فایل تجربیات واحد مشارکت مردمی اموزش و پرورش بصورت ورد و قابل ویرایش به اضافه سه فرم داده شده توسط آموزش پرورش بصورت کاملا عالی و تضمین شده می باشد فهرست مطالب در زیر آمده است. و بالای ۵۰ صفحه می باشد.
تجربیات واحد مشارکت مردمی اموزش و پرورش
مقدمه :
همانگونه که جامعهپذیری متفاوت از تعلیم و تربیت است، مشارکت نیز متمایز از همکاری میباشد. با توجه به نیازمندی نهاد آموزش و پرورش به مشارکت دانشآموزان برای حفظ پویایی خود، بررسی موانع آن یک ضرورت است که در این مقاله به آن توجه شده است.
نظام اجتماعی و حیات سیاسی جامعه بشری به تعاون و مشارکت اعضای آن بستگی دارد. این امر از طریق همیاریهای مردمی استوار میگردد و آموزش و پرورش به عنوان نظامی اجتماعی نیازمند مشارکت و همکاری همه اجزای نظام است. این نظام بدون مشارکت مؤثر مردم و کارکنان در ابعاد علمی، فرهنگی، اقتصادی و عاطفی نمیتواند فرایند تعلیم و تربیت را به خوبی عملی سازد.
اگرچه مشارکت در امور آموزش و پرورش از روزگاران گذشته تاکنون به صورتهای گوناگون انجام شده و در هیچ دورهای تعطیل نگشته است، در مقابل تداوم و استمرار این امر، آنچه امروز بیش از هر زمان دیگر ضرورت دارد بررسی ویژگیهای مشارکت و آسیبشناسی آن است. به این سبب است که بسیاری از پژوهندگان و متخصصان موضوع مشارکت معتقدند که این اصطلاح، مفهوم تازهای نیست، اما باید آن را با دیدی نو نگریست. این اصطلاح مترادف همکاری نیست، بلکه شیوهای است از اداره امور متناسب با نیروهای جدید و قدرتمند فعال دنیای کنونی. برای نگاه جدید ضرورت دارد نخست وضعیت موجود مشارکت ارزشیابی گردد و در پرتو دستاوردهای حاصل از این ارزشیابی، تلاشهای لازم برای سازماندهی آن انجام شود. در چنین فرایندی است که میتوان دستاوردها را تقویت نمود و کاستیها را کاهش داد یا برطرف کرد (پاترشیا و نل، ترجمه اسلامیه، 1377).
در سالهای اخیر، نظام آموزش و پرورش کشور ما با مشکلات متعددی روبهرو بوده است. حل این مشکلات و برطرف کردن کاستیهای آن یکی از دغدغهها و نگرانیهای جدی دستاندرکاران آموزش و پرورش است. رشد روزافزون جمعیت دانشآموزی و افزایش تقاضا برای آموزش، مستلزم فراهم آوردن محیط آموزشی مناسب همراه مشارکت تمام اعضای مدرسه در امور جاری آن است. اداره امور مدرسه باید مبتنی بر تصمیمگیری مشترک، استقلال نسبی، انعطافپذیری، روشهای غیرمتمرکز و مشارکتجویانه باشد تا فضای مدرسه را پویا، پرنشاط و فعال نماید و توانمندیها و خلاقیتهای مدیران و معلمان و دانشآموزان را شکوفا و متجلی سازد، از طرف دیگر سیاستهای راهبردی آموزش و پرورش بر تمرکززدایی، مدرسهمحوری و توسعه مشارکت همهجانبه متمرکز است که با تفویض اختیارات و مشارکت دانشآموزان در امور مدرسه، زمینه تحقق اهداف تعلیم و تربیت همگانی فراهم میشود (نساجی، 1380).
