دانلود مقاله بررسی و شناخت عوامل مؤثر بلوغ اجتماعی در بین نوجوانان
مقدمه
بلوغ اجتماعی از آن جهت که قالب و سازندهی شخصیت انسان برای پذیرفته شدن و مقبول بودن است و مرحلهای میباشد که با توجه به آن شخصیت و اعتبار فرد ارزشگذاری میشود دارای اهمیت فراوانی است.
بلوغ اجتماعی و تأثیر عوامل مؤثر بر آن در نوجوانی، با توجه به اهمیت نوجوانی از نظر استقلالیابی، هویتیابی و خطرپذیری به این علت که میتواند چشماندازی را ترسیم کند تا با ارزش بخشیدن و آگاهی دادن نسبت به این عوامل بتوان از خطرات و موانع عدم بلوغ اجتماعی کاست؛ مهم و دارای تأمل و تفکر است.
در این پژوهش سعی شده است برخی از این عوامل تأثیرگذار مورد بررسی قرار بگیرد.
این پژوهش در پنج فصل تنظیم گردیده است که مباحث زیر را مورد بررسی قرار داده است:
فصل اول: کلیات پژوهش، فصل دوم: شرح برخی از مفاهیم مرتبط با بلوغ اجتماعی و نوجوانی، فصل سوم: روش پژوهش، فصل چهارم، جداول و دادههای آماری و فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری.
مقولات و مباحث مربوط به بلوغ اجتماعی و نوجوانی در این پژوهش را مسلماً نمیتوان محدود به این مختصر دانست، آنچه در این پژوهش آمده تنها قطره ای است از اقیانوس گرچه هنوز در باب بلوغ اجتماعی و نوجوانی بسیار جای سخن است، با این امید که بیفایده نباشد.
بیان مسئله
نوجوانی دورانی حساس، پرتنش و سرشار از فراز و نشیب است؛ گذرگاهی از کودکی به سوی بزرگسالی، مملو از ترس و امید، خوشحالی و غم و پر از تعارض و تناقض میباشد. دورهای است که فرد به الگوپذیری از فرهنگ و جامعه میپردازد.
پایهها و ریشههای بلوغ اجتماعی در نوجوانی کاشته میشود و همراه با رشد انسان تکامل مییابد. بلوغ اجتماعی مرحلهای است که فرد احساس هویت میکند و خود را دارای اعتبار و شخصیت میداند، میتواند با دیگران تعامل سازگار برقرار کند، به استقلال و خودکفایی برسد، وارد داد و ستدهای مالی و دارای شغل شود، هنجارها و ارزشهای جامعه در او درونی شده باشد و نقشهای متناسب با این هنجارها و ارزشها را بپذیرد.
در صورتی که تمام عوامل تأثیرگذار بلوغ اجتماعی نظیر: خانواده، اجتماع، آموزش و پرورش فرهنگ، گروه همسالان و… در نوجوانی به طور متعارف و بیهیچ خلل و مشکلی برای فرد مهیّا باشد، میتوان انتظار داشت متقارن با پایان دوره نوجوانی به طور نسبی فرد دارای بلوغ اجتماعی شده باشد.
فرد بالغ سهم خود را در روش و منش زندگی باور و در رفتارهای خود احساس مسئولیت دارد، مفهوم زندگی اجتماعی و نقش اجتماعی را درمییابد و از خودمحوری و «منفردی» گذر کرده و «من جمعی» در او شکل میگیرد.
فردی که بلوغ یافته باشد از نظر روانشناختی متعادل و سازگار بوده و برای پذیرش و قبول مسئولیتها در جوانی و نیز داشتن شغل آماده خواهد بود.
شخصی که از نظر اجتماعی به بلوغ رسیده باشد توانایی بهتری در حل مسائل خود دارد و انتظار موفقیت در کارهایش بیشتر خواهد بود.
