این تحقیق در مورد امور تربیتی و تربیت اسلامی می باشد و تربیت و اصول آن را در فرهنگ اسلامی مورد بررسی قرار می دهد.
مقدمه
تربیت به معنای پروردن است و با ایجاد دگرگونی به منظور دستیابی به کیفیت مطلوب، حاصل می شود، و با عینیت بخشیدن به کمالات بالقوه به طور تدریجی به دست می آید. اگر پدیده ای جاندار و قابل رشد را، از صورت و حالت نامطلوب به سمت کیفیت مطلوب یا بهتر، کمال بخشیدیم، می گوییم او را تربیت کرده ایم، و استعدادهای بالقوه آن را، برای کمال فعلیت بخشیده ایم. بر اساس این تعریف، موضوع قابل تربیت، پدیده های قابل رشد و تکامل پذیری چون انسان ها، حیوانات و گیاهان می توانند باشند و درغیر این موارد کاربردی ندارد؛ زیرا اشیایی که تمام کمالات بالقوه آنها فعلیت یافته یا فاقد کمالات بالقوه اند تربیت هم نمی پذیرند.
به همین دلیل است که واژه تربیت در مورد انسان و حیوان و روییدنی ها که رشد و نمو محسوس دارند، به کار می رود و در هر کدام از این موارد نیز معنای خاصی دارد. در مورد انسان، تربیت به معنای رشد گرایش های متعالی و اخلاق نیکو و فعلیت یافتن کمالات بالقوه نفسانی است و درباره حیوانات، رشد غرایز یا عادت دادن آنها به کاری است که مورد نظر تربیت کننده است و در مورد گیاهان، رشد و باروری بیش از حد معمول مراد است که با ایجاد اوضاع مناسب صورت می گیرد.
تربیت در فرهنگ اسلامی:
در فرهنگ اسلامی، تربیت در مورد کل نظام هستی مصداق می یابد و همه چیز در راستای تربیت قرار دارد. در قرآن کریم، حدود 970 مورد از خداوند به عنوان «ربّ» یاد شده است و پروردگاری از غیر خداوند، نفی شده است. رب به معنی آفریننده و مدیر پرورنده است. بر اساس آیات قرآن، تربیت بر سراسر نظام هستی حاکم، و همه چیز در حال تربیت پذیری و کمال یابی است و این کار، تنها با اراده خداوند انجام می گیرد.
هر موجودی که در حال تربیت است، استعدادهای سابق او به طور مرتب فعلیت یافته، آمادگی های جدید، در نهاد او پدید می آید. کمالی در او تحقق یافته و زمینه، برای پذیرش کمال برتر، فراهم می شود. هر موجود تربیت پذیر در حال حرکت به سوی کمال است.اگر در نظام تکوین، تنها خداوند مربی است، در نظام تشریع هم باید تنها خداوند، مربی باشد، تا تشریع با تکوین هماهنگ شود و انسان در راستای کمال واقعی خود قرار گیرد. بعثت پیامبران و نزول کتاب های آسمانی، برای ایجاد همین هماهنگی و تربیت انسان هاست.
فهرست مطالب
مقدمه
تربیت در فرهنگ اسلامی
تربیت انسان
دانایی مربی
کمالات معنوی مربی
آگاهی به قانون ها و روش های تربیت
هدف تربیت
مربیان الهی
قرآن، کتاب تربیت
نقش تحرک و فعالیت در تربیت کودک
تربیت اخلاقی کودکان از منظر روایات
اهمیت تربیت از دیدگاه افلاطون
اهمیت تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)
امام خمینی و تکریم شخصیت افراد
تأکید امام بر اعتماد به نفس جوانان
نقش تربیتی مادر
نقش تربیتی مربی و معلم
نقش تربیتی صدا و سیما (با تکیه بر دیدگاه امام خمینی«ره»)
اراده فردی
سفارش تربیتی امام به جوانان
تربیت اخلاقی نوجوان
مراحل رشد و تربیت از منظر ابن سینا
اصل تربیتی «آموزش گروهی» از دیدگاه ابن سینا
دیدگاه ابن سینا درباره تربیت اخلاقی کودک
تحوّل باطن
سعدی و تربیت
جامی و تنبیه و تشویق
اوحد الدین مراغه ای و روش تربیت
تربیت الهی
غرض نهایی تربیت اسلامی
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 21
مطالب مرتبط