دانلود مقاله بررسی مفاهیم و اصطلاحات مشاوره در مثنوی معنوی مولانا
مقدمه:
در این نوشتار سعی بر آن است که برخی از مفاهیم مشاوره و اصطلاحات رایج روزمرة مشاوره و همچنین برخی از رویکردهای اصلی مشاوره با زبان شعر و از دیدگاه جلالالدین محمد بلخی ملقب به مولانا بیان میشود. بسیاری از آنچه که امروز مشاوران و روانشناسان بیان میکنند هر کدام به نوعی در آثار مولانا تجلی پیدا کردهاند.
مثنوی مولوی دریایی است ژرف و بسیاری از نظریهها و تکنیکها و مهارتهای مشاوره با زبان زیبای شعر در آن آورده شده است و ریشة بسیاری از نظریههای مشاوره و روان درمانی را مخصوصاً رویکردهای شناختی را میتوان در مثنوی مولانا یافت. در این تحقیق پس از تعریف و ارائة مفاهیم و اصطلاحات رایج در مشاوره سعی شده است که مصداقهای این مفاهیم در مثنوی معنوی یافته و با این اصطلاحات تطبیق داده شوند. در ارتباط با اهمیت مشاوره و فوائد آن در آثار مولانا و همچنین خصوصیات یک مشاور اشعار و ابیات بسیاری آمده است که در این تحقیق سعی شده به طور نسبتاً کاملی به تمامی آنها اشاره شود.
–
پیشینة نظری تحقیق:
در این فصل هر یک از مفاهیم و اصطلاحات مورد بحث را به طور نسبتاً گستردهای تشریح نموده تا معنی هر یک از این مفاهیم به طور روشنی معلوم گردند.
–
مشاوره:
مشاوره تعاملی بین مراجع و مشاور است که بدانوسیله به مراجع کمک میشود تا پس از شناخت خویش تصمیمات معقول و مقبولی اتخاذ کند. به بیان دیگر مشاوره جریان بحث و بررسی مشکلات و مسائلی است که مراجع با آنها مواجه است و علاقمند به طرح آنها میباشد. مراجع از طریق بحث و گفتگو دربارة مشکلش با مشاور در یک جریان رابطة مشاورهای توأم با درک و تفاهم به خودشناسی و کشف راه حلی موفق می گردد و سرانجام تصمیم معقول و مناسبی اتخاذ کند.
مشاوره به دو صورت فردی و گروهی انجام میگیرد. شرکت فعال مراجع و مشاور و تعامل بین آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. مراجع معمولاً فردی است که با مشکلی مواجه است و مشاور نیز فردی است که در حل مشکلات روانی تخصصی دارد. اهداف مشاوره متنوع و متعدد هستند و نوع آنها به موضوع مشاوره و وضعیت مراجع و مشاور بستگی دارد.
مشاوره یک فرایند یادگیری شخصی است که در آن مشاور به مراجع در شناخت خود و مبنای رفتار و اولویتها و بررسی نگرشهایش نسبت به محیط و نیز جریان اصولی تصمیمگیریهایش کمک میکند.
در این فرایند مشاور، مراجع را در تعدیل و تغییر ادراکاتش نسبت به اهداف و یا نسبت به خودیاری میدهد و در مواردی هم او را از پیآمدهای تصمیماتی که نیل به اهداف را دشوار و یا غیرممکن میسازد آگاه میسازد. نوع مشکل مراجع ممکن است در زمینههای شخصی، خانوادگی و محیطی و شغلی یا حرفهای بوده باشد. مشاوره یک رابطة حسنة یاری دهنده است که در آن رابطة حسنه هستة اساسی کار است و یاری رساندن هدف نهایی فرایند مشاوره است.
کار و عمل مشاوره متضمن به کار بستن اصولی است که منتج از تکنیکها و یا نظریههایی است که با روش علمی تکوین شدهاند. مراجع با کمک مشاور، انتظارات و تواناییها و محدودیتهای خود را میشناسد و روابط خود را با دیگران بهبود میبخشد. از اطلاعاتی که دربارة مراجع گردآوری میشود برای شناخت بهتر او و ارائة راهحلهای عملی استفاده به عمل میآید. برای انجام مشاوره، مشاور و مراجع باید در زمینههای گوناگون آمادگی کافی داشته باشند. وجود آمادگی آغاز و ادامه مشاوره را تسهیل میکند.
–
مصاحبه مشاورهای:
مصاحبة مشاورهای رابطه رویارویی بین دو نفر است که بدانوسیله مشاور میکوشد مراجع را در حل مشکلات و یافتن اهداف زندگی یاری دهد. لازمة مصاحبة مشاورهای وجود رابطهای رویاروی بین مراجع و مشاور است این رابطه جنبة عاطفی و نیز عقلی دارد.
