این تحقیق در مورد لاستیک خودرو بوده و مفهوم، انواع و ویژگی های آن را به طور کامل بیان می نماید. این تحقیق به دانشجویان رشته های مکانیک خودرو و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
مقدمه
امروزه سازندگان تایر، گستره وسیعی از لاستیک ها را برای خودروهای گوناگون تولید میکنند که از لحاظ اندازه، آج، جنس، ساختمان و کاربری انواع مختلفی دارند. همچنین برای شرایط آب و هوایی و جادههای متفاوت، انواع ویژهای از آنها ساخته میشود. جالب است بدانیم ترکیبات به کار رفته در تایر خودروهای شخصی و وانتها، به ۲۰۰ مورد میرسد. هر چند برای نیازهای متنوع رانندگان، تایرهای مختلفی تولید می شود اما کار اصلی هر لاستیک این است که همراه رینگچرخ، اتاقکی از هوا میسازد که وزن خودرو روی آن قرار میگیرد.
شاید متعجب شوید اگر بدانید بیش از ۹۵ درصد وزن وسیله نقلیه را فشار باد درون تایر متحمل میشود و خود لاستیک، تنها ۵ درصد را تحمل میکند. نکته جالب دیگر آن است که محل برخورد تایر با جاده، کمی کوچکتر از یک کارتپستال معمولی است و چرخش، شتاب و توقف خودرو، تنها از طریق همین سطح کوچک انجام میشود. تایر همچنین برای خنثی کردن ضربات و تکانهای ناشی از حرکت در جاده، به سیستم تعلیق خودرو کمک میکند.
تقریباکلیه تایرهایی که امروزه برای خودروهای شخصی ساخته میشوند لاستیکهای رادیال «شعاعی» هستند که در آنها لایههای سازنده بدنه لاستیک به صورت شعاعی از یک طوقه به سمت طوقه دیگر کشیده و نصب میشوند. این لایهها با تسمههای فولادی در جای خود مستحکم شدهاند.
امروزه سازندگان تایر، گستره وسیعی از لاستیکهای مختلف با اندازه آج و جنس گوناگون تولید میکنند که برای هر شرایط آبوهوایی متفاوت است. جالب است بدانیم ترکیبات به کار رفته در تایر خودروهای شخصی و وانتها به 200مورد میرسد! هرچند برای نیازهای متنوع رانندگان، تایرهای مختلفی تولید میشود؛ اما کار اصلی هر لاستیک این است که همراه رینگ چرخ، اتاقکی از هوا میسازد که وزن خودرو روی آن قرار میگیرد.
تقریبا 95درصد وزن خودرو بر دوش بادی است که درون تایرها قرار دارد و تنها 5درصد وزن خودرو روی تایر خودرو است. روی دیوار بیرونی هر تایر، اعداد و کدهایی درج شده است که در حقیقت میتوان گفت که شناسنامه لاستیک خودرو هستند. اندازه لاستیک خودرو با علایمی همچون (13 P165/65R) (برای مثال این اعداد روی تایر پراید نشان داده میشود. معنی آن این است که P=تایر خودروی شخصی، 165= پهنای تایر (برحسب میلیمتر)، 65= نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای آن (برحسب میلیمتر)،R= رادیال، 13= قطر رینگ (بر حسب اینچ). هر گاه روی تایرهایی که خریداری کردید این حروف و ارقام را مشاهده کردید بدانید که شناسنامه لاستیک است.
حداکثر سرعتی که لاستیک میتواند تحمل کند، با یک حرف از A تا Z شناخته میشود. برای مثال روی جداره تایر خودروی پراید، نماد H برای سرعت درج شده نشان میدهد هنگامی که تایر دارای فشار بار و بارگذاری مناسب است حداکثر توان حرکت 320کیلومتر در ساعت را دارا است. اگر تایری تحت تاثیر حداکثر سرعت واقع شود، اما فشار باد آن تنظیم نباشد و اضافه بار روی آن فشار بیاورد، آسیبدیده و یا ممکن است بترکد.
تولید کنندگان تایر، تمامی اطلاعات لازم برای مصرف کننده را که باید هنگام خرید به آنها توجه کند، روی تایرهای تولیدی درج می کنند. بعضی از این اطلاعات نیازی به توضیح ندارند و برخی نیز می بایستی تعریف شوند.
فهرست مطالب
مقدمه
شرح نشانه های مندرج بر روی لاستیک
میزان و اندازه سرعت
میزان تحمل وزن (میزان بار)
درجه بندی کیفیت تایر (UTQG)
ساییدگی تایر (نوع آجر تایر)
اندازه لغزش
مقاومت در برابر حرارت
عرض تایر
قطر رینگ
افست رینگ
محدوده حمل بار
محاسبه نسبت اندازه تایر به رینگ
ساخت تایر
چگونگی نامگذاری نشانه ها در جداره تایر خودرو
اجزای تایر
آج تایر – عمق یا اندازه آج تایر
خود تمیزی تایرها
لغزندگی تایرها
طراحی آج تایرها به صورت متقارن و غیرمتقارن
طراحی سمت و جهت آج ها
استحکام دیواره تایرها
طراحی آج مخصوص گل و لای و برف
طراحی آج های غیرجهت دار
شرح برخی از نشانه های دیگر در تایرها
شاخص سائیدگی آج
بالانس چرخ
چه کارهایی بکنیم تا طول عمر تایرهای مصرفیمان بیشتر شود؟
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 18
مطالب مرتبط