عدم طی شدن موفق بلوغ اجتماعی فرد را دچار احساس سردرگمی، بیهویتی، ناسازگاری، نارضایتی از خود، افسردگی و عدم اعتماد به نفس میکند.
خانواده عنصری مهم و حیاتی در نوجوانی و بلوغ اجتماعی میباشد و میتواند پایگاه محکمی برای نوجوان باشد. گروه همسالان نیز به علت همانندسازیهای نوجوان و اینکه بیشتر وقت وی با همسالان در مدرسه گذرانده میشود مهم جلوه میکند.
با توجه به اهمیت ویژهای که نوجوانی برای خودکفایی، استقلال و پذیرش مسئولیت در جوانی دارد و با درنظر گرفتن این مطلب که بیشتر مشکلات و معضلات جوانان که به شکل مانع در راه موفقیت آنها ظهور میکند ریشه در نوجوانی و بلوغ اجتماعی آنان دارد این موضوع به عنوان موضوع پژوهش انتخاب شود.
محقق درنظر دارد در حوزه روانشناسی اجتماعی و با استفاده از نظریه یادگیری اجتماعی «بندورا» تأثیر عوامل محیطی بلوغ اجتماعی را در نوجوانان مورد تحقیق و پژوهش قرار دهد.
«اهداف تحقیق»
الف) هدف کلی:
بررسی و شناخت عوامل مؤثر بلوغ اجتماعی در بین نوجوانان دختر منطقه ۲ به منظور تقویت عوامل مؤثر بلوغ اجتماعی در نوجوانی.
ب) اهداف جزیی:
۱ ـ بررسی و شناخت عوامل اجتماعی مرتبط با بلوغ اجتماعی.
۲ ـ بررسی و شناخت عوامل فرهنگی مرتبط با بلوغ اجتماعی.
۳ ـ بررسی و شناخت عوامل روانشناختی مرتبط با بلوغ اجتماعی.
ضرورت و اهمیت تحقیق
با توجه به اینکه ایران کشوری دارای بافت اجتماعی جوان است و اکثریت هرم سنی را جوانان و نوجوانان تشکیل دادهاند و با عنایت به این مطلب که مشکلات جوانی اغلب ریشه در خوب طی نشدن مسیر نوجوانی دارد اهمیت بلوغ اجتماعی مطرح میشود زیرا شکلگیری هویت و انسجام شخصیت فرد که از موضوعات اساسی و مهم بلوغ اجتماعی است در نوجوانی آغاز میشود.
انتظار میرود یک فرد بالغ بعد از اتمام نوجوانی از نظر اجتماعی تا حدودی به استقلال و خودکفایی رسیده باشد که بتواند امور مربوط به خود را سرپرستی و اداره نماید.
بلوغ اجتماعی یک روند و فرآیند است که اگرچه در طول حیات آدمی وجود دارد و با رشد انسان تکامل مییابد دارای فراز و فرودهایی است که در نوجوانی اهمیت بسیاری دارد.
نوجوان در این دوران به دنبال تجربه کردن و فراگیری محیط اطرافش است و کمک والدین را خیلی پذیرا نیست میخواهد بیاموزد، تجربه کند و احساس کند که میتواند، از آنجا که خانواده اولین نهادی است که فردالگوپذیری را در آن آغاز میکند رکن مهمی در بلوغ اجتماعی محسوب میشود. خانواده در بلوغ اجتماعی و در دوران حساس نوجوانی میتواند با درایت، آگاهی صبر و آرامش کورهراههای این مسیر پرتعارض را هدایت کند و از این طریق عزتنفس، تحمل، شهامت رویارویی با مسائل و اعتماد به نفس را در آنها تقویت کند.
عوامل دیگری نظیر گروه همسالان، رسانهها، آموزش و پرورش و….در بلوغ اجتماعی حائز اهمیت است و با توجه کردن به آنها از طریق فرهنگسازی و اشاعه آن میتوان درگذار از نوجوانی به جوانی و بلوغ اجتماعی مؤثر بود.
