فایل تجربیات مشاور مدرسه استثنائی بصورت ورد و قابل ویرایش به اضافه سه فرم داده شده توسط آموزش پرورش بصورت کاملا عالی و تضمین شده می باشد فهرست مطالب در زیر آمده است. و بالای ۵۰ صفحه می باشد.
تجربیات مشاور مدرسه استثنائی
مقدمه :
اینجانب مشاور مدرسه استثنائی میباشم و هدف از این تحقیق بیان تجربیات خودم در زمینه مشاوره در مدرسه استثنائی می باشد . ابتدا مقدمه ای در این زمینه بیان می نمایم :
مشاوره وكودكان استثنايي
هر فردي در هر شرايط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و خانوادگي فارغ از سن، جنس و …. در زندگي با مشكلاتي روبرو مي شود كه حل يا كاهش تأثيرگذاري آن مشكلات بر زندگي ، نياز به تصميم گيري مناسب با توجه به راه حل ها و منابع موجود دارد. كودكان ودانش آموزان استثنايي ووالدين آنها نيز از اين قاعده مستثني نيستند. مشاوره با كودكان استثنايي و والدين آنان، حساسيت هاي بيشتري را طلب مي كند، چراكه اين دانش آموزان بدليل محدوديت هايي كه دارند به كمك بيشتري نياز دارند تا بتوانند ارتباط مناسبي برقرار نمايند ووالدين آنها در سطح واقع بينانه اي در مورد فرزند خود و امكانات موجود عمل كنند.
تعريف :
مشاوره، رابطه اي است منحصر بفرد كه در آن به مراجع فرصت يادگرفتن ، احساس كردن، فكر كردن ، تجربه كردن وتغيير دادن به شيوه اي متناسب خود داده مي شود.
يك مشاور به فرد داراي مشكل كمك مي كند تا ضمن شناخت مسايل و مشكلات خود، راه حل هاي اجتماعي مشكل را ارائه دهد و سرانجام به حل آن بپردازد.
مشاور از طريق شناخت و درك عميق ويژگي هاي شخصيتي مراجع، وي را در سازگاري موثرتر با خود و محيط اطرافش ياري مي دهد و به تشخيص مشكلاتي مي پردازد كه بر سر راه رشد وجود دارد تا از اين طريق ، ظرفيت هاي خويش را شناخته و به رشد و شكوفايي برساند.
فهرست مطالب
مقدمه : 9
مشاوره وكودكان استثنايي 9
تعريف : 9
اهداف مشاوره در مدارس استثنايي: 10
رويكرد ارايه خدمات: 10
سطوح ارايه خدمات(مخاطبان) 11
والدين: 11
دانش آموزان: 11
معلمان وكاركنان مدارس: 12
تعریف دانش آموز استثنائی 13
آموزش ویژه 13
وظايف اینجانب به عنوان مشاور مدرسه استثنائی : 14
نکات کلیدی : 15
طبقه بندی کودکان استثنایی از لحاظ آموزشی 15
شرح وظایف بنده به عنوان مشاور مدرسه استثنائی 17
جلسات مشاوره و راهنمایی فردی برای دانش آموزان به ویژه دانش آموزان کم بینا 17
جلسات مشاوره فردی با والدین دانش آموزان 17
ارجاع اولیا و یا دانش آموزان تشخیص داده شده به متخصصان در مراکز روان شناسی و روان پزشکی 17
شرکت در جلسات مشاوره و گردهمایی های مشاوران 17
فعالیت های مددکاری شامل کمک مالی و ارایه پیشنهاد و هماهنگی های لازم در این زمینه 17
مشاهده بالینی در حیاط مدرسه 17
مشاهده بالینی مراجعین در جلسات بالینی و ثبت اطلاعات لازمه 17
حضور در کلاس ها و مشاهده بالینی در کلاس 17
گفتگو با معلمان و حضور در کلاس ها به منظور در جریان امور قرار گرفتن مشاور در ارتباط معلمین و دانش آموزان 17
دریافت گزارش معلمان راجع به دانش آموزان و تغییرات صورت گرفته در طول سال تحصیلی 17
