پاورپوینت حسابداری علمی با پارادایم های گوناگون به بررسی تحولات و نظریات مختلف در زمینه حسابداری از دهه 1970 به بعد می پردازد. طبق نظریه کوهن، پارادایمها در یک دوره زمانی خاص بر یک علم مسلط میشوند و با وقوع بحران و اختلاف نظر، جای خود را به پارادایم های جدید می دهند.
پاورپوینت به معرفی و تحلیل پنج پارادایم اصلی حسابداری می پردازد: پارادایم انسان شناختی – استقرا، سودمندی در تصمیمگیری ها، مدل تصمیمگیری کل بازار، مدل تصمیمگیری شخص استفاده کننده، و ارزش اقتصادی اطلاعات. هر یک از این پارادایم ها با الگوها، موضوعات، تئوریها و روشهای خاص خود، دیدگاهها و کاربردهای مختلفی در حسابداری دارند. نهایتاً، مقاله نشان می دهد که با توجه به وجود پارادایمهای متعدد و تحقیقات گسترده در حسابداری، می توان این رشته را به عنوان یک علم تلقی کرد.
مقدمه
در اوایل دهه 1970 تحقیقات و پژوهش های حسابداری برای ایجاد تغییر تفکر و نگرش حسابداری توسط صاحب نظران حسابداری تایید گردید. این تایید بر این نظریه است که رویدادهای حسابداری از الگوی موفقیت آمیز پیروی میکند.
منظور از تغییر موفقیت آمیز :
طبق نظریه کوهن : در هر علمی در یک مقطع زمان ، پارادایم خاصی مسلط است. اما اختلاف نظرها و مرحله بحران متعاقب آن ممکن است به تغییری ناگهانی منتج و پارادایم مسلط قبلی با پارادایم مسلط دیگری جایگزین شود.
فرآیند ارائه و توسعه پارادایم های مختلف حسابداری
این فرآیند در سال 1977 توسط انجمن حسابداری امریکا ( AAA ) با انتشار بیانیه ” شرح تئوری حسابداری و پذیرش آن ” ( SATTA ) شروع شده است.طبق ای بیانیه سه رویکرد بر حسابداری مسلط است :
- رویکرد کلاسیک سود حقیقی – قیاس.
- رویکرد سودمندی در تصمیم گیری ها .
- رویکرد ارزش اقتصادی اطلاعات
فواید این رویکرد ها : افزایش تئوریها و رویکردهای حسابداری موجب این استنباط می شود که در حسابداری پارادایمهای چند گانه در حال رقابت وجود دارد.
تفاوت بین تئوری و پارادیم
- تئوری ها اجزای تشکیل دهنده پارادایم هستند.
- تئوری ها باعث تمایز و تفاوت بین پارادایمهای رقیب می شوند.
پارادایم چیست؟
تعریف واژه پارادایم ( Paradigm ) :پارادایم، اصطلاحی است که در فلسفه علم به کار گرفته می شود و مقصود از آن، اصولی است که بر بینش ما نسبت به چیزها و جهان حاکم است.
علاوه بر این معنای عام (منشاء اصول و مقررات)، معنای اخص آن «سرمشق» می باشد.
“پارادایم” از کلمه یونانی “پارادیگما” گرفته شده است و در اصل واژهی افلاطونی است و تغییر شکل یافتهی کلمهی “مُثُل” بعدها توسط مترجمان است.
دیدگاه مشترک اهل علم یا حرفه برای حل مسایل مربوط می باشد.
مفهوم پارادایم :
Ritzer,George دانشمند امریکایی : پارادایم تصویری بنیادی از موضوع یک رشته علمی است که کمک می کند به حل پرسشهایی که مطرح است و قواعدی که برای تفسیر پاسخ ها دریافت میشود.
بطور کلی پارادایم گسترده ترین دیدگاه مشترک صاحب نظران یک علم است.
اجزای تشکیل دهنده پارادایم :
- الگوها
- موضوع
- تئوری ها
- روش ها و ابزارها
انواع پارادایم :
- پارادایم انسان شناختی-استقرا
- پارادایم سود حقیقی-قیاس
- پارادایم سودمندی در تصمیم گیری ها
- پارادایم مدل تصمیم گیری کل بازار
- پارادایم مدل تصمیم گیری شخص استفاده کننده
- پارادایم ارزش اقتصادی اطلاعات
فهرست مطالب
مقدمه
مفهوم پارادایم
پارادایم انسان شناختی – استقرا
پارادایم سود حقیقی-قیاس
پارادایم سودمندی در تصمیم گیری ها
پارادایم مدل تصمیم گیری کل بازار
پارادایم مدل تصمیم گیری شخص استفاده کننده
پارادایم ارزش اقتصادی اطلاعات
علم حسابداری
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 31
مطالب مرتبط