دانلود مقاله کارورزی رشته حسابداری با عنوان گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی برای رشته حسابداری در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۶۳ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.
گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی برای رشته حسابداری
پیشگفتار :
در طول دوره کارآموزی در اداره کار و امور اجتماعی ، با سیستم های حقوق و دستمزد در ادارات دولتی و سیستم حسابداری دولتی در یک ارگان با تعداد کارکنان بالا و پر مخاطب آشنا شدم که مشروح آموخته هایم را در این دوره که شامل مواردی از قبیل محاسبه حقوق کارکنان ، فوق العاده ها ، کسورات و … بود و همچنین نرم افزار حقوق و دستمزد مورد استفاده را در ذیل به استحضار می رسانم .
مقدمه :
جذابیت بهرهجویی از نرمافزارهای مالی زمانی نمود پیدا می کند که لازم باشد محاسبات پیچیدهای در کوتاهترین زمان ممکن و با پرهیز از هرگونه خطایی صورت گیرد. محاسبهی حقوق و دستمزد کارکنان در سازمانها و موسسات اقتصادی مثال بارزی از همین محاسبات زمانبر است که مسئولین مالی همیشه درگیر آن هستند. حال آن که به دلیل تنوع شیوههای محاسبه و تعدد عوامل تاثیرگذار، طراحی نرمافزاری که پاسخگوی نیاز کاربران گوناگونی باشد، از ظرافت و پیچیدگی خاصی برخوردار است. سیستم «حقوق و دستمزد»، وظیفه محاسبه حقوق و مزایای کارکنان سازمان را با توجه به اطلاعات دریافتی از سایر سیستمهای حوزه «اداری- مالی» بر عهده دارد. این سیستم از یک سو ارتباط تنگاتنگی را با سیستم «مدیریت منابع انسانی» جهت دریافت اطلاعات استخدامی پرسنل برقرار و از سوی دیگر اطلاعات عملکرد پرسنل را از سیستم «حضور و غیاب» دریافت مینماید. اطلاعات مالی ایجاد شده در محاسبات این سیستم نیز بهطور مکانیزه به سیستم «حسابداری مالی» ارسال میگردند. امکانات گسترده این سیستم در تعریف پارامترهای محاسبه حقوق بهصورت کاملا پویا و با توجه به نیازهای موجود، سازمان را قادر میسازد که بدون وابستگی به لایههای نرمافزاری، اطلاعات خود را در سیستم تعریف نموده و آن را بسته به نیازهای خود بومی نماید.
فصل اول – معرفی اداره کار و امور اجتماعی
تاریخچه سازمان بین المللی کار در جهان :
درآبان ماه سال ۱۳۲۳دروزارت پیشه و هنر، اداره مستقلی به نام اداره کل کارتشکیل شد. این اداره کل ابتدا برای رسیدگی به اختلافات تصویبنامه ای تنظیم کردکه درفروردین ماه سال ۱۳۲۴به تصویب هیات وزیران رسید. اولین طرح قانون کاردر تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۲۵ و در زمان تعطیلی مجلس به تصویب هیات وزیران رسید.
ازآنجا که با تصویب قانون کار، سازمان کوچک اداره کل کار، قادر به حل و فصل امور کارگری نبود و از طرف دیگر یکی از گردانندگان حزب توده نیز در راس وزارت پیشه و هنر قرارگرفته بود و حکومت وقت به سبب مخالفتهای سیاسی حزب مزبور، مایل نبود امورکارگری کشور را سلطه و اختیار وی قراردهد. لذا با تصویب هیات دولت در ۱۳/۵/۱۳۲۵وزارتخانه جدیدی به نام “”وزارت کار وتبلیغات ” از ادغام “اداره کل کار”، “اداره کل انتشارات و تبلیغات” و “اداره عمران و اصلاحات وزارت کشور” تشکیل و مامور اجرای قانون کارگردید. درسال ۱۳۲۵ مظفرفیروز به عنوان اولین وزیر وزارت کار و تبلیغات معرفی شد.
تاریخچه وزارت کار و امور اجتماعی را می توان به دو دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی ۱۳۲۵ تا ۱۳۵۷ و ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۲ تقسیم کرد.