اجرای آزمون اختلالات رفتاری دانش آموزان به منظور مقایسه در نیمه آخر سال تحصیلی و بررسی تاثیر فعالیت های صورت گرفته در طول سال 18
جلسات آموزش خانواده به صورت ماهانه 18
جلسات گروهی برای والدین با موضوعات مربوطه 18
اجرای جلسه برای والدین با موضوع پرخاشگری و لجبازی که جز مشکلات شایع کودکان استثنایی گزارش می شود 18
تهیه پوسترهای پیام مشاوره با صورت دو هفته ای 18
همکاری و مشاوره با کادر دفتری در باب موضوعات مرتبط 18
به روز رسانی وبلاگ مشاوره مدرسه 18
ایجاد فضای مفرح در حیاط مدرسه برای دانش اموزان و همراهی با دانش آموزان در بازی ها 18
مشاوره فردی با معلمان در باب مشکلات شخصی و خانوادگی و نیز مسایل مربوط در مدرسه 18
حضور در جلسات توانبخشی با حضور کاردرمانگر و گفتاردرمانگر و مسئول بهداشت مدرسه 18
جلسات مشاوره خانوادگی با حضور معلم 18
تجارب و تبیین و روش درمان : 19
تجربه شماره 1 : جلسات مشاوره فردی با والدین دانش آموزان 19
آموزش چگونگی مواجه با مشکلات شایع رفتاری به والدین/ پرخاشگری. لجبازی 19
تجربه 2 : گذاشتن یک صندوق ارتباط با مشاور در مدرسه : 20
تجربه 3 : تابلو اعلانات مدرسه 20
تجربه 4 : اشنا سازی دانش آموزان استثنائی با مشاغل که می توانند انجام دهند : 20
تبیین تجارب : 24
مشکلات دانش اموزان کم شنوا : 24
نقش خانواده در سلامت روانی کودکان استثنائی 27
مهارت های رشدی کودکان کم توان ذهنی 30
درک شنیداری 30
فعالیت های موثر: 31
تداعی شنیداری 32
فعالیت های موثر: 32
حافظه شنیداری 33
فعالیت های موثر: 34
تکمیل دستوری 35
فعالیت های موثر: 35
تکمیل شنیداری 36
فعالیت های موثر: 36
درک بصری 37
فعالیت های موثر: 37
جور کردن نقاط با اعداد: 38
تداعی بصری 39
فعالیت های موثر: 39
حافظه بصری 40
فعالیت های موثر: 40
تداعی بصری 41
فعالیت های موثر: 41
ضرورت فعالیت های مشاوره ای در مدارس استثنائی: 42
مشاور در امر آموزش و پرورش دو نقش ایفا می کند: 42
نقش مشاور در امور تحصیلی: 43
عمده ترین اهداف هدایت تحصیلی توسط مشاوران: 44
عناصر برنامه مشاوره مدرسه 45
الف) پیشگیری 45
ب) مداخله 46
شیوه های مدیریت رفتار دانش آموز بیش فعال 47
نشانه های رفتار : 47
آثار و پیامدهای رفتار: 48
رفتارهای عملی 48
اشتباه های متداول در برخورد با دانش آموز بیش فعال 50
پیشنهادات و راهکارها : 51
پيشنهاد هايي براي بهتر پذيرفتن كودكان استثنايي 51
1) اتخاذ نگرش مثبت: 51
2) پذيرش و تشكيل گروه: 54
3) پذيرش در اول سال تحصيلي: 55
4) معرفي به صورت مصاحبه متقابل و دو به دو: 56
5) استفاده از زبان تصويري: 56
موقعیت هایی که ارتباط را مساعد می کنند 57
کار در گروههای کوچک 57
کمک به یکدیگر 58
تمرين ايجاد ارتباط: 58
تبديل رابطه ي قدرت به رابطه ي خود مختاري: 61
ايجاد انگيزش 63
انگيزش خود معلم: 63
اعتقاد به تربيت پذير بودن كودكان: 64
تشريح هدف ها و توجيه فايده ي آنها: 64
فعال كردن دانش آموزان: 64
ايجاد شرايط موفقيت: 65
ارزشيابي تكويني: 65
نتیجه گیری 67
منابع و مآخذ: 69
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 69
مطالب مرتبط