برای انجام مصاحبة مشاورهای تسلط طرفین به گویایی ضرورت دارد. مصاحبة مشاورهای نوعی هنر است و باید آموخته شود. مصاحبة مشاورهای فعالیتی هدفدار است که از عادات خاص تواناییها، مهارتها و روشها تشکیل میشود. برخی از این عادات از طریق کوشش و خطا آموخته میشوند و برخی از آنها را باید از طریق تجربه و عمل فراگرفت. مصاحبة مشاورهای میتواند اهداف زیر را داشته باشد: ۱- کسب اطلاعات دربارة مراجع به منظور شاسایی نوع مشکل ۲- ارائه اطلاعات به مراجع و تشویق او به تفکر دربارة مشکل برای یافتن راهحلهای احتمالی و کمک به مراجع برای خود- فهمی و خود-رهبری.
مشاوره از طریق مصاحبة مشاورهای صورت میگیرد از اینرو مشاور برای کمک به مراجع باید نحوة انجام مصاحبة مشاورهای را به خوبی فراگیرد. برای انجام و ادامة مصاحبةمشاورهای باید شرایطی رعایت گردد که عبارتند از ایجاد رابطة حسنه، رازداری، پذیرش غیرشرطی مراجع، درک مراجع و مشکل او و تهیة شرایط محیطی مطلوب. تمام این موارد هر یک به نوبة خود در انجام و ادامة مصاحبة مشاورهای موفقیتآمیز دخالت مؤثری دارند.
رازداری: عامل مهمی که در موفقیت مشاوره اهمیت دارد رازداری یا پنهان نگهداشتن مطالب مطرح شده در جلسات مشاوره از دیگران است. مراجع که انتظار دارد مشاور راز و مشکل او را نزد دیگران فاش نسازد و تا زمانی که نسبت به مشاور چنین اعتمادی پیدا نکند از طرح و بحث عمیق دربارة مشکلش خودداری خواهد کرد. بدین لحاظ یکی از مهمترین عواملی که در موفقیت مشاوره تأثیر بسزایی دارد رازداری و پنهان نگهداشتن احساسات و مشکلات مراجعان از دیگران است. از نظر ایجاد اعتماد به مشاور، مراجعان با یکدیگر تفاوت دارند برخی از مراجعان به زودی و به آسانی به مشاور اعتماد میکنند و مسائل و مشکلات خود را با او در میان میگذارند. تعدادی از مراجعان نیز ممکن است در زمینة ایجاد اعتماد به مشاور دچار شک و تردید شوند. در این حالت شاید مقصر اصلی خود مشاور باشد زیرا نتوانسته است اعتماد مراجع را جلب کند و یا اینکه در گذشته در مورد مراجعان دیگر رازدار نبوده و مسائل و مشکلات آنان را با دیگران در میان گذارده است. اگر مشاور دربارة احساسات مراجع با دیگران به گفتگو بپردازد یا نام و مشخصات مراجع را برای دیگران بازگو کند و یا مشکل او را بدون اجازهاش با والدین در میان گذارد موجب سلب اعتماد مراجع نسبت به مشاور میگردد.
مشاور و مراجع توأماً تعیین میکنند که کدام قسمت از مطالب بحث کاملاً سری و محرمانه هستند و یا کدام بخش از گفتار را میتوان احتمالاً با افراد خاصی در صورت ضرورت در میان گذاشت یعنی با اجازه و موافقت قبلی مراجع مشاور میتواند اطلاعاتی را در دسترس افراد خاصی قرار دهد و از آنان برای حل مشکل مراجع استمداد کند.
به عقیدة رن[۱] (۱۹۵۲ و ۱۹۷۰) هر موضوعی که در جلسة مشاورهیی مراجع و مشاور مورد بحث قرار میگیرد در زمرة مطالب محرمانه و سری تلقی میشود و هیچ قسمتی از آنها نباید بدون اجازه و موافقت قبلی مراجع با فرد یا افراد دیگری مطرح گردد. موضوعاتی را که مراجع نمیخواهد دیگران از آن مطلع شوند مشاور به هیچ عنوان نباید با دیگران در میان گذارد. به منظور اینکه مشاوره حداکثر تأثیرگذاری را داشته باشد مراجع باید نسبت به این موضوع اطمینان خاطر پیدا کند که هر آنچه به مشاور میگوید در نهایت رازداری با آن برخورد خواهد شد. کمال مطلوب این است که مراجع با رازداری کامل روبرو گردد و در این صورت آزاد است تا به راحتی همراه با مشاور به کشف تاریکترین زوایای ذهن خود و بحث در مورد جزئیات محرمانهترین افکارش بپردازد.
–
همدلی:
مشاور باید نخست با ایجاد رابطة حسنه و ایجاد محیطی گرم و صمیمی اضطراب اولیة مراجع را کاهش دهد به طوری که مراجع بتواند دربارة خود و مشکلش در نهایت آرامش و امنیت صحبت را آغاز نماید. برای ایجاد رابطة حسنه مشاورهای شرایطی از جمله داشتن روابط گرم و پذیرا و همچنین همدلی بامراجع باید رعایت گردند. همدل بودن به معنی همراه بودن با مراجع است و در نتیجة این همدلی محیط اطمینان برانگیزی به وجود میآید که در آن مراجع احساس مهم بودن و در امان بودن میکند. در چنین محیطی است که مراجع میتواند در مورد خصوصیترین اسرارش، درونیترین احساساتش و چیزهایی که برای او بیشتر دردآور است و آنقدر خصوصی است که جرأت بازگو کردن آن را نزد دیگران ندارد صحبت کند. برای اینکه مشاور بتواند رابطة گرمی با مراجع داشته باشد باید با او دوستانه برخورد کند و به او توجه کند، به او اهمیت دهد و با او واقعی و روراست باشد. از این طریق اطمینان میان مشاور و مراجع افزایش مییابد و مشاور نیز جهان را به همان صورتی تجربه میکند که مراجع احساس میکند.