درسال ۱۳۲۵ بعد از تصویب وزارت کار و تبلیغات توسط هیات دولت، سرانجام درسال ۱۳۲۸ اجازه قانونی تاسیس وزارت کار از طرف مجلس به دولت داده شد و وزارت کار موجودیت قانونی پیدا کرد.
هدف و وظایف وزارت کار و تبلیغات در بدو امر با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان به شرح ذیل بود:
ایجاد مرجع بی طرف صلاحیتدار برای حل اختلافات کارگرو کارفرما و تمرکز امور مربوط به کار و مراقبت در تهیه اجرای مقررات قانون کار و قانون کار و قانون بیمه کارگران و حمایت و تامین بهداشت و رفاه کارگران و برقراری روابط با تشکیلات بین المللی کار.
منشور سازمان بین المللی کار :
در سال ۱۹۴۴ ، کنفرانس بین المللی کار بیانیه ای را تحت عنوان بیانیه فیلادلفیا تصویب نمود که این بیانیه به انضمام اساسنامه سازمان در حال حاضر منشور سازمان بین المللی کار را تشکیل می دهد . این بیانیه با تأکید مجدد بر اصولی که سازمان بر پایه آنها پی ریزی و تشکیل شد ، برنکات زیر تأکید ورزید :
۱ – کارگر یک کالا نیست
۲ – آرادی بیان و تجمع برای توسعه پایدار امری لازم و ضرروی است
۳ – فقر در همه جا باعث ایجاد خطر برای خوشبختی می باشد
۴ – همه افراد بشر حق دارند از از رفاه مادی و رشد معنوی در فضایی آزاد و مطمئن ، از امنیت اقتصادی و فرصتهای برابر برخوردار شوند .
این سازمان در طول سالیان متمادی با پشتکار و اعتقاد راسخ به اصول و قوانین خود پستی و بلندی های بسیاری را طی نمود اما هیچگاه در راه احقاق حقوق انسانی و بشری از پای ننشست و تاکنون ۳۴۹ کشور به عضوت این سازمان در آمده اند و قوانین و اصول این سازمان در همه نقاط جهان به اجرا گذاشته می شود . این سازمان همواره با تلاش برای حرکت به سمت جهانی با صلح پایدار گام برداشته است ، چنانچه این سازمان برای آغاز قرن بیست و یکم ۴ استراژی کلی تدوین و تعیین نموده که عبارتند از :
۱ – ارتقا و تشخیص اصول بنیادین حقوق کار .
۲ – ایجاد فرصتهای بیشتر برای زنان و مردان به منظور دستیابی به در آمد کافی و شغل مناسب .
۳ – افزایش پوشش و کارآیی حمایت های اجتماعی برای همه .
۴ – تقویت سه جانبه گرایی و گفت و گوهای اجتماعی .
سازمان بین المللی کار ، در قرن جدید بر تأمین اقتصادی و اجتماعی نیروی کار تأکید ورزید و این مسأله را لازمه کار مفید و حفظ کرامت انسانی در اقتصاد جهانی دانسته و در این راستا چارچوبی برای طراحی تمهیدات اجتماعی پایدار، شامل اصلاح و گسترش آنها ارائه داده است .
معرفی :
سازمان کار و آموزش فنی و حرفه ای در امور و کارگری برای حفظ و صیانت انسانی وظایف خود را بر اساس چهارچوب قانون کار در راستای تنظیم روابط کار و بازار کار ایفای نقش می کند.
شرح وظایف سازمان کار و آموزش فنی و حرفه ای :
رسیدگی به اختلافات و شکایات کارگری و کارفرمایی از طریق تشکیل مراجع حل اختلاف به منظور حل و فصل اختلافات با توجه به قانون کار و مقررات مربوطه .
راهنمایی و ارشاد کارگران و کارفرمایان در مورد چگونگی انعقاد پیمانهای دسته جمعی
تهیه و تنظیم خلاصه پرونده شاکیان حوزه عملکرد و ارسال آن به اداره کل نظارت و تنظیم روابط کار.
راهنمایی کارگران و کارفرمایان در زمینه مسائل قانون کار و مقررات مربوطه.
نظارت بر اجرای طرح های طبقه بندی مشاغل کارگری .
