار و محاسبه تعداد ناوگان
محاسبه مسافت طی شده سالیان
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 88
مطالب مرتبط