فایل تجربیات کارشناس آموزش راهنمایی بصورت ورد و قابل ویرایش به اضافه سه فرم داده شده توسط آموزش پرورش بصورت کاملا عالی و تضمین شده می باشد فهرست مطالب در زیر آمده است. و بالای ۵۰ صفحه می باشد.
تجربیات کارشناس آموزش راهنمایی
مقدمه :
اینجانب کارشناس آموزش راهنمایی اداره آموزش و پرورش می باشم . و در این نوشتار به بررسی آموزش در مدارس و را ه های موفقیت معلمان در امر تدریس می پردازم . امید است این توشتار گرهی از مشکلات آموزش و پرورش بردارد.
علت نامگذاری این دوره بعنوان دوره راهنمایی تحصیلی لزوم توجه به تفاوتهای فردی و فراهم کردن شرایط بهره برداری صحیح از استعدادها و هدایت به رشته های تحصیلی مقطع متوسطه می باشد.
نقش دوره تحصیلی راهنمایی در زندگي نوجوان غيرقابل انكار است، با توجه به دنياي پيچيده و كنوني، نوجوانان نيازمند مهارتهاي فردي مختلف هستند كه هيچ پدر و مادري نمي تواند تمام مهارتها را به آنها تعليم دهد. مدرسه يكي از مهمترين عوامل اجتماعي نمودن فرد است و مي تواند آنچه والدين ناتمام مي گذارند كامل كند و اين مهم را از طريق آموختن مهارتهاي فرهنگي و علمي – وسعت دادن اطلاعات – تمرين دادن در داد و ستدهاي اجتماعي با همسالان و بزرگسالان و… انجام مي دهد تا براي پختگي بيشتر و مقابله مؤثرتر با مشكلات آينده خويش، آماده شود.
شخصيت اصلي كودك، در محيط مشترك مدرسه و منزل شكل مي گيرد بنابراين والدين و معلمين با ايجاد رابطه اي دو طرفه و رسيدن به شناخت كافي از كودك در مسير تربيتي آنان قدم بر مي دارند.
دوره تحصیلی راهنمایی دوره شکوفایی استعداد دانش آموز است و بعد از این دوره دانش آموزه باید آماده به زندگی جوانی شود .
نکات کلیدی :
آموزش و تدریس در مدارس – مشکلات و موانع – ارائه راهکارها
فهرست مطالب
مقدمه : 10
نکات کلیدی : 10
حیطه وظایف کارشناسان آموزش راهنمایی 11
تجربیات و پیشنهاد ها 12
آموزش وپرورش راهنمایی تحصیلی 12
اهداف دوره راهنمایی تحصیلی: 12
ویژگی های دانش آموزان دوره راهنمایی 13
ویژگی های معلمان راهنمایی 13
روشهای آموزش وپرورش دوره راهنمایی 14
اهداف اعتقادی در دوره راهنمایی 15
اهداف اخلاقی در دوره راهنمایی 16
اهداف علمی و آموزشی در دوره راهنمایی 17
اهداف فرهنگی هنری در دوره راهنمایی 18
اهداف اجتماعی در دوره راهنمایی 18
اهداف زیستی در دوره راهنمایی 19
اهداف سیاسی در دوره راهنمایی 19
اهداف اقتصادی در دوره راهنمایی 20
آشنایی با نحوه ارزشیابی تحصیلی و تربیتی در دوره راهنمایی 21
چند نکته مهم: 21
شرایط قبولی در امتحانات دردوره راهنمایی 22
چند نکته مهم: 22
مقررات انضباطی دانش آموزان در دوره راهنمایی 23
تعهد نامه دانش آموزی 23
انتظارات از ولی دانش آموز 24
تعهد نامه ولی دانش آموز 25
نکتههایی برای آشنایی پدران و مادران با نقش خود در دوره راهنمایی 26
والدین دانش آموز راهنمایی 26
پيشنهاداتي در رابطه با پيشگيري استفاده از محتويات غير اخلاقي موبايل در مدارس راهنمایی 28
پیشنهاد به همکاران در جهت استفاده از روش های نوین تدریس در دوره راهنمایی : 32