پیگیری دقیق و مستمر در خصوص تایید صلاحیت شرکتهای ارائه دهنده خدمات پشتیبانی.
بررسی طرحهای مزد و بهره وری و رسیدگی به قراردادهای پاداش افزایش تولید.
بازرسی مستمر از کارگاهها و کارخانجات حوزه عملکرد و برقرار کردن مبانی
حفاظتی و بهداشتی و ایمنی کار و انطباق شرایط کار با قوانین و مقررات مربوطه .
فراهم ساختن امکانات رفاهی جهت کارگران از طریق ترغیب و تشویق کارفرمایان به ایجاد تاسیسات و ارائه خدمات رفاهی در کارگاهها و ایجاد تسهیلات لازم در جهت تامین مسکن و انجام سایر اقدامات حمایتی
ایجاد مجموعه های ورزشی تفریحی و فرهنگی کارگران و توسعه و تجهیز مجموعه های موجود.
ثبت نام جویندگان کار و معرفی آنان به کارگاههای در خواست کننده نیروی انسانی به منظور بکارگماری.
اجرای قانون و آئین نامه های شوراهای اسلامی کار در سطح استان.
تهیه و تنظیم و اجرای طرح ها و برنامه های فرهنگی بر اساس اهداف و ضوابط دفتر امور فرهنگی به منظور پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در مجتمع های کارگری.
انجام امور مربوطه به انجمنهای صنفی با توجه به قوانین و مقررات و آئین نامه های مربوطه.
انجام امور مربوطه به سوادآموزی مشمولین قانون کار با همکاری و مشارکت مراکز نهضت سواد آموزی استان.
انعکاس رویدادهای کارگری استان به اداره کل روابط عمومی وزارت متبوع.
پیش بینی بودجه مورد نیاز سالانه اداره کل و ادارات تابعه در سطح استان.
انجام امور اداری ومالی وخدماتی اداره کل .
انجام اقدامات لازم در زمینه اجرای قانون و مقررات بیمه بیکاری.
انجام مطالعات و بررسیهای لازم از طریق کار گروه اشتغال و سرمایه گذاری به منظور شناخت امکانات و پتانسیل استان در زمینه ایجاد اشتغال مولد و فراهم آوردن فرصتهای جدید شغلی و ارائه راه کارهای مناسب.
انجام امور مربوطه به اشتغال اتباع خارجی.
انجام اقدامات لازم در جهت تشکیل تشکلهای کارگری و کارفرمایی بر اساس قوانین و مقررات ذیربط و نظارت بر چگونگی تشکیل آنها.
راهنمایی و ارائه خدمات لازم در جهت بکارگماری متقاضیان شغل از طریق ایجاد هماهنگی لازم با واحدهای مشمول قانون کار.
پذیرش و راهنمایی متقاضیان استفاده از تسهیلات اعتباری تبصره های قانون بودجه کل کشور و قانون برنامه های توسعه مرتبط با اشتغال.
اداره امور اجتماعی :
همانطوریکه در فصل هشتم قانون کار به مسائل رفاهی کارگران پرداخته شده است رسیدگی به مسائل و مشکلات رفاهی کارگران حائز اهمیت خاصی می باشد به نحوی که برنامه ریزی در این زمینه و ارائه خدمات رفاهی موجب حل بسیاری از مشکلات کارگران خواهد شد . لذا سرمایه گذاری هر چه بیشتر در این زمینه ثمره خوبی خواهد داشت.
از اهداف مهم اداره اموراجتماعی ارائه خدمات رفاهی از قبیل
• تاسیس خانه های بهداشت
• ایجاد مراکز نگهداری کودکان
• انتخاب و معرفی کارگران نمونه زن و مرد
• تامین مسکن کارگری
• ایجاد و تشکیل شوراهای اسلامی کار ، انجمن های صنفی و انتخاب نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هیاتهای تشخیص و هیاتهای حل اختلاف
• چگونگی انتخاب و معرفی کارگران نمونه مرد
شرایطی که برای انتخاب کار گر نمونه مد نظر می باشد
۱٫ تکمیل فرمهای مشخصات کارگاه ، مشخصات فردی و فرمهای ارزشیابی کارگر
۲٫ ارسال تصویر شناسنامه پرسنلی
۳٫ ارائه گزارش فنی اختراع و ابتکار کارگر نمونه که می بایست با تائید مدیریت و شورای اسلامی کار باشد.
