در این تحقیق به بررسی بخش استارت خودرو پرداخته شده و آن را به طور کامل مورد بحث قرار می دهد. این تحقیق به دانشجویان رشته های مکانیک خودرو و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
مقدمه
برای استارت زدن موتور ماشین نیاز هست که موتور در ابتدا مقداری سرعت داشته باشد بنابراین سوخت و هوا وارد سیلندر می شوند و فشرده می شوند ، استارت الکتریکی با به حرکت در آوردم محور خود ، چرخ دنده های کوک خودش را با چرخ دنده های بزرگ موتور درگیر می کند و این چرخش را ایجاد می کند.
معمولا استارت در پشت و کنار موتور نصب می شود ، استارت برای انجام کار خود به نیروی الکتریکی زیادی نیاز دارد که این نیرو به وسیله ی کابل از باتری تامین می شود .
سوییچ استارت برای خاموش و روشن کردن موتور استارت به سرعت انجام می شود تا جلوی صدمه دیدن قطعات را بگیرد ، هم چنین از سوییچ های معمولی استارت نمی توان استفاد کرد زیرا جریان برق زیادی باید از آن عبور کند ، در این سیستم تعدادی فنر بازگشتی وجود دارد که پس از روشن شدن احتراق موتور وظیفه دارند استارت را قطع کنند.
همچنین در داخل استارت چرخ دنده ای وجود دارد که پس از روشن شدن موتور و حرکت ماشین مانع از این میشود که موتور ماشین ، موتور استارت را به سرعت به حرکت درآورد و به آن اسیب برساند ، این چرخ دنده حالتی دارد که فقط در جهتی که استارت موتور را بچرخاند درگیر میشود.
راه اندازی موتور یا استارت زدن
چهار عنصر زیر باید در موتور احتراق داخلی جمع شود تا بتوان ان را راه اندازی و استارتر کرد
1- مخلوط هوا – سوخت قابل احتراق
2- حرکت تراکم
3- نوعی سیستم اشتغال
4- حداقل دور راه اندازی لازم (در حدود 100 دور بر دقیقه) (استارت)
برای تامین سه عنصر نخست باید عنصر چهارم یعنی حداقل دور راه اندازیلازم را تامین کرد (استارت)
توانایی دستیابی به این دور حداقل نیز خود تابع چند عامل است.
1- ولتاژ نامی سیستم راه اندازی
2- حداقل دمای محتمل که باید بتوان موتور را در ان دما روشن کرد این دما را دمای حد راه ندازی می نامند
3- مقاومت موتور گردانی . به عبارت دیگر گشتاور لازم برای موتور گردانی در دمای حد راه اندازی
4- مشخصه های باتری
5- افت ولتاژ بین باتری و استارت
6- نسبت دنده استارت به دنده فلایویل
7- مشخصه های استارت
8- حداقل دور لازم برای موتور گردانی در دمای حد راه اندازی
نکته دیگری که در ارتباط با نیازهای راه اندازی موتو ر شایان توجه است دمای راه اندازی است.
میتوان دریافت که با کاهش دما گشتاور استارت نیز کاهش می یابد اما گشتاور لازم برای موتور گردانی با حداقل دور افزایش می یابد
دمای حد راه اندازی برای اتومبیلهای سواری از 18 – تا 25- درجه سانیگراد و برای کامیونها و اتوبوسها از 15- تا 20- درجه سانتیگراد تغییر می کند سازندگان استارت غالبا 20+ تا 20- درجه سانتیگراد را ذکر می کنند
فهرست مطالب
مقدمه
راه اندازی موتور یا استارت زدن
اصول کار موتور استارت
استارت با درگیری لخت
استارت از پیش درگیر
سیستم استارت و دینام یکپارچه
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 11
مطالب مرتبط