مشاور باید به هر چیزی که مراجع میگوید به دقت گوش دهد و با هر حرکت مراجع خود را با او تطبیق دهد. این همان چیزی است که آن را همدلی میگویند.
–
ارتباط غیرکلامی:
در ارتباط مشاورهای علاوه بر استفاده از زبان برای انتقال پیامها یک سری از پیامها به صورت غیرکلامی رد و بدل میشوند که یک مشاور با تجربه میتواند با مشاهدة دقیق حرکات، طرز حرف زدن، نحوة لباس پوشیدن، نحوة آرایش کردن و … اطلاعات بسیار ارزندهای را از مراجع به دست آورد. در بعضی مواقع ممکن است این ارتباطات غیرکلامی اطلاعات بیشتری را نسبت به ارتباط کلامی عاید مشاور کنند در انتقال یک پیام همراهی رفتار غیرکلامی مانند حرکت چشم، حالتهای صورت و وضعیت بدن اطلاعات مفیدی را به همراه دارند.
–
ناخودآگاهی:
مهمترین قسمت ذهن که نقش بسیار حساسی در نظریة روانکاوی دارد ناخودآگاهی است. تا زمان فروید[۲] روانشناسان و فلاسفه پدیدههای فکری را ارادی و نتیجة ضمیر خودآگاه انسان میپنداشتند. اما فروید اولین کسی بود که به صراحت از روان ناخودآگاه و چگونگی تشکیل و تجلیات آن سخن راند. به نظر فروید قسمت اعظم رفتارها به وسیلة نیروهایی هدایت میشوند که اصلاً از آنها آگاه نیستیم. این نیروهای ناخودآگاه عبارتند از غرایز، آرزوها، خواستها و غیره افکار ناخودآگاه برخلاف افکار نیمه خودآگاه فقط به شکلهای نمادین و مبدل وارد خودآگاهی میشوند. ناخودآگاهی از احساسات، تمایلات و حالاتی به وجود آمده است که در کنترل اراده نیست و به قوانین منطقی، زمان و مکان محدود نمیشود. محتویات ناخودآگاهی برحسب زمان رویداد تنظیم نمیشوند و با سپری شدن زمان نیز از بین نمیروند. درک رابطة زمانی برعهدة ضمیر خودآگاه است. در ضمیر ناخودآگاه چون بازرسی وجود ندارد اعمالی مثل نفی، شک کردن و تفاوت در میزان قطعیت وجود ندارد. فعالیت ضمیر خودآگاه مبتنی بر اصل لذت است و از قلمرو اخلاق پافراتر میگذارد و با واقعیتهای خارجی ارتباطی ندارد.
به اعتقاد ارنست جونز[۳] ضمیر ناخودآگاه بخش وسیعی از کل روان را تشکیل میدهد که هیچگاه خودآگاه نبوده است و یا اگر قبلاً ناخودآگاه بوده است حال واپس زده شده است. فعالیتهای ضمیر ناخودآگاه بسیار قویتر از فعالیتهای ضمیر خودآگاه است و قادر است که عمیقاً در افکار و عواطف و حتی شرایط جسمانی فرد تأثیر گذارد بدون آنکه خود شخص متوجه آن شود. به عبارت دیگر فشارهای ناخودآگاهی مدام میکوشند تا به صورت خودآگاه تجلی کنند.
–
فهرست مطالب
فصل اول ۱
۱- مقدمه ۲
۲- نیاز احساس شده در مورد مسئله ۳
۳- هدف کلی و اهداف جزئی ۳
۴- روش انجام تحقیق ۴
۵- تعریف واژهها ۵
فصل دوم ۸
۱- پیشینة نظری تحقیق ۹
۲- پیشینة عملی تحقیق ۱۶
فصل سوم ۲۱
۱- مولوی و مفهوم مشاوره ۲۲
۲- اهمیت مشاوره در مثنوی معنوی ۲۳
۳- ویژگیهای مشاور از دیدگاه مولانا ۲۶
۴- رازداری ۳۰
۵- مولانا و مصاحبة مشاورهای ۳۴
۶- همدلی در مثنوی مولانا ۴۰
۷- مولانا و ارتباط غیرکلامی ۴۴
۸- مولانا و ناخودآگاهی ۵۰
۹- پیشنهاد برای تحقیقات آینده ۵۴
۱۰- محدودیتهای تحقیق ۵۵
۱۱- منابع ۵۶
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 60
مطالب مرتبط