این تحقیق در مورد معماری معاصر غرب می باشد و به طور بسیار کامل ، پیشینه و ویژگی های سبک های مختلف معماری معاصر غرب را مورد بررسی قرار می دهد. این تحقیق به دانشجویان رشته های معماری پیشنهاد می گردد.
مقدمه
آشنایی ما ایرانیان با معماری غرب به حدود صد و پنجاه سال قبل ، یعنی اوایل سلطنت ناصر الدین شاه، می رسد. از این زمان است که اولین نمونه ساختمان هایی که در آن عناصری از معماری غرب استفاده شده بود در تهران ظاهر شد. و از همین زمان است که فرنگ رفته ها با انواع و اقسام سوغات و آلات جدید و بدیع به کشور بازگشتن . گراورها و عکس های کاخ ها و بناهای زیبا در غرب از جمله سوغاتی ها بود که همواره به کشور آورده می شد و به صورت الگو مورد استفاده معمارباشی ها قرار می گرفت.
باید اذعان نمود که در طی صد و پنجاه سال و درگیر شدن هرچه بیشتر ما با معماری غرب ، ارتباط ما با آن معماری همواره به صورت شکلی بوده و نه مفهومی .همیشه آنچه که عیان و واضح بوده ، شکل ها ، گراورها و عکس های ساختمان های غربی بوده که به ایران می آمده و آنچه که غایب بوده ، مبانی و مفاهیمی بوده که این بناها براساس آن شکل می گرفته است.
معماری مدرن- مدرنیته
هنگامی که انسان و عقایدش دارای ارزش شدند و تفکر عقلی و ذهنی مبنای ارزش گذاری همه پدیده های جهانی شدند مدرنیته آغاز گردید.
آغاز این سبک را می توان سده بیستم میلادی همزمان با تحولاتی دانست که خاستگاه آن شهر فلورانس در شمال ایتالیا بود. اومانیسم (انسان محوری)، مدرنیته را در برابر نگاه سنتی عصر ماقبل خودش یعنی عصر کلیسا محوری یا خدامحوری قرار می دهد.
رنسانـس :
رنسانس نهضتی هنری، ادبی و فلسفی بود که نقطه عطفی در تمدن غرب محسوب می شود. آغاز رنسانس (1453) همزمان با سقوط قسطنطنیه و پایان جنگهای صدساله بین انگلیس و فرانسه بود. اولین معمار معروف این قرن بونلسکی بوده است.
رنسانس به معنای زندگی دوباره و تجدید حیات اصول و نمادهای روم باستان است. فرد و فردگرایی اثر هنری و هنرمند را دارای ارزش گردانید. از نظر هنرمندان رنسانس جهان باید همانگونه که هست نگاه شود (واقع گرایی).
تقارن و تناسب در بناهای دوران رنسانس مانند عصر کلاسیک به خوبی مشهود است لذا عنوان شده که در هنر رنسانس ذهن انسان در مرکز پرگار است.
فهرست مطالب
مقدمه
معماری مدرن- مدرنیته
رنسانـس
دین پیرایی
علم مداری
عصر روشنگری
معماری مدرن اولیه
مکتب شیکاگو
جنبش فوتوریسم
معماری مدرن متعالی
مدرسه باهاس
کانستراکتیوسیم
لوکوربوزیه
معماری ارگانیک
سازه گرایی
تأثیر سازه
معماری مدرن متأخر
پست مدرنیته
کثرت گرایی
تاریخ
رسانه ها
زبان
تکنولوژی
معماری پست مدرن
معماری های تک و اکوتک
معماری نئوکلاسیک
معماری دیکانتراکشن
معماری فولدینگ
معماری پیدایش کیهانی- غیرخطی
معماری برش کیهانی
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 46
مطالب مرتبط