دانلود مقاله بررسی کودکان استثنایی (کم توان ذهنی)
تاریخچه ی کودکان استثنایی :
علاقمندی به ارضای نیازهای کودکان استثنایی در اوایل سال ۱۸۰۰ آغاز شد. و هدف آن این بود تا کودکان «کودن» و «دیوانه» را مورد آموزش و حمایت قرار دهند. پزشکان اروپایی مانند : ایتارد – پینل و سگن مونتسوری کوششهایی منظم و سیستماتیک جهت معالجه و آموزش کودکان استثنایی به عمل آوردند. قسمت اعظم پیشرفت هایی که در تاریخ آموزش های ویژه به عمل آمده است و کوششهای مشترک متخصصان حرفه ای و والدین است. مثلاً انجمن کودکان استثنایی (CEC) یکی از انجمن های موثری است که با شعباتی که دارد کارهای زیادی در این زمینه انجام داده است. از جمله این کارها می توان به این موارد اشاره کرد. مطالعه و تحقیق درباره ی معلولیت های ویژه، مطالعه ی درباره ی مدیریت، سرپرستی و اجرای برنامه های آموزش های ویژه، مسئولیت تربیت معلمان و گزینش دانش آموزان و غیره.
سازمان دیگری به نام سازمان شهروندان عقب مانده (ARC) وظیفه دارد که اطلاعات لازم را درباره ی معلولیت های مختلف برای والدین، اولیای مدارس و عموم مردم فراهم آورده و همچنین خدمات لازم را در اختیار کودکان قرار دهد. قانون دیگری که وضع گردید، قانون ۱۴۲-۹۴ PL که برنامه آموزشی را برای همه ی کودکان استثنایی لازم تشخیص داده است چنین تشریح می کند : «برای این که مدارس بتوانند از کمک های مالی دولت برخوردار شوند باید آموزش های لازم را برای همه کودکان استثنایی به طور مناسب و رایگان فراهم نمایند.» (هالاهان و کافمن، ۱۳۷۲).
–
فهرست مطالب
چکیده ۴
مقدمه ۵
اهمیت و ضرورت پژوهش ۷
پیشینه و تاریخچه ی تحقیق در ایران ۸
تاریخچه کودکان استثنایی ۱۰
تعریف کودکان استثنایی ۱۱
گروه بندی دانش آموزان استثنایی ۱۲
جدول براورد شیوع دانش آموزان استثنایی ۱۳
تاریخچه ی کودکان کم توان ذهنی ۱۴
رویدادهای مهم در رابطه با عقب مانده ای ذهنی ۱۵
انجمن حمایت از کودکان عقب مانده (AHRC) ۱۶
انجمن کودکان و خانواده (ACF) ۱۷
دیدگاه تردگلد ۱۸
دیدگاه کانر ۱۸
تعریف بر اساس نمره ی آزمون ترمن ۲۰
تعریف AAMD ۲۰
ویژگی های رشد افراد عقب مانده ی ذهنی از نظر AAMD ۲۲
دیدگاه ریچارد هانگر فورد ۲۲
دیدگاه ادگاردال ۲۳
تعریف عقب ماندگان و کم توانان ذهنی در DSM ۲۳
ویژگی های کودکان عقب مانده ذهنی ۲۶
مقایسه ی کودک نرمال و کودک عقب مانده ذهنی ۲۸
طبقه بندی کودکان کم توان ذهنی یا عقب مانده ذهنی ۳۲
گروه کودکان دیر آموز ۳۲
گروه کودکان آموزش پذیر ۳۴
گروه کودکان تربیت پذیر ۳۷
گروه کودکان حمایت پذیر (کاملاً متکی) ۳۹
رفتارهای جنسی در کودکان عقب مانده ذهنی ۴۰
مشکل ها و مسایل جنس افراد عقب مانده ذهنی ۴۱
نقاشی کودکان عقب مانده ذهنی ۴۴
سبب شناس ۴۶
علل قبل از تولد ۴۷
علل مربوط به هنگام تولد ۵۶
علل بعد از تولد ۵۴
عوامل فرهنگی و تربیتی و عقب ماندگی فرهنگی ۵۷
پیشگیری ۵۸
راهنمای گسترش برنامه ها و خدمات برای کودکان عقب مانده ذهنی ۶۰
از بین بردن مرز میان آموزش عادی و ویژه ۶۱
نتیجه گیری ۶۴
منابع ۶۵
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 68
مطالب مرتبط