فرضیات یا سوالات اساسی:
ـ به نظر میرسد بین تحصیلات فرد و بلوغ اجتماعی رابطه وجود داشته باشد.
ـ به نظر میرسد بین تحصیلات پدر و بلوغ اجتماعی رابطه وجود داشته باشد.
ـ به نظر میرسد بین تحصیلات مادر و بلوغ اجتماعی رابطه وجود داشته باشد.
ـ به نظر میرسد بین شغل پدر و بلوغ اجتماعی رابطه وجود داشته باشد.
ـ به نظر میرسد بین درآمد خانواده و بلوغ اجتماعی رابطه وجود داشته باشد.
ـ به نظر میرسد بین رشته تحصیلی فرد و بلوغ اجتماعی رابطه وجود داشته باشد.
ـ به نظر میرسد بین سن فرد و بلوغ اجتماعی رابطه وجود داشته باشد.
ـ به نظر میرسد بین گروه همسالان و بلوغ اجتماعی رابطه وجود داشته باشد.
ـ به نظر میرسد بین سلامت جسمی فرد و بلوغ اجتماعی رابطه وجود داشته باشد.
ـ به نظر میرسد بین نوع مدرسه و بلوغ اجتماعی رابطه وجود داشته باشد.
ـ به نظر میرسد بین تعداد افراد خانواده و بلوغ اجتماعی رابطه وجود داشته باشد.
ـ به نظر میرسد بین عضویت در گروههای اجتماعی و بلوغ اجتماعی رابطه وجود داشته باشد.
ـ به نظر میرسد بین ساعات تماشای تلویزیون و بلوغ اجتماعی رابطه وجود داشته باشد.
ـ به نظر میرسد بین مطالعه و بلوغ اجتماعی رابطه وجود داشته باشد.
ـ به نظر میرسد بین رفتن به سینما و بلوغ اجتماعی رابطه وجود داشته باشد.
ـ به نظر میرسد بین استفاده از اینترنت و بلوغ اجتماعی رابطه وجود داشته باشد.
ـ به نظر میرسد بین آداب و رسوم و بلوغ اجتماعی رابطه وجود داشته باشد.
ـ به نظر می رسد بین نوجوانی و بلوغ اجتماعی رابطه وجود داشته باشد.
تعاریف
سن: منظور از سن عمر و سالهایی است که از زمان تولد فرد میگذرد و با معرفهایی نظیر روز، ماه، سال و مانند آن شناخته میشود که در اینجا منظور محقق سال است و از سه طبقه ذیل خارج نمیباشد:
۱) کمتر از ۱۶ سال ۲) از ۱۶ تا ۱۷ سال ۳) بیشتر از ۱۷ سال
خانواده: گروهی از افراد است که با پیوندهای خونی، ازدواج و یا فرزندخواندگی با یکدیگر مربوط بوده، یک واحد اقتصادی را تشکیل دهند و بنیادیترین نهاد اجتماعی است و با معرفهایی نظیر تعداد اعضای خانواده، نقش اعضای خانواده و نظایر آن شناخته میشود که در اینجا منظور محقق تعداد اعضای خانواده است که از سه طبقه ذیل خارج نمیباشد:
۱) کمتر از ۴ نفر ۲) از ۴ تا ۶ نفر ۳) بیشتر از ۶ نفر
تحصیلات: منظور آموزش و یادگیری به صورت آکادمیک و مرحله به مرحله میباشد و با معرفهایی نظیر نوع مدرک، سطح مدرک و نظایر آن شناخته میشود که در اینجا منظور محقق سطح مدرک است و از سه طبقه ذیل خارج نمیباشد:
۱) کمتر از دیپلم ۲) از دیپلم تا لیسانس ۳) از لیسانس به بالا
درآمدخانواده: منظور مجموع داراییهای مالی خانواده در ماه است که با معرفهایی نظیر مقدار درآمد، نوع درآمد، زمان درآمد و نظایر آن شناخته میشود که در اینجا منظور محقق مقدار درآمد میباشد که از سه طبقه ذیل خارج نیست:
۱) کمتر از ۱۵۰ هزارتومان ۲) از ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزارتومان
۳) بیشتر از ۲۵۰ هزار تومان
شغل: منظور عمل و کاری است که در ازای انجام آن مزد دریافت میشود و با معرفهایی نظیر، نوع شغل، ساعت انجام شغل و نظایر آن شناخته میشود که در اینجا منظور محقق نوع شغل است که از سه طبقه ذیل خارج نمیباشد.
