این تحقیق در مورد بازاریابی جهانی یا بین المللی می باشد و پس از تعریف این نوع بازاریابی، به بررسی تاریخچه و ویژگی های می پردازد. این تحقیق به دانشجویان رشته های مدیریت ، اقتصاد ، فناوری اطلاعات، کامپیوتر و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
مقدمه
علم بازاریابی جهانی است. با این حال، طبیعی است که عمل بازاریابی به سبب اینکه کشورها و مردم جهان متفاوت هستند در کشورهای گوناگون، متفاوت باشد.
بازاریابی جهانی عبارت است از فرایند تنظیم راهبردهای بازاریابی شرکت و تطبیق آنها با شرایط سایر کشورها. البته بازاریابی جهانی چیزی فراتر از فروش محصولات و خدمات در خارج از مرزها و در سراسر جهان است. به بیان دیگر، بازاریابی جهانی عبارت است از فرایند تماموقت برنامه ریزی، خلق، موقعیتیابی و تبلیغ محصولاتتان در بازار جهانی. اگر میخواهید درک بهتری از بازاریابی جهانی، راهبردها، نمونهها و مشکلات آن پیدا کنید، در ادامه با ما همراه باشید.
بازاریابی جهانی چیست؟
بازاریابی جهانی اشاره به فعالیتهای بازاریابی هماهنگ و یکپارچه در سراسر بازارهای چند کشور است. Jonny K. Johansson بازاریابی جهانی را به عنوان برادر بزرگتر بازاریابی بینالمللی تعریف میکند.
این فرآیند به مفهوم انتقال یک محصول یا خدمت نهایی در سراسر جهان است. بازاریابی جهانی فراتر از فروش یک محصول بینالمللی است، آن شامل تمام فرآیندهای برنامهریزی، تولید، قرار دادن و ترویج محصولات یک شرکت در بازارهای سراسر جهان است. کسبوکارهای بزرگ اغلب دفاتری در کشورهای مختلف دارند اما با گسترش اینترنت حتی شرکتهای کوچک هم میتوانندمحصولات خود را به مشتریان در سراسر جهان برسانند. در بازاریابی جهانی هیچ تفاوتی بین یک بازار محلی و بازاری در 10000 مایل دورتر وجود ندارد و محصولی که عرضه میشود در هر دوی این بازارها یکسان است.
فواید بازاریابی جهانی
بازاریابی جهانی درصورتیکه درست انجام شود، فواید زیادی دارد. از جمله:
اول از همه میتواند تأثیربخشی محصول یا خدمات شما را بهبود بخشد. علت این امر این است که شما هرچه بیشتر رشد کنید، معلومات جدیدی کسب کنید و مطالب را سریعتر بیاموزید، در تولید محصول و ارائهی خدمات تأثیرگذاری بیشتری خواهید داشت.
ثانیا، با بازاریابی جهانی میتوانید از مزیت رقابتی قدرتمندی برخوردار باشد. شرکتها بهراحتی میتوانند در بازار محلی رقابت کنند. اما رقابت در عرصهی بینالمللی است که برای شرکتها یک چالش محسوب میشود و معدودی از آنها میتوانند در این زمینه، حرفی برای گفتن داشته باشند. از این رو اگر بتوانید در عرصهی بینالمللی رقابت کنید و رقبایتان نتوانند این کار را بکنند، در صنعت خود نیروی قدرتمندی خواهید بود.
ثالثا، با بازاریابی جهانی خواهید توانست آگاهی مصرفکننده از برند محصول یا خدمات خود را بالا ببرید. از طریق اینترنت، مصرفکنندگان میتوانند پیشرفت شما را در عرصهی جهانی رصد کنند.
و در آخر اینکه بازاریابی جهانی میتواند هزینهها را کاهش و پساندازها را افزایش دهد. شما اگر تمرکز خود را بر سایر بازارها معطوف کنید، خواهید توانست با استانداردسازی فرایندهایتان صرفهجویی به مقیاس کنید. تازه این غیر از پساندازهایی است که استفاده از اینترنت برایتان بههمراه خواهد داشت!
شرکتهایی که در مسیر جهانیشدن رو به تکامل هستند، این مسیر را بهتدریج طی میکنند. شرکت در اولین مرحله باید بر فعالیت در بازار داخلی تمرکز کند. در مرحلهی دوم، شرکت هنوز بر بازار داخلی متمرکز است اما صادرات را هم در دستور کار خود قرار داده است. در مرحلهی سوم، شرکت باید بازاریابی خود را به خارج از مرزها ببرد. این مرحله بیشتر از سمت شرکتهای چندملیتی در دستور کار قرار میگیرد. بدین ترتیب، تطبیق به امری ضروری بدل شده است. در چهارمین و آخرین مرحله، شرکت با توسعهی برنامهها و محصولات خود به بازارهای جهانی، خلق ارزش خواهد کرد. قطعا برای تکامل این فرایند هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد.
فهرست مطالب
مقدمه
بازاریابی جهانی چیست؟
فواید بازاریابی جهانی
راهبردهای بازاریابی جهانی
تفاوت بازاریابی جهانی و بازاریابی بینالمللی
توسعهی کمپین بازاریابی جهانی
۱. بازار خود را بشناسید
۲. یک برنامهی بازاریابی خلق کنید
۳. رویکرد متناسب را اتخاذ کنید
۴. ارتباطات خود را بومیسازی کنید
مشکلات و اشتباهاتی که در بازاریابی جهانی رخ میدهند
۱. تعییننکردن کشورها
۲. عدم تمرکز بر اطلاعات داخلی
۳. عدم مطابقت بین مجاری فروش و بازاریابی
۴. عدم مطابقت آفرهای محصول
۵. استفادهنکردن از رهبران تیم بومی
۶. نداشتن دانش در رابطه با تشریفات جهانی
جوانب منفی استاندارد سازی بازاریابی جهانی
نکات کلیدی در بازاریابی جهانی
نمونههایی از بازاریابی جهانی موفق
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 21
مطالب مرتبط