دانلود پاورپوینت درباره مبانی مدیریت PPT
مبانی مدیریت
سازمان
تعریف : یک سازمان ، آرایشی سیستماتیک از افرادی است که به منظور دستیابی به اهدافی خاص گرد هم آمده اند .
مثال : دانشکده یا دانشگاه ، انجمن اولیا و معلمین مدرسه ، تیم فوتبال استقلال
سه ویژگی مشترک سازمانها
ویژگی اول : هدف مشخص یک سازمان معمولا به صورت یک هدف یا مجموعه ای از اهداف بیان می شود
مثال: هدف معاونت پژوهشی دانشگاه :کسب رتبه اول پژوهشی در بین دانشگاه های هم تیپ
ویژگی دوم : هیج قصد یا هدفی به خودی خود قابل دستیابی نیست
مثال : سازمان افراد را وادار می کند تا بمنظور تعیین هدف تصمیم بگیرند و به منظور تحقق آن اقدامات گوناگونی بعمل می آورند
ویژگی سوم : همه سازمانها از ساختار سازمانی برای هدایت و کنترل رفتار اعضای خود استفاده می کنند
تعریف کاملتر سازمان
سازمان به موسسه ای اطلاق می شود که دارای هدفی مشخص ، افراد یا اعضا و یک ساختار سیستماتیک باشد
وجه تمایز مدیران و کارکنان عملیاتی
اعضایی که در یک سازمان کار می کنند را به دو دسته تقسیم می کنند:
– مدیران
– کارکنان عملیاتی
مدیران : وظیفه هدایت افراد سازمان در رسیدن به هدف سازمان را بعهده دارند
نکته : برخی مدیران خودشان مسئولیت عملیاتی را به عهده دارند
کارکنان عملیاتی : افرادی هستند که مستقیما انجام یک شغل یا وظیفه ای را بعهده دارند و هیچ مسئولیتی برای نظارت بر کار دیگران ندارند
تالیف : Stephen Rabbins – David De Cenzo (1998)
ترجمه : دکتر سید محمد اعرابی ، محمدعلی حمید رفیعی – بهروز اسراری ارشاد
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 50
مطالب مرتبط