معرفی روش های نوین تدریس به دبیران دوره راهنمایی 33
الگوي تدريس – الگوي عمومي تدريس 33
الگوي تدريس چيست؟ 33
الگوي عمومي تدريس (general teaching model) 33
تعريف روش هاي تدريس 34
انواع روش هاي تدريس 34
مراحل اجراي روش نمايشي 35
1- مرحله آمادگي: 35
2- مرحله توضيح: 35
3- مرحله نمايشي: 35
4- مرحله آزمايش و سنجش: 35
محاسن و محدوديت هاي روش نمايشي 36
روش آزمايشي (آزمايشگاهي( 36
نقش معلم در اين روش، هدايت شاگردان و نظارت بر کار آنهاست 36
محاسن و محدوديتهاي روش آزمايشي 37
روش بحث گروهي 38
مراحل اجراي روش بحث گروهي 40
محاسن و محدوديت هاي روش بحث گروهي 41
الگوي حل مسأله (problem-solving model) 42
ويژگي هاي الگوي حل مسأله: 42
محاسن و محدوديتهاي الگوي حل مسأله: 43
الگوي پيش سازمان دهنده (preadvance-organizer model) 43
محاسن و محدوديتهاي الگوي پيش سازمان دهنده: 45
روش هاي آموزش انفرادي 45
اهداف آموزش انفرادي: 45
يادگيري تا حد تسلط: 47
تدريس خصوصي: 47
آموزش برنامه اي programmed instruction: 47
روش هاي آموزش انفرادي 48
مباني نظري تدريس 49
ديدگاه هاي مختلف تدريس 50
مقایسه ی تدریس درکشورهای آلمان، ژاپن ، آمریکا وایران 51
تدریس درآلمان 51
تدریس درژاپن 51
تدریس درآمریکا 52
تدریس درایران (الگوی قدیمی( 52
تدریس درایران (الگوی فعال) 53
جمع بندی 53
دو نمونه از علل مشكلات آموزشي دانش آموزان در دوره راهنمایی : 54
1- اضطراب و ترس از مردود شدن : 54
2- عدم تشويق و محبوبيت : 54
چند توصيه براي كاهش مشكلات آموزشي دانش آموزان دوره راهنمایی : 55
** نکاتی که در ذیل آمده است کمک کننده است : 55
از عوامل مؤثّر در یادگیری دانش آموزان دوره راهنمایی می توان به موارد زیر اشاره کرد: 56
ارائه پیشنهادات : 57
ده راهكار براي تعليم و تربيت برتر 57
با دانشآموزان مرتبط شویم 58
او را به سوی خوب بودن سوق دهیم 59
راهنماییها باید ساده، کوتاه و کارا باشد 59
دوستی و رفاقت را شکوفا کنید 60
آموزشها را به حد نیاز ارایه کنیم 61
آنچه را بیش از توان اوست، نخواهیم 61
به تغییرات حساس باشیم 62
مشکلات رفتاری دانشآموز را جدی بگیریم 63
از الگوهای رفتاری و شیوههای تصحیح رفتارها آگاه باشیم 63
پيشنهادات راهبردي برای مدیران مدارس راهنمایی جهت آموزش بهتر 64
اهمیت و نقش آموزش های ضمن خدمت برای دبیران دوره راهنمایی 70
آموزش ضمن خدمت در هر سازمان ، مزایای زیر را در پی دارد : 70
1- ارتقای اطلاعات و دانش و مهارت های کارکنان 70
2- افزایش همبستگی کارکنان با اهداف سازمان : 71
3-کاهش حوادث و ضایعات کاری و ایجاد اطلاعات بیشتر در سازمان 72
4- کمک به تغییرات سازمانی در مواقع ضروری 72
5- ایجاد علاقه و دلگرمی نسبت به سازمان از طریق آموزشهای مستمر 73
6-افزایش کارایی کلی سازمان : 73
پیشنهادت و راهکارها : 74
چند نكته پيشنهادي جهت تقويت مطالعه در دانشآموزان دوره راهنمایی 74
نتیجه گیری : 76
فهرست منابع : 78
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 78
مطالب مرتبط