این تحقیق در مورد خاتمیت می باشد و آن را از دیدگاه شهید مطهری مورد بحث و بررسی قرار می دهد.
چکیده
واژه «خاتمیت» در دین اسلام از جایگاه ویژهای برخورداراست و از امهات مباحث دینی به شمار میروند. در دوره معاصر بحث خاتمیت صورت تازهای به خود گرفت؛ روشنفکران دینی با رویکردی متمایز از نگاه سنتی و با پرسشهایی بر آمده از تفکر مدرنیستی، به تحلیل خاصی از خاتمیت پرداختند. این نوع نگرش به مسئله، در پاکستان با سخنان اقبال لاهوری آغاز شد و با نقدهای استاد مطهری، گسترش و تکامل یافت.
مقدمه
« انا انزلنا قرآنا عربیاً لعلکم تعقلون».
« ما کان محمد ابا احد من رجالکم ولکن رسولالله وخاتم النبیین».
بحث از وحی و خاتمیت از مباحث مهم کلامی است که هر چند اشاراتی پیرامون آن در آثار متکلمان، فلاسفه و عرفا میتوان یافت، اما این بحث به طور مستقل و صریح در آثار پیشینیان مطرح نبوده است، بلکه طرح و شکوفایی آن را در دوره معاصر و بیشتر توسط روشنفکران دینی شاهد هستیم. در این میان، بیش از همه، استاد مطهری درباره این موضوع بحث و بررسی کرده است. آنچه در این نوشتار میآید، تحلیلی از دیدگاههای استاد مطهری در باب وحی و ختم نبوت است.
خاتميت در قرآن و حديث
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين . . . اعوذ بالله من الشيطان الرجيم : « ما كان محمد ابا احد من رجالكم و لكن رسولالله و خاتم النبيين »
عنوان ختم نبوت بر پيغمبر خاتم صلی الله عليه و آله و سلم عنوانی است كه خود قرآن كريم داده است . قرآن كريم او را خاتم النبيين خوانده است و در اين مطلب بحثی برای يك نفر مسلمان نيست . برای يك مسلمان ممكن نيست چنين مسألهای مطرح باشد كه آيا بعد از پيامبر ما پيامبر ديگری هم هست يا نيست ؟ تصور اينكه بعد از پيغمبر ما پيغمبر ديگری در دنيا بيايد ، با ايمان به پيغمبری اين پيغمبر منافات دارد . شما اگر بخواهيد اين جور پيش خودتان تصور كنيد ، بگوئيد كه من به نبوت رسول اكرم اسلام ايمان دارم ، در عين حال حتی اگر به طور احتمال هم بگوئيد شايد پس از او هم پيغمبری آمده است يا پيغمبری خواهد آمد ، اين [ ( شايد )] شما با ايمان به پيغمبری پيغمبر اسلام منافات دارد ، معنايش اين است كه شما به پيغمبر اسلام و قرآن ايمان نداريد .
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
خاتميت در قرآن و حديث
معنی لغوی ( خاتم )
بيان علی عليهالسلام درباره خاتميت
علم و عقل جانشين نبوت تبليغی
بحث خاتمیت در کلام جدید
عقل و خاتمیت
نقد شهید مطهری بر اقبال
1. تبیین نادرست از سرشت وحی
2. بینیازی بشر از دین
3. عدم امکان تجارب درونی و عرفانی
جبر تاريخ و جاويد ماندن اسلام
خاتميت و جبر تاريخ
1. تحریف
2. نقص
3. نیاز به تفسیر و تبلیغ
1. انسان و اجتماع
2. وضع خاص قانونگذاری اسلام
3. علم و اجتهاد
4. استعداد پایان ناپذیر کتاب و سنت
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 32
مطالب مرتبط