دانلود تحقیق و مقاله رایگان با عنوان تحقیق درباره مشکلات اجتماعی و عاطفی کودکان کم توان
تحقیق درباره مشکلات اجتماعی و عاطفی کودکان کم توان ذهنی
افراد عقب مانده ذهنی با تعدادی از مشکلات اجتماعی و عاطفی مواجهند این که انها با دیگران متفاوتند به تنهایی کافی است که در موقیعت های اجتماعی به صورت متفاوت با انها بر خورد شود در واقع حس اعتماد به نفس کودکان عقب مانده در مقایسه با کودکان عادی پایین تر است علاوه بر دانش اموزان عقب مانده ذهنی در معرض خطرات ناشی از سایر مشکلات رفتار نظیر نابهنجاری وبی دقتی نیز قرار دارند
تحقیقات نشان داده است که افراد عقب مانده ذهنی اعتقاد به اینکه می توانند بر سر نوشت خود کنترل داشته باشند ندارند انها معتقدند که زندگی انها از طرف نیروهای خارجیکنترل می شوند به نظر انها انچه برای انها اتفاق می افتد جنبه شانس واتفاق دارد و انها خود قادر به تغییر اوضاع نمی باشند افراد عقب مانده خود را در کارهای پیچیده در گیر نمی کنند
موقی که کودکان عقب مانده در باره انچه در زمینه کارهای شناختی (یادگیری) انجام می دهند باز خورد منفی دریافت می کنند انها کوشش خود را برای به کار بشتن روشهای موثر متوقف می سازند درحالی که کودکان هم سن وسال انها در چنین مواقعی برای حل مشکل به کوشش های بیشتری دست می زنند
عملکرد اجرای عامل اصلی درگیری است که درعملکرد ضعیف کودکان عقب مانده ذهنی نقش دارد به گفته این معلمان این کودکان فاقد قضاوتهای خوب میباشد تعداد زیادی از کودکان درپردازش مرکزی با مشکل مواجه اند
طبقه بندی کردن یا سازمان دادن اطلاعات- ظاهراً یکی از مشکلات ویژه است که کودکان عقب مانده ذهنی با ان مواجه هستند و این کودکان کمتر می توانند اشیا را گروه بندی کنند انها اغلب قادرنمی باشند تشابهات موجود بین دو شی به هم بیان کنند
بارز ترین خصوصیت عقب مانده ذهنی توانایی اندک کودکان برای یادگیری است از نتایج تحقیقاتی که به عمل امد در مورد این کودکان چنین استنباط شده است که این قبیل دانش اموزان حداقل در چهار حوزه مربوط
به شناخت دچار اشکال می باشند که عبارت از توجه, حافظه, زبان, دروس
حال این کودکان را در 3 گروه تقسیم می کنند که توضیح دتده خواهد شد
همان طور که می دانید سه دسته کودک عقب مانده ذهنی از نظر اموزشی وجود دارد که به ترتیب اموزش پذیر,تربیت پذیر,وعقب مانده شدید یا پناه گاهی
گروه کودکان عقب مانده خفیف یا اموزش پذیر
عواطف مناسب وبهتری نسبت به گروهای دیگر دارند به نزدیکان عشق می ورزند نسبت به انها قدر شناسند از حافظه خوبی برخوردارند از نظر تفکر وتخیل در زندگی دز حد معمولی بهره می گیرند.
از نظر اموزشی قادر به فرا گیری مطالب در حد قابل توجه ای هستند و معمولا می توانند درس را تا پایان کلاس سوم ابتدایی فرا بگیرند می توانند مسائل و موضوعات مختلفی را از محیط خانواده و مدرسه ومحله فرا بگیرند و به حافظه خود بسپارند انها می توانند از عهده کارهای ساده حرفه سیک برایند در مواردی دچار هیجانات شدید می شوند (ممکن از دیدن فیلم ,یا منظره ای باشد) از نر اجتماعی اکثرا تحمل خشونت را ندارند
پیرو ودنبال رو دیگران هستند و به اسانی تحت تاثیر دیگران قرار می گیرند اگر محیط نا مناسب باشد ممکن است به بزهکاری کشیده شوند نسبت به خانواده خویش وفا دارند و می کوشند وسائل اسایش ورفاه را برای انها فراهم کنند
این کودکان دراستعمال جمله های پیچیده وبسط موضوعات نقایص کمتری از خود نشان می دهند اینها ن نقایس ارتباطی مهمی نیستند زیرا که می توانند نوع ومیزان اطلاعات را که کودک قادر است از طریق ان با دیگرا ارتاط برقرار کند به خصوص در مواردی که فرایند های موجود در هر فعالیتی چنین کاری را ایجاب می کنند محدود نمی سازد
با دیگران تعامل رقابتی می پردازند برخی از فعالیت های گروهی را اغاز می کنند ممکن است عضو یک گروه مذهبی و تفریحی شوند اما نمی توانند در سازمانها اجتماعی یا در گروه افراد ماهر باشند
کودک عقب مانده متوسط یا تربیت پذیر چه کسانی هستند
این کودکان با ضریب هوشی حدود 50 -35 هستن در اثر تعلیم وتربیت مداوم قادر خواهندبود اعمالی چون دست رو شستن لباس به تن کردن نظافت شخصی جابه جا کردن وسائل و ….
