این پاورپوینت به بررسی امکانات و محدودیت های افزایش تراکم ساختمانی و جمعیتی در شهرها پرداخته و تأثیرات آن بر معابر، خدمات شهری و فضاهای سبز را تحلیل می کند. همچنین، به ارائه راهکارهایی برای مدیریت بهینه تراکم در برنامه ریزی شهری می پردازد.
مقدمه
افزایش تراکم ساختمانی و جمعیتی در شهرها یکی از چالشهای بزرگ در برنامهریزی شهری مدرن است که تأثیرات گستردهای بر تمامی ابعاد زندگی شهری دارد. از یک سو، با توجه به رشد سریع جمعیت و محدودیتهای فضایی، افزایش تراکم بهعنوان راهکاری برای بهرهبرداری بهتر از زمینهای شهری و کاهش هزینههای زیرساختی پیشنهاد میشود. اما از سوی دیگر، این افزایش میتواند مشکلاتی نظیر کاهش کیفیت زندگی، افزایش ترافیک، کاهش فضاهای سبز و کاهش دسترسی به خدمات شهری را به دنبال داشته باشد.
تراکمهای بالاتر به معنای نیاز بیشتر به معابر و زیرساختهای شهری است که باید با دقت مدیریت شوند. به عنوان مثال، سرانه معابر و فضاهای خدماتی باید به گونهای طراحی شود که ضمن حفظ کیفیت زندگی شهری، پاسخگوی نیازهای روزافزون جمعیتی باشد. همچنین، افزایش تراکم میتواند منجر به کاهش فضاهای سبز و فضاهای عمومی شود که نقش مهمی در سلامت جسمی و روانی شهروندان دارند.
سرانه معابر و تراکم های شهری
در یک شهر با تراکم 100 نفر در هکتار سرانه معابر حدود 25 متر است و باقی کاربری ها 75 متر. در این حالت نسبت معابر به کل شهر نیز 25% است. حالا اگر تراکم 200 نفر در هکتار مدنظر باشد، اختصاص سرانه 25 متر برای معابر سطح معابر را به 50% سطح شهر می رساند. در تراکم 400 نفر در هکتار کل سطح شهر باید به معبر اختصاص یابد. که عملاً در هیچ شهر دنیا این نسبت ها اتفاق نمی افتد. در ادامه به بررسی علل موضوع می پردازیم. در فایل حاضر پاورپوینت بررسی امکانات و محدودیتهای افزایش تراکم ساختمانی و جمعیتی در شهرها ارائه می گردد.
تعیین حداقل معابر
شبکه معابر شهری برای صرفه اقتصادی نمیتوانند از حد معینی کوچکتر شوند. برای مثال در شرایط حاضر کم شدن عرض معابر دسترسی به واحدهای مسکونی از 12 متر توصیه نمیشود. که حداقل عبور 800 اتومبیل را ممکن میسازد. در حالی که در این گونه معابر حداکثر اتومبیل موجود معمولاً کمتر از 240 عدد است. این مبحث در بسیاری دیگر از معابر شهری صدق میکنند.
اصولاً تحلیلهای ترافیکی نشاندهنده امریست که به دنبال درج میشود.
فهرست مطالب
سرانه معابر و تراکم های شهری
تعیین حداقل معابر
نسبت معابر در شهرهای دنیا و طرحهای آمادهسازی
استنتاج از نسبت معابر در شهرهای جدید دنیا:
استنتاج از درصد معابر در شهرهای جدید ایران
بررسی اثرات افزایش تراکم ساختمانی بر سطح معبر با شرایط برابر
کاهش نسبت زمین مسکونی و خدماتی با افزایش تراکم
فرمول سطح معبر و تراکم
عناصر فرمول
جمع بندی
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 33
مطالب مرتبط