متخصصان امروز میخواهند به ایجاد جهانی سالم و پویا کمک کنند، نه اینکه صرفاً دانشآموختگان را به بازار کار بفرستند. ما واقعاً میخواهیم فرصتهای یادگیری را چنان فراهم کنیم که دانشآموزان امروز شهروندان فرهیخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنین شهروندانی که خوب تربیت شدهاند برای فرزندان خود دنیای بهتری میسازند. کارفرمایان روشنفکر خواستار همکارانی هستند که در زمینه کار، سازمان و مشکلات همهجانبه بارقهای از شور و هیجان داشته باشند؛ یعنی اعضای فعال تماموقت در محیطی کیفی باشند. تعهد نسبت به بالا بردن کیفیت در آموزش و پرورش مستلزم مشارکتهای فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به کار میبریم، میباشد. همگان در آموزش و پرورش تأکید دارند که باید دانشآموزان افرادی موفق و شهروندانی مؤثر در جامعه شوند، درحالیکه فعالیتها باید طوری طراحی شوند که دانشآموزان بتوانند خویشتن را در جهت کسب موفقیت یاری نمایند (کافمن و زان، ترجمه سلیمی و اسحاقیان، 1377).
نکات کلیدی :
مشارکت مردمی – مدارس – راهکارها
فهرست مطالب
مقدمه : 7
نکات کلیدی : 9
حیطه وظایف واحد مشارکت مردمی اداره آموزش و پرورش 10
بیان تجربیات و تعریف ها : 12
* تعریف مشارکت، اهداف و قلمرو آن 12
نقش مشارکت مردم در تعلیم و تربیت ایران 17
تاريخچه مشارکت مردم درآموزش و پرورش 19
* ویژگیهای مشارکت موفقیتآمیز 21
* پیشنیازهای مشارکت 21
* نتایج مثبت مشارکتها 23
* پیامدهای افزایش و کاهش مشارکت در زمینههای مثبت و منفی کار 24
* موانع مشارکت در آموزش و پرورش 24
الف) موانع درونی: 24
1ــ کاستیهای ناشی از عوامل انسانی: 24
2ــ کاستیهای ناشی از فعال نبودن معلمان در امر مشارکت: 25
3ــ کاستیهای ناشی از فعال نبودن دانشآموزان در امر مشارکت: 26
4ــ کاستیهای ناشی از برنامهریزی: 26
5ــ کاستیهای ناشی از اشکال مشارکت: 26
6ــ کاستیهای ناشی از ساختار آموزش و پرورش: 27
ب) موانع بیرونی: 27
1ــ کاستیهای ناشی از عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی: 28
2ــ موانع و کاستیهای ناشی از برنامهریزی دولت: 29
* راهکارهای افزایش مشارکت دانشآموزان در امور مدرسه 31
راههای جذب مشارکت اولیای دانش آموزان در امور تعلیم و تربیت 32
راهکارهای افزایش مشارکت دانشآموزان در امور مدرسه 33
پیامدهای افزایش مشارکت عبارتاند از : 34
پیامدهای کاهش مشارکت عبارتاند از: 34
راهکارهای ایجاد ارتباط بین خانه و مدرسه 34
فرصت ها و ضرورت مشاركت مردم در نظام آموزش و پرورش 37
دیگر چالش ها و موانع مشاركت مردم در نظام آموزش و پرورش كشور 40
1- موانع فكري و نگرشي: 40
2- موانع ساختاري: 41
3-موانع مربوط به منابع انساني: 42
شیوه های پیشنهادی جهت جلب و جذب مشارکتهای مردمی در آموزش و پرورش 44
– انجمن اولیا و مربیان: 44
الف: توجه به انتظار اولیا 44
مهم ترین انتظارات اولیا از مدیران بر اساس نتایج بدست آمده عبارتند از : 44
– کلاسهای آموزش خانواده: 45
– گسترش راه های جلب مشارکت و تامین منابع مالی: 46
* بحث و نظر 51
* راه حل برای افزایش مشارکت مردم در آموزش و پرورش 53
پیشنهادها و نتیجه گیری 55
منابع و مآخذ 58
[purchase_link id=”77790″ text=”خرید” style=”button” color=”blue”]
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 60
مطالب مرتبط