این تحقیق در مورد زنان کارآفرین ایرانی می باشد و دلایل موفقیت و همچنین موانعی که بر سر راه زنان کارآفرین ایرانی قرار دارد را بررسی می نماید. این تحقیق به دانشجویان رشته های مختلف جهت ارائه پروژه جهت درس کارآفرینی پیشنهاد می گردد.
مقدمه
کارآفرینی به نوبه خود فرآیند پیچیده ای است که عوامل متعددشخصیتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… در آن تاثیر گذار می باشد و شاید همین پیچیدگی و ناهمواری توجیه کننده میزان قابل توجه عدم موفقیت بانوان در کار آفرینی و اساسا عدم ورود ایشان به فعالیتهای کار آفرینانه باشد. از این رو شناسایی عوامل موثر در فرآیند راه اندازی یک فعالیت کار آفرینانه،از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
ایجاد تفکر کار آفرینی و ورود به کسب و کار در میان بانوان کشور،خصوصا دانش آموختگان دانشگاهی، با توجه به دانش و مهارتی که در رشته تخصصی دانشگاهی خود فرا گرفته و امکان ایجاد کسب و کار به صورت فردی و یا گروهی در رشته خود را دارند، باعث می شود که آنها با بهره گیری از استعدادهای بالقوه خود، افرادی خلاق، نو آور و کار آفرین شوند و خود را باور نمایند که این خود باوری نه تنها منجر به تسلط و موفقیت آنها در زندگی شخصیشان می شود، بلکه بسیاری از نا هنجاری های فکری و روانی که امروز با آن دست به گریبان هستند را کاهش داده و آنان را به جایگاه واقعی خود می رساند.
در سالهای اخیر، زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، گرایش بیشتری به تحصیلات پیدا کرده اند و نرخ ورود زنان و دختران به دانشگاهها ،سال به سال در حال افزایش است. یکی از راهکارهای مهم جهت اشتغال زنان ، توسعه کار آفرینی در میان آنان می باشد.
ضرورت توسعه کار آفرینی زنان
زنان بیش از ۴۹ درصد جمعیت کشور را تشکیل میدهند و بیش از ۱۱ درصد آنها از نظر اقتصادی فعال می باشند.کشور ما ایران،دارای جمعیتی جوان است که جوانی جمعیت سرمایه ای ارزنده در اختیار برنامه ریزان کشور قرار داده است.از سوی دیگر تمایل زنان و دختران به تحصیلات دانشگاهی در سالهای اخیر افزایش یافته و بیش از ۶۵ درصد ورود به دانشگاهها را دختران به خود اختصاص داده اند. توسعه کار آفرینی در شرایط امروز به عنوان یکی از بهترین راههای ایجاد اشتغال است.
امروزه، جوامع با تحولات و تهدیدات گسترده بین المللی روبرو هستند. تحولات و دگرگونیهای نظام اجتماعی–اقتصادی عصر حاضر، ناشی از پیشرفتهای شگرف علمی و تکنولوژیک است که به نوبه خود منجر به دیدگاهها و ضرورتهای جدیدی شده است. برای پاسخ به این نیازها و همراهی با تحولات و دگرگونیهای مزبور، دیگر نمی توان به روشها و فرآیندهای موجود اکتفا کرد. از این رو تضمین و تداوم حیات و بقای جوامع، نیازمند ارایه راهها و روشهای جدید به منظور مقابله با مشکلات است.به همین خاطر است که نوآوری ،ابداع، تولید محصول جدید، فرآیندها و روشهای نو، بیش از پیش ضرورت می یابد.
به منظور استفاده بهینه از تواناییهای زنان و دستیابی به توسعه اقتصادی، باید نقش کارآفرینی زنان را در توسعه همه جانبه به ویژه توسعه اقتصادی تقویت نمایند. در این راستا سیاستهای حمایتی مناسب در تقویت ویژگیهای کار آفرینانه و بقای روحیه کارآفرینی در میان زنان نقش مهمی ایفا می کند.
فهرست مطالب
مقدمه
ضرورت توسعه کار آفرینی زنان
وضعیت کارآفرینی زنان در ایران
تحقیق روی زنان و دختران کارآفرین دانشگاهی
اهداف زنان کارآفرین
موانع اشتغال و کارآفرینی زنان در ایران
در بعد فردی
در بعد اجتماعی
در بعد فرهنگی
در بعد اقتصادی
تفاوت زنان کارآفرین با مردان کارافرین
۱ – انگیزه کارآفرینی
۲ – نقطه شروع
۳ – منابع مالی
۴ – سوابق حرفه ای
۵ – ویژگی های شخصیتی
راه های توسعه کارآفرینی زنان
پیشنهادات در حوزه کار افرینی زنان
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 17
مطالب مرتبط