پاورپوینت آشنايی با مدل تعالی سازمانی

پاورپوینت آشنايی با مدل تعالی سازمانی (درس مدیریت تولید) به معرفی مدل‌ های سرآمدی سازمانی، منطق RADAR، ارزش‌ها و مفاهیم اساسی EFQM، و فرآیند خودارزیابی می‌پردازد. همچنین، کاربردها و مزایای این مدل در بهبود عملکرد سازمان و دستیابی به تعالی مورد بررسی قرار گرفته است.

پاورپوینت آشنايی با مدل تعالی سازمانی

مقدمه:

در دنیای رقابتی امروز، سازمان‌ها به دنبال راهکارهایی هستند که بتوانند عملکرد خود را بهبود بخشند و به استانداردهای بالاتری دست یابند. مدل تعالی سازمانی EFQM یکی از ابزارهای قدرتمند در این زمینه است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرآیندهای خود را بهبود بخشیده و به سرآمدی دست یابند. این مدل با ارائه چارچوبی برای ارزیابی و بهبود مستمر، به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا نقاط قوت و نواحی قابل بهبود خود را شناسایی کنند و برنامه‌های موثری برای بهبود عملکرد اجرا کنند.

مدل تعالی EFQM بر اساس مجموعه‌ای از ارزش‌ها و مفاهیم اساسی طراحی شده است که شامل نتیجه‌گرایی، مشتری‌مداری، مدیریت بر اساس فرآیندها و واقعیت‌ها، مشارکت و توسعه کارکنان، توسعه شراکت‌ها، مسئولیت‌های اجتماعی، رهبری و ثبات در مقاصد، و یادگیری و نوآوری مستمر می‌باشد. این ارزش‌ها به عنوان اصول راهنما برای سازمان‌ها عمل می‌کنند تا در مسیر تعالی حرکت کنند و به نتایج برجسته دست یابند.

یکی از ابزارهای کلیدی در مدل EFQM، منطق RADAR است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا نتایج مورد انتظار را تعیین کرده، رویکردهای مناسب را طرح‌ریزی و اجرا کنند، و سپس این رویکردها را ارزیابی و بازنگری نمایند. منطق RADAR به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا با بهره‌گیری از داده‌های واقعی و بازخوردهای مستمر، فرآیندهای خود را بهبود بخشند و بهبودهای مورد نیاز را شناسایی و اجرا کنند.

خودارزیابی یکی از مهم‌ترین مراحل در استفاده از مدل EFQM است. این فرآیند به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به صورت منظم و سیستماتیک فعالیت‌های خود را بازنگری کرده و نتایج حاصل از آنها را بررسی کنند. خودارزیابی به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا با شناسایی نقاط قوت و نواحی قابل بهبود، برنامه‌های بهبود موثری را تدوین و اجرا کنند و به طور مداوم در مسیر تعالی حرکت کنند. این فرآیند شامل چندین رویکرد مختلف مانند پرسشنامه‌ای، کارگاهی، پروفرما، و شبیه‌سازی جایزه است که هر یک به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا به شیوه‌ای موثر و کارآمد فرآیند خودارزیابی را انجام دهند.

مدیریت کیفیت جامع (TQM)

مدیریت کیفیت جامع (TQM) را میتوان بعنوان یک فرهنگ مدیریتی که بطور مداوم در حال تکامل است تعریف نمود.
این رویکرد شامل ارزشها (Values)، تکنیک‌ها (Techniques)، متدولوژی‌ها (Methodologies) و ابزارهائی (Tools) است که هدف آنها افزایش بهره‌وری، رضایت مشتریان و بهبود مستمر ازطریق مشارکت عمومی کارکنان و کاهش منابع مورد نیاز است.

مدل تعالی سازمانی BusinessExcellence Models

عبارت است از یک قالب یـا چارچوب که از طرف شخص ، گروه ، موسسه، کشور، سازمای محلی یا بین‌المللی  برای مقایسه، انتخاب و ارتقای عملکرد سازمانها و شرکت‌ها طراحی وتعمیق می یابد.

جایزه کیفیت دمینگ

جایزه دمینگ در سال1951 به  پیشنهاد  آقای  کنچی  کویاناگی (Kenchi Koyanagi)، توسط اتحادیه مهندسین و دانشمندان ژاپنی (JUSE) به یادبود خدمات برجسته دکتر دمینگ ایجاد شده است

انواع جایزه دمینگ

1- جایزه دمینگ برای افراد حقیقی (Individuals)
به افرادی اهدا میشود که مطالعات جامع و نقش مهمی در گسترش و پیاده سازی موفق TQM با استفاده از روشهای آماری داشته اند.
2- جایزه کاربردی دمینگ (Application)
به شرکتهایی اهدا میشود که در پیاده سازی و استفاده از TQM به نتایج درخشانی رسیده اند و از این طریق بهبود های مهم و قابل توجهی در عملکرد خود ایجاد کرده اند.

جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج امریکا

این جایزه به عنوان موتورمحرکه شرکتهای آمریکایی با بررسی نقاط قوت و ضعف جایزه کیفیت در ژاپن توسط گروهی از کارشناسان آمریکایی شکل گرفت.
آغاز بکار در سال 1987 با امضای قانون شماره 107-100 توسط رونالد ریگان و اعطای جایزه همه ساله در کاخ سفید توسط ریاست جمهور وقت آمریکا می باشد.

کاربردها و مزایای مدل تعالی سازمانی EFQM

ابزاری برای خود ارزیابی به منظور تعیین موقعیت سازمان‌ها در مسیر تعالی
کمک به درک فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب (هدف) و برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف
مبنایی برای ایجاد زبان و تفکر مشترک در تمامی ابعاد سازمان و در همه حوزه‌های عملکرد و چارچوبی برای اندازه گیری عملکرد سازمان .
شناسایی نقاط قوت و نواحی بهبود سازمان
امکان و انجام مقایسه با بیرون از سازمان ( Benchmarking )
توجه به اهداف درون سازمانی و نتایج کسب شده در سازمان
امکان شرکت و برنده شدن در فرایند جایزه
توجه به نیازهای همه ذی نفعان سازمان
و…

فهرست مطالب

بخش اول:
مروری بر مدلهای سرآمدی سازمانی
بخش دوم:
ارزشها و مفاهیم سر آمدی و معیارهای مدلEFQM/
بخش سوم:
مرورسیستم امتیازدهی و معرفی منطق  RADAR
بخش چهارم:
خود ازریابی
بخش پنجم:
معرفی جوایز و فرایند جوایز ملی در ایران


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات تعداد صفحات: 111

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط