دانلود پاورپوینت استراتژی رقابتی تکنیک های تحلیل صنعت و رقبا
عنوان : استراتژی رقابتی تکنیکهای تحلیل صنعت و رقبا
درس : مدیریت استراتژیک
مایکل پورتر
فهرست بخشها
مروری بر روش کلاسیک تدوین استراتژی
تکنیکهای عمومی تحلیل
محیطهای عمومی صنعت
تصمیمات استراتژیک
مروری بر روش کلاسیک تدوین استراتژی
چرخ استراتژی رقابتی
چارچوب استراتژی رقابتی
عوامل خارج از شرکت
عوامل داخلی شرکت
– فرصتها و تهدیدهای صنعت (اقتصادی و فنی)
– نقاط قوت و ضعف شرکت
– انتظارات گستردهتر اجتماعی
– ارزشهای شخصی مسئولان اصلی پیادهسازی
مروری بر روش کلاسیک تدوین استراتژی
فرآیند تدوین استراتژی رقابتی
الف. در حال حاضر کسب و کار چکار میکند؟
۱٫ شناسایی
استراتژی آشکار یا ضمنی که در حال حاضر وجود دارد کدام است؟
۲٫ پیش فرضهایی تلویحی
چه فرضهایی در مورد موقعیت نسبی شرکت، نقاط ضعف و قوت آن ، جهتگیریها و گرایشات صنعت باید لحاظ شوند تا استراتژی شرکت منطقی بنظر آید؟
ب. چه اتفاقاتی در محیط در حال افتادن است؟
۱٫ تحلیل صنعت
عوامل کلیدی موثر موفقیت در رقابت و فرصتها و تهدیدهای عمده صنعت کدامند؟
۲٫ بررسی رقیب
تواناییها و محدودیتهای رقبای موجود و بالقوه کدامند و اقدامات احتمالی آنها در آینده چیست؟
۳٫ تحلیل اجتماعی
عوامل اجتماعی و دولتی و سیاسی مهم که در ایجاد فرصتها یا تهدیدها نقش دارند کدامند؟
۴٫ نقاط ضعف و قوت
با توجه به بررسی صنعت و رقبا، نقاط قوت و ضعف شرکت در مقایسه با رقبای موجود و آینده کدامند؟
ج. کسب و کار چه فعالیتهایی را باید انجام دهد؟
۱٫ آزمایش پیش فرضها و استراتژی
چگونه پیش فرضهای موجود در استراتژی جاری با تحلیل های انجام شده در قسمت ب مقایسه می شوند؟
۲٫ جایگزینهای استراتژیک
با توجه به تحلیل فوق جایگزین های استراتژیک احتمالی کدامند؟ ( آیا استراتژی جاری یکی از اینها است؟)
۳٫ انتخاب استراتژیک
کدام گزینه استراتژیک بهتر از سایرین موقعیت شرکت را به فرصتها و تهدیدهای بیرونی ربط می دهد.
تحلیل ساختاری در صنایع
هدف استراتژی رقابتی برای واحد کسب و کار در یک صنعت یافتن موقعیتی است که در آن شرکت بتواند به بهترین وجه ممکن در مقابل این عوامل رقابتی از خود دفاع کند و یا آنها را در راستای اهداف خود متاثر سازد.
فواید شناخت منابع اصلی فشار رقابتی
نقاط عمده ضعف و قوت شرکت را مشخص میکند،
جایگاه آن را در درون صنعت تقویت می کند،
حوزه هایی را که تغییرات استراتژیک در آنها می تواند بیشترین بازدهی را به همراه داشته باشد، مشخص میکند،
جاهایی را که در آن جهتگیری ها و روند صنعت، مهمترین چشم انداز را در وجود فرصت ها یا تهدیدها دارد برجسته میکند،
به بررسی و حوزههای تمایز کمک میکند.
پنج عامل رقابتی
ورود سرمایهگذاران جدید
تهدید جایگزینی
رقابت در بین رقبای موجود
قدرت چانه زنی خریداران
قدرت چانه زنی تامینکنندگان
– همه پنج عامل مذکور با هم، شدت رقابت در صنعت و سود آوری آن را تعیین کرده و قویترین نیرو یا نیروها در تدوین استراتژی آن مهم هستند.
– مشتریان، تامین کنندگان، جایگزینها و وارد شوندگان بالقوه همگی رقبایی برای بنگاههای موجود در یک صنعت محسوب میشوند که ممکن است، بسته به شرایط خاص، از اهمیت بالاتر یا پایینتری برخوردار باشند.
تهدید ورود
رقبای تازه وارد
کاهش قیمتها
افزایش هزینهها
کاهش میزان سودآوری
ظرفیتهای جدید
تمایل به گرفتن سهم از بازار
منابع جدید
– تهدید ورود به یک صنعت بستگی به موانع حاضر بر سرراه ورود به آن و واکنش رقبای موجود در آن دارد که شرکت تازه وارد انتظار آن را میتواند داشته باشد.
موانع ورود
مزیت مقیاس.
مزیت مقیاس عبارتست از کاهش هزینه متوسط تولید یک محصول (یا عملکرد و فعالیتی که در تولید یک محصول صورت میگیرد) به موازات افرایش حجم مطلق تولید در واحد زمان.
تمایز محصول.
منظور از تمایز محصول این است که شرکتهای تثبیت شده در بازار دارای علامت شناخته شده بازرگانی و اعتماد مشتری هستند که این خود ریشه در تبلیغات گذشته، خدمات به مشتریان و تنوع محصولات دارد یا شاید در اینکه شرکت تولید کننده اولین شرکت در آن صنعت بوده است.
نیاز به سرمایه.
نیاز به حجم زیادی از منابع مالی برای سرمایه گذاری جهت رقابت موجب ایجاد نوعی مانع برای ورود میشود. به ویژه زمانی که سرمایه جهت تبلیغات یا ریسک بالا و غیر قابل برگشت یا تحقیق و توسعه لازم باشد
هزینههای تغییر.
این همان هزینههای پیشین است که خریدار هر دفعه که کالای مورد نیاز خود را به جای اینکه از یک عرضه کننده خاص تامین کند از دیگری میخرد و در این صورت باید هزینههای اضافی را بپردازد.
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 151
مطالب مرتبط