می توان تفاوت کار خوب و بد را تا حدی به انها اموخت تا حدی پایبند عواطف خویش هستند به اطرافیان محبت قابل ملاحظه ای دارند از معاشرت با افراد ناشناس بیم ناک هستند در انجام کارها زود خسته می شوند در موقع ارامش مطیع و مهربان هستند و در مواردی که چیزی می خواهند و نیاز دارند به انها نمی رسد پرخاشگر می شوند گروهی از انها می توانند کارهای یک نواختی را انجام دهنداین کودکان را می توان با روش های تعلیمی تربیتی بویژه برای یک زندگی خود مختار و مفید اماده کرد انها در اصل همان احتیاجاتی را دارند که که افراد سالم از ان بر خوردار خواهندبود بنا براین اگر افراد را طوری پرورش دهیم که محدودیت های خود را بشناسند و قبول کنند و اشخاصی که با انها در تماسند نسبت به این خصوصیات اگاهی پیدا کنند و انها را همان طور که هستند بپذیرد
قادر خواهند بود برای خود و جامعه مفید واقع شوند.
عقب مانده ذهنی عمیق (پناهگاهی)با بهره هوشی 25 و کمتر از ان
تعداد گروه این بچه ها نسبت به سایر گروه های عقب مانده 3 تا 5 درصد را تشکیل می دهد اما علاوه بر میزان هوش, خصوصیات دیگری نیز مورد توجه قرار گردیده عمیق بودن این گروهرا تایید می نماید اینگونه کودکان بیشترین حد هوشی (25) و در بالاترین نسبت هوشی در حد کودک 3 ساله رشد می کنند
اکثرا چهره این کودکان غیر عادی است در بیشتر موارد حالت عدم تقرن در صورت مشاهده می شود کوتاهی وبلندی بیش از حد کوچکی و بزرگی جمجمه از نشانهای این بچه هاست
بسیاری از انها دارای مشکل بلع هستند و فاقد توانایی در جویدن می باشند .بسیاری از انها از لحاظ ایستادن و راه رفتن نارسائیهای قابل توجه ای از خود بروز می دهند کنترل ادرال ومدفوع در این بچه ها خیلی به ندرت به وجود می اید در بیشتر موارد علاوه بر اختلالات فوق الذکر اختلالات بزرگتری بخصوص از لحاظ دستگاه و نظام عصبی افزوده می شود . حملات صرع اعم از صرع بزرگ و کوچک پسیکوموتور ویا فلج نیمی از بدن در این گونه کودکان مشاهده می شوداز لحاظ ذهنی و فعلیت های مربوط به ان این قبیل افراد تکلم را به خوبی فرا منی گیرند و قادر نیستند از تکلم به عنوان وسیله ارتباطی استفاده کنند بسیاری از انها اصوات یکنواخت ونابجا و ممتد از گلوی خود خارج می کنند
از لحاظ عاطفی احساسات و هیجانات در این قبیل اطفال کم یا هیچ است از انجای که اکثرا بدون فعالیت وبیشتر در بستر استراحت می گذرانند به گروه پناه گاهی نیز معروف هستند.
نگاهی به غریزه جنسی این کودکان کم توان ذهنی
غریزه جنسی از بدو تولد همراه کودک است فقط زمان ظهور این غریزه این کودکان متفاوت است نحوه تربیت جنسی برخی از این گروه ها استثنایی با توجه در نقص درکدام عضو نیاز به توجه خاصی دارند
برخی از این کودکان به علت داشتن ضمیر ساده ونداشتن تجربه کافی بیشتر در معرض انحراف هستند
عقب مانده ذهنی هم از قوای جنسی کافی برخوردار است و با توجه به محدودیت های تفکر وتعقل و عدم تشخیص وموقعیت های ممکن است بهره برداری غلط کنند وتحت تاثیر واقع شوند.
منابع :
دانش اموزان استثنایی دکتر عزت الله نادری ومریم سیف
کودکان استثنایی محمود پاک زاد
مطالب مرتبط