۴٫ گزارش میزان صرفه جویی ارزی به دلار با تائید مدیریت و شورای اسلامی کار
۵٫ ارسال عکس از کارهای ابتکاری کارگران نمونه با شرح قطعات یا دستگاه ساخته شده در پشت عکسها
۶٫ ارسال تعدادی از قطعات ساخته شده قابل حمل یا ماکت جهت استفاده در نمایشگاه دائمی کارگران
عناوین موجود در مقاله :
پیشگفتار
مقدمه :
فصل اول – معرفی اداره کار و امور اجتماعی استان ….
تاریخچه سازمان بین المللی کار در جهان
منشور سازمان بین المللی کار :
معرفی
شرح وظایف سازمان کار و آموزش فنی و حرفه ای استان قزوین:
اداره امور اجتماعی
شرایطی که برای انتخاب کار گر نمونه مد نظر می باشد
اداره بازرسی کار :
شرح وظایف
اداره روابط کار :
وظایف و مسئولیتها
شرایط و مدارک مورد نیاز :
بررسی آئین نامه های انضباطی کار کارگاهها
بررسی قراردادهای کار ارسالی شرکتها
شرایط مندرج در پیمان دسته جمعی :
سایر فعالیتهای امور اجتماعی :
فصل دوم – محاسبات تئوری
· محاسبه حقوق و مزایا
· فوق العاده
· …
روش محاسبه حقوق و دستمزد نظام کارمندی :
طرز محاسبه ضریب حقوقی در سال ۱۳۸۵ :
طرز محاسبه حق اولاد :
طرز محاسبه حق عائله مندی :
طرز محاسبه فوق العاده شغل :
طرز محاسبه محرومیت و تسهیلات زندگی :
فوق العاده محل خدمت :
فوق العاده محرومیت از روستا :
طرز محاسبه فوق العاده نوار مرزی :
طرز محاسبه فوق العاده جذب مناطق محروم :
طرز محاسبه فوق العاده ویژه :
طرز محاسبه حداقل دریافتی :
تفاوت حقوق با هیئت علمی :
طرز محاسبه فوق العاده برجستگی :
کمک هزینه ازدواج و فوت :
کمک هزینه سفر :
کمک هزینه مسکن مناطق محروم :
قانون پرداخت پاداش پایان خدمت :
بازنشستگی :
اختیاری :
توافقی :
اجباری :
فصل سوم – قراردادهای کار
· انواع قراردادها
· ویژگیها و تفاوتهای قراردادها
· …
?- تعریف قرارداد کار
?- ویژگیهای قرارداد کار
مشروعیت مورد قرارداد
معین بودن موضوع قرارداد
?- دوره آزمایشی
?- قراردادهای کارمزدی
?-?- نحوه محاسبه حقوق و مزایا قراردادهای کارمزدی
?- قراردادهای مزدساعتی
مشاغل آموزشی و پژوهشی
?-?- محاسبه حقوق ومزایا قراردادهای مزدساعتی
?- قراردادهای کارمزد ساعتی
?-?- نحوه محاسبه حقوق ومزایا قراردادهای کارمزد ساعتی
فصل چهارم – آشنایی با نرم افزار
· ویژگی های نرم افزار
· امکانات
· تصاویر آموزشی
سیستم حقوق و دستمزد :
سیستم های حقوق و دستمزد
خلاصه مشخصات سیستم حقوق و دستمزد
ضوابط و ویژگیهای سیستم پرسنلی
عملیات مربوط به احکام کارگزینی و ابلاغیه:
عملیات ثبت و نگهداری مشخصات کارکنان و مدیران:
فعالیتهای مربوط به حقوق و دستمزد:
فعالیتهای مربوط به آموزش:
گزارشها :
امکان گزارشگیری پویا
ارتباط سیستم پرسنلی با سایر سیستمها:
نرم افزار ها در سیستم حقوق و دستمزد :
گزارش ها :
فصل پنجم – نتیجه گیری
نتیجه گیری
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 63
مطالب مرتبط