۱) آزاد ۲) دولتی ۳) سایر
فهرست مطالب
فصل اول-مقدمه ۵
بیان مسئله ۶
«اهداف تحقیق» ۸
ضرورت و اهمیت تحقیق ۹
فرضیات یا سوالات اساسی ۱۰
تعاریف ۱۲
فصل دوم-مقدمه ۱۴
۱- اجتماعی شدن ( Socialization ) 15
۲- مفهوم و نشانه های رشد و بلوغ اجتماعی (Social development) 21
۱-۳- مفهوم نوجوانی (youth) 24
۲-۳- مراحل نوجوانی ۲۸
۱- شروع یا مرحله فاصله گرفتن نوجوان از وضعیت پیشین (۱۲-۱۴ سالگی) ۲۹
۲-مرحله جدایی برای تدارک استقلال (۱۵-۱۷ سالگی) ۳۰
۳-مرحله نهایی یا مرحله ورود مجدد در مناسبات اجتماعی به صورت بزرگسال (۱۸ تا ۲۰) ۳۱
۳-۳- خصایص و ویژگی های نوجوانی ۳۴
۴-۳- خصایص اجتماعی دوره نوجوانی ۳۶
۵-۳- روابط نوجوان و خانواده ۳۸
۶-۳- طبقه اقتصادی- اجتماعی خانواده و رشد اجتماعی ۴۰
۴- مروری برتحقیقات موجود درمورد اجتماعی شدن و رشد اجتماعی ۴۲
۵- سازگاری (Agreement) 47
۱-۶- رشد هویت (Identity development) 49
۲-۶- عوامل مؤثر بر شکل گیری هویت ۵۳
۳-۶- نظریه اریکسون در باره رشد روانی- اجتماعی ۵۷
۱-۷- جامعه پذیری (Socialisation) 59
۲-۷- موانع جامع پذیری بهنجار ۶۱
۱-۸- فرهنگ پذیری (Acculturation) 62
۲-۸- هویت فرهنگی ۶۳
۳-۸- خصوصیات فرهنگ پذیری ۶۴
۴-۸- فرهنگ پذیری در عصر حاضر ۶۶
۱-۹- نقش اجتماعی (Social role) 68
۲-۹- انواع نقش ها ۶۹
۳-۹- نقش و شخصیت اجتماعی ۷۱
۴-۹- نقش اجتماعی و پایگاه اجتماعی ۷۳
۵-۹- نقش های انتظاری و نقش های واقعی ۷۴
۶-۹- تصویب و تأئید اجتماعی نقش ها ۷۴
۷-۹- نقش کلیدی ۷۵
۸-۹- نقش کلی ۷۶
۱۰- چهارچوب نظری ۷۷
نظریه یادگیری اجتماعی (باندورا) ۷۷
فصل سوم-مقدمه ۸۱
جامعۀ آماری ۸۲
حجم نمونه و روش نمونه گیری ۸۲
ابزار اندازه گیری (ابزار سازی) ۸۳
طیف گرایشات کاملاً بلوغ یافته (مثبت) ۸۳
روش جمع آوری اطلاعات ۸۵
روش تجزیه و تحلیل (آماری) اطلاعات ۸۶
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 86
مطالب مرتبط