دانلود مقاله اختلالات بینایی (در کودکان)
تعاریف
بطور کلی از اصطلاح نقص بینایی برای توصیف همه ی درجات گوناگون انواع نابینایی شدید گرفته تا نابینایی کامل استفاده می شود .
در مورد نقایص بینایی طبقه بندیهای متعددی انجام گرفته است . تعریفی قانونی وجود دارد که کودکان نابینا و کم بینا را بر اساس آزمونهای مربوط به تیز بینی توصیف می کند . کودکی که از نظر قانونی نابینا تلقی می شود فقط قادر است در فاصله ۲۰۰/۲۰ و یا کمتر ( همراه با اصلاح ) ببیند . این به معنای آن است که آنچه را که فرد دارای بینایی طبیعی در فاصله ۲۰۰ پایی مشاهده می کند ، این کودک در فاصله ۲۰ پایی می بیند . نابینایی قانونی لزوماً بدان مفهوم نیست که کودک کلاً نمی تواند ببیند . او می تواند روشنایی و تاریکی را حس کند ، و ممکن است از برخی تصورات بصری نیز برخوردار باشد .
کودکی که در تستهای تیز بینی نمره ای بین ۷۰/۲۰ و ۲۰۰/۲۰ ( همراه با وسایل کمکی ) به دست می آورد از نظر قانونی کم بینا تلقی می شود .
ادراکات بصری و چشم انسان
بینایی و یا ادراکات بصری ، عملکرد مغز ، تجربه و توانایی عضو حسی یعنی چشم است ، که بتواند محرکات را از دنیای خارج دریافت کند . ادراک بصری ناقص می تواند به علت نقص در مغز ، تجربه ناکافی و یا چشمی معیوب به وجود می آید . فرایند ادراک بینایی بدین صورت است که ، نور پس از وارد شدن به چشم تجزیه شده و بر سلولهای شبکیه متمرکز می شود در آنجا انرژی عصبی تولید شده و از طریق تارهای عصبی موجود در عصب بینایی به مناطق دریافت در مغز منتقل می گردد و سپس اطلاعات بصری در مغز تعبیر و تفصیر می شود . دو فرد که از حس بینایی خوبی برخوردارند بسته به نوع آموزش و تجاربشان می توانند از یک تجربه بصری ، ادراکی متفاوت داشته باشند .
چشم انسان
چشم انسان سیستم پیچیده ای است که در آن قسمتهای مرتبطی وجود دارد . به علت معایب ارثی ، بیماری ، تصادف و یا علل دیگر ، هر قسمت از چشم می تواند دچار نقص شده ، و غیر قابل استفاده شود . از چشم به عنوان دوربین مغز یاد شده است . همانند دوربین ، چشم دارای دیافراگمی است که به آن عنبیه می گویند . عنبیه دیوار عضلانی رنگی است که برای منظم ساختن مقدار نوری که از طریق دریچه ای مرکزی به نام مردمک وارد چشم می شود ، منبسط و منقبض می شود . در پشت عنبیه ، عدسی قرار دارد ، که جنبه ی ارتعاشی داشته و دارای تحدّب دوگانه است .
کار عدسی متمرکز ساختن نور منعکس شده از اشیاء روی شبکیه است . شبکیه لایه ای از بافتها است که در برابر نور حساسیت دارد ، و در پشت کره ی چشم قرار دارد ، در شبکیه گیرنده های عصبی وجود دارند ، که کارشان در عمل دیدن تبدیل انرژی فیزیکی نور به انرژی عصبی می باشد .
عناصر حمایتی و ساختاری دیگری در چشم وجود دارد که همگی آنها می توانند بر کار بینایی تاثیر داشته باشند . قرنیه قسمت شفاف بخش جلوی چشم است و پوشش سخت و خارجی کره چشم را تشکیل می دهد . عضلات مویرگی برای این که چشم بتواند روی اشیاء در فواصل متفاوت متمرکز شود ، شکل عدسی ما را تغیر می دهند .
در چشم طبیعی و بی نقص برای دیدن اشیایی که در فاصله ۲۰ پایی و یا بیشتر قرار دارند ، تأثیرات عضلاتی ضروری نمی باشد . موقعی که چشم به شیء ، که نزدیکتر از ۲۰ پایی است نگاه می کند ، برای این که این شیء ، روی شبکیه متمرکز شود ، عضلات مویرگی تحدب انحنای عدسی را افزایش می دهند . تغییرات انجام شده در شکل عدسی را انطباق می نامند .
علاوه بر این عظلات بیرونی کار کنترل حرکات چشم را در حدقه به عهده دارند . تغییرات به عمل آمده در این عظلات را همگرایی یا تقارب گویند .
فهرست مطالب
۱- تعاریف ۱
۲- چشم انسان ۲
۳- علل نقایص چشمی ۳
۴- میزان شیوع ۴
۵- نیمرخهای رشد ۴
* ویژگی ها
* رشد عقلی
* جبران حسی حرکتی
* رشد زبان
۶- سازگاری شخصی و اجتماعی ۱۱
۷- شناسایی و تشخیص ۱۳
۸- ملاحضات آموزشی ۱۶
* دوران نوزادی و اوایل کودکی
* محیط آموزشی کودکان نابینا
* استفاده از الفبای بریل برای نابینایان
* مسلط شدن بر محیط
* جهت یابی و راه رفتن
* اهمیت گوش دادن برای نابینایان
* محتوای درسی کودکان نابینا
۹- استفاده از تکنولوژی برای نابینایان ۲۹
۱۰- ارتباط در نابینایان ۲۹
۱۱- راه رفتن ۳۲
۱۲- آموزش پیش شغلی برای مبتلایان به نقص بینایی ۳۳
۱۳- مشکلات دوران زندگی ۳۴
۱۴- منابع و مأخذ
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 40
مطالب مرتبط