دانلود مقاله آمار توصیفی تحقیق دانلود مقاله آمار توصیفی مقاله در مورد آمار توصیفی تحقیق در مورد آمار توصیفی تحقیق درباره آمار توصیفی روش تحقیق آمار توصیفی آمار توصیفی در روش تحقیق دانلود جزوه آمار توصیفی آموزش آمار توصیفی نمونه سوال آمار توصیفی تعریف آمار توصیفی آمار توصیفی و استنباطی مقاله آمار توصیفی جزوه آمار توصیفی آمار توصیفی و استنباطی ppt
مختصری از تاریخچه علم آمار
واژه آمار از کلمه لاتین Status سرچشمه گرفته است که به معنای حالت, وضع یا موقعیت می باشد.از این واژه به عنوان ریشه واژه های Stato (دولت)، Statista (دولت شناسی یا کسی که اطلاعات راجع به دولت دارد)، Statistica (آمار)، که مجموعه معین راجع به دولت می باشد، به وجود آماده است.
علم آمار همانند هر علم دیگر، در نتیجه نیازهای بشر بوجود آمده است و تاریخی غنی دارد بطوریکه از دورانهای گذشته تا کنون رشد و تکامل آن ادامه یافته آست.
سرشماریهای بسیار ابتدایی که به هیچ رو با آمار دموگرافی و سرشماریهای امروزی قیاس شدنی نیست، بنای آمار کنونی را پی ریزی کرده و آغاز نموده است.
با ظهور سرمایه داری و گسترش تجارت، آمار در مقابل مسائل مرکب تر و پیچیده تری قرار می گیرد و حجم اطلاعات جمع آوری شده افزایش می یابد و در نتیجه کارهای آماری نیز توسعه می یابد. بطوریکه از نظر ماهیت عمیق تر، از نظر موضوع مورد مطالعه وسیع تر و از نظر وسائلی که به کار گرفته می شود کاملتر میگردد.
در تحقیق های علمی بیش از همه این فکر که آمار در قرن هفدهم به خود شکل یک علم می گیرد طرفدار پیدا کرده است. در اواسط قرن هفدهم در انگلستان یک جریان علمی پدید امد که نام” حساب سیاسی“ به خود گرفت. این جریان علمی را ویلیام پتی و جان گرانت آغاز کردند و بعد از آنها بنام کتب ” حسابدانهای سیاسی “ نامیده شد. این دانشمندان در برسی های خود از مشخص کننده های آمار همچون کمیت های نسبی و متوسط استفاده می کردند. همزمان با ظهور این مکتب، در آلمان مکتب ” آمار توصیفی “ یا ”دولت شناسی“ توسعه یافت. ظهور این علم به سالهای ۱۶۶۰ مربوط میگردد. دانشمندان این مکتب سعی وافر داشتند که به طور همه جانبه ای با استفاده از اعداد، دولتها و کشورها را تشریح و تفسیر کنند. بین داشمندان دولت شناس، بیش از همه ” آخن وال“ استاد دروس حقوق بین الملل و آمار در دانشگاه گوتینگن جلب نظر میکند. بعضی از آمار دانان آخن وال را پدر آمار می دانند. البته از بنیانگذاران علم آمار، قبل از دیگران می توان از ” کتله“ نام برد.
روش ریاضی روش قیاسی است یعنی ازکل به جزء. مثلا” می گوییم زوایای یک مثلث ۱۸۰است.این حکم در مورد هر مثلثی صرف نظر از طول اضلاع مشخص است .ولی آمار روشی استقرایی است یعنی از جز به کل.مثلا”با فراهم آوردن نمونه های آزمایشگاهی در چند مرحله در باره میزان قند خون افراد با ۹۵% احتمال صحبت می کنیم .این نتیجه تا زمانی معتبر است که داده های جدید فرضیه فوق را مورد تایید قرار دهد.در ریاضی هم نوعی استقراء ریاضی داریم اما نتیجه آن در صورت اثبات همیشه درست است . پس آمار با آنکه به ریاضی بستگی دارد شاخه ای از آن نیست .بلکه از داده ها پدیدآمده است . ریاضی پشتوانه نظری آمار است به گونه ای که پشتوانه نظری مفاهیم بسیاری در فیزیک ورشته های مهندسی و … است .
در ریاضی امور همواره قطعی اند .اما در آمار پدیده هایی مورد بررسی قرار می گیرندکه قطعی نیستند بلکه تصادفی اند .اما این امور تصادفی هم برای خود قواعدی دارند که آنها را قوانین احتمال می نامند . منطق فازی با نوعی عدم قطعیت سرو کار دارد. بنابراین آمار در جایی کاربرد دارد که عدم قطعیت در پیشامدها،اندازه گیریها و وقایع رخ می دهد.
کلیت آمار و ریاضی
کلمه آمار و داده ها باهم مترادف هستند .به عبارت دیگر آمار یعنی اعداد مربوط به دنیای ما ونتیجه گیری از آنها برای کشف واقعیتها. آمار ازنظر تاریخی از راه سرشماری وکسب مالیات وجدول های مرگ میر آغازشدو به صورت آمار جدید برای کشف حقایق به کمک داده ها به علوم وعلوم اجتماعی راه یافت .بنابراین آمار با تجربه ومشاهده محض روندی دیگر داشته است . با اینکه مفاهیم ریاضی مانند جمع وتفریق وقضایایی مهم مانند قضیه فیثاغورث، ابتدا براساس تجربه ومشاهده بوده اند بعدها مطلق گرایان با تلاش فکری خود در طول زمان این مفاهیم وقضایارا ازعالم تجربه جدا کرده ودر ذهن پروراندند که در نتیجه آن مبنای ریاضی امروز آفریده شده است .
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 17
مطالب مرتبط