مقاله گزارش کارآفرینی اختصاصی پرورش قارچ خوراکی (طرح توجیهی و مقاله رشته کشاورزی) در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۳۹ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از عناوین و چکیده آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.
خلاصه:
تخصص تولید قارچ خوراکی سپید قارچ، تولید قارچ خوراکی دکمه ای در مقیاس محلی (شهر) و در بازار رقابتی است.
چشم انداز این واحد تولیدی، ارتقاء تا سطح تولید انبوه و صنعتی و صادرات است. که امید است این مهم با کمک تسهیلات اعطائی در ۴-۳ سال آینده تحقق پذیرد.
کل مساحت این واحد ۷۰۰ مترمربع است که شامل سالن تولید انبار وسائل و انبار مواد اولیه باضافه محوطه می باشد.
تجهیزات اصلی شامل، سرد کننده، گرم کننده، نشاندهنده رطوبت و حرارت و مرطوب کننده می باشد.
حداکثر پرسنل که می توانند در این واحد تولیدی مشغول به کار شوند ۳ نفر می باشد.
ماموریت اصلی این واحد تولیدی، ارائه قارچ به عنوان جایگزینی مناسب برای مواد و غذاهای پروتئینی (به علت قیمت بالای این مواد غذائی) می باشد. که می تواند سهم به سزائی در کاهش هزینه های غذائی مردم داشته باشد.
اهمیت این ماده غذائی وقتی مشخص می شود که بدانیم قارچ از میزان پروتئین بیشتر از اکثر حبوبات و اگرچه کمتر از گوشت بوده ولی به علت گرانی گوشت جایگزین خوبی برای آن است.
همچنین دارای انواع ویتامین های A، ویتامین های K, E, D, C, B می باشد که کمک موثری به سلامت انسان می کنند.
» اقتصاد
علیرغم اینکه هنوز بطور وسیع و روزمره همه مردم این محصول را مصرف نمی کنند ولی بطور روزافزونی نسبت به آن شناخت بیشتری بدست آورده و چون قیمت عرضه شده با درآمد عمومی مردم خیلی در تضاد نیست پس براحتی قادر به خرید و مصرف آن هستند.
» تغییرات جمعیتی
هر چه سطح تحصیلات و دانش جامعه بالا رود شناخت و آگاهی از خصوصیات این محصول بیشتر شده و بیشتر استقبال می کنند. کلاً تغییرات جمعیتی تاثیر منفی بر این کسب و کار ندارد. بخصوص ترکیب جمعیتی. چون این محصول یک مصرف عام دارد و وابسته به طیف سنی خاصی نیست.
– تجزیه و تحلیل بازار
» اندازه بازار و نرخ رشد
اندازه بازار محصول بخشی از سطح شهر می باشد که با توجه به نیاز روزافزون مردم به این ماده غذایی و شناخت بیشتر آنها از آن و اینکه جایگزینی مناسب برای گوشت می تواند باشد بازار آن رو به توسعه است. یعنی علیرغم افت و خیز در روندهای اقتصادی، اجتماعی و …. چون این محصول، گران نیست و جزو نیازهای روزمره می تواند باشد، رشد بازار آن صعودی خواهد بود.
» بررسی روندهای بازار
از آنجا که این محصول هنوز کاملاً در بین تمام مردم از نظر خواص تغذیه ای شناخته شده است، هنوز مانند بقیه مواد مصرفی روزمره در سبد غذائی مردم جانیفتاده ولی با توجه به سیر رشد بازار مصرف آن در سالهای اخیر این اطمینان وجود دارد که بازار آن رشد صعودی داشته باشد فقط ممکن است در شرایط مختلف از جمله شرایط فعلی رشد آن کند تر شود.
» ساختار بازار
بازار این محصول رقابتی است در حال حاضر مراکز تولید دیگری (بزرگ و کوچک) نیز وجود دارند ولی بازار پتانسیل پذیرش همه آنها را دارد. عامل کلیدی موفقیت، کیفیت محصول، نحوه ارائه (بسته بندی های مختلف) و قیمت می باشد (قیمت رقابتی پائین تر)
» بررسی رقبا
از آنجا که ۹۰% تولید کنندگان این محصول، خانگی و در سطح محدودی تولید می کنند بنابراین، حداقل در کوتاه مدت تهدیدی جدی برای این محصول وجود نخواهد داشت.
» بازار جهانی و صادرات
چشم انداز این واحد تولیدی، رسیدن به سطح تولید صنعتی و انبوه در ۴-۳ سال آینده [ در صورت وجود تسهیلات کافی] می باشد. در این صورت امکان صادرات را نیز در برنامه خود قرار می دهیم.
» بررسی قیمت
در حال حاضر قیمت محصولات از ارزش مورد انتظار مشتری کمی بالاتر است البته نسبت به گذشته قیمت پائین تر است ولی برای شروع و تشویق به مصرف باید قیمت را پائین آورد. به احتمال زیاد در آینده با رشد رقابت و تکنولوژی تولید قیمت پائین خواهد آمد.
– تجزیه و تحلیل فنی
» رویه های تولید (وضع موجود)
این واحد تولیدی در حال حاضر با توجه به توان مالی پائین و محدودی که دارد نمی تواند در مقیاس صنعتی تولید کند. البته تولید این واحد نه سنتی بلکه طبق ضوابط و شرایط استاندارد علمی انجام می شود. در حال حاضر با رقبا قدرت رقابت داریم ولی در درازمدت باید با تولید در مقیاس بالاتر و کاهش هزینه بتوانیم به برتری دست یابیم.
» تکنولوژی تولید
تکنولوژی مورد نیاز براحتی در دسترس می باشد و هزینه آن خیلی بالا نیست این تکنولوژی عمدتاً داخلی است و نیاز به جایگزینی کوتاه مدت ندارد.
۴-دورنمای شرکت /شرح کسب و کار
» معرفی شرکت
» مالکیت کسب و کار
مالکیت این کسب و کار شخصی و نوع آن تولیدی است که تولید در دسته مواد غذائی قرار می گیرد. این ماده غذائی قارچ خوراکی دکمه ای است.
» سرمایه گذاران و سهامداران اصلی :
از نظر سرمایه گذاری، این واحد تولیدی بدون سرمایه گذار و سهامدار دیگری است.
فهرست مطالب:
۱- بخش معرفی
۲- خلاصه مدیریتی /اجرایی
۳- تجزیه و تحلیل بازار
۴- دورنمای شرکت /شرح کسب و کار
۵- معرفی محصولات (کالا /خدمات)
۷- برنامه بازاریابی
الف- تحقیق و تحلیل بازار
ب- راهبردهای بازار یابی
۸- ساختار سازمانی
۹- چارت سازمانی
۱۰- برنامه زمان بندی و عملیات
۱۱- برنامه مالی
۱۲- قیمت فروش محصول :
۱۳- پیشنهادها
۱۴- ارزیابی کسب و کار
راهنمای استفاده:
مناسب جهت استفاده در اجرای طرح کارآفرینی
مناسب جهت ارائه دانشجویی
در قالب فایل word و قابل ویرایش
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 39
